Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

"Oslo-syndromet", osloværinger og geografisk selvsentrerthet


Oslosyndromet  

97 stemmer

  1. 1. Har du blitt utsatt for noen med oslosyndromet?

    • Nei
      33
    • Nei, men jeg utsetter folk for det jevnlig
      11
    • Ja
      49
    • Ja, og jeg utsetter folk for det selv
      4
  2. 2. Dersom du svarte alternativ 2, var du klar over at du lider av syndromet?

    • Nei
      10
    • Ja
      13
    • Svarte ikke alt. 2 over
      74


Anbefalte innlegg

Oslosyndromet har jeg kjent til over lengre tid, og irritert meg over like lenge.

Kort forklaring fra annen tråd:

Nei ikke Kristiansund, Oslo vet ikke hvofor jeg regner med at alle er fra Oslo,.

Hvis du selv er fra Oslo, er nok årsaken det irriterende Oslo-syndromet. Syndromet rammer de aller fleste hovedstadsinnbyggere, og symptomene er en geografisk selvsentrerthet. Typisk eksempel:

Du blir kjent med noen via nett/brev/telefon/flaskepost. Personen bor i oslo, mens du bor i egersund. Dere skal møtes. Osloværingen vil nå helt naturlig anta og forvente at det er du som flytter på deg. Jeg har ikke helt klart for meg hvorfor ennå, men mistenker at det er en slags miljøskade, da mange nordmenn er innom oslo nå og da, og i en slik anledning gjerne hilser på bekjente, er hovedstadsboerne rett og slett for godt vant og bortskjemte.

 

Faresignaler inkluderer uttalelser i gate med: "Ses når du er i oslo".

 

Så, har du opplevd oslosyndromet, eller er en av dem som utsetter folk for det? Er det isåfall bevisst? Kan det kureres? Tenker dere ikke av og til at det kunne være artig å besøke noen andre deler av landet?

Endret av toth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er selv fra Oslo, men kan ikke si at jeg direkte er påvirket av oslo-syndromet.

Men kanskje det bare er jeg som syns det er mer morro å reise rundt enn å oppleve det samme som jeg opplever daglig?

 

Jeg tror at dette oslo-syndromet har oppstått fordi man har alt man trenger i Oslo. Med mindre man er reiselysten, så er det ingen grunn til å dra ut fra oslo, noe som gjør at det blir "naturlig" at alle andre kommer til oslo, i stedet for omvendt.

 

Kan det kureres? Definitivt.

Hvordan kan man kurere det? Uvisst.

Lenke til kommentar
Ah, at oslofolk er ifht norge litt som USAnere er til resten av verden? Mulig du er inne på noe.. :hmm:

Ein kallar vel folk frå USA Amerikanarar for å pirke litt. ;)

 

Folk frå Oslo har jo òg vanskar med å forstå folk som snakkar andre dialektar i større grad enn folk elles. Eg tykkjer det er ganske rart, i og med at det bur so mykje folk frå heile landet der nede. Det går kanskje på vilje?

Lenke til kommentar
Jeg tror at dette oslo-syndromet har oppstått fordi man har alt man trenger i Oslo. Med mindre man er reiselysten, så er det ingen grunn til å dra ut fra oslo, noe som gjør at det blir "naturlig" at alle andre kommer til oslo, i stedet for omvendt.

Vel, man har da alt man trenger også i bergen, stavanger, kristiansand, trondheim. Men jeg opplever ikke at disse lider av samme greia.

Ah, at oslofolk er ifht norge litt som USAnere er til resten av verden? Mulig du er inne på noe.. :hmm:

Ein kallar vel folk frå USA Amerikanarar for å pirke litt. ;)

 

Folk frå Oslo har jo òg vanskar med å forstå folk som snakkar andre dialektar i større grad enn folk elles. Eg tykkjer det er ganske rart, i og med at det bur so mykje folk frå heile landet der nede. Det går kanskje på vilje?

Jeg gjør ikke. Amerika inkluderer søramerika, og dermed inkluderer "amerikanere" søramerikanere, hvilke jeg ikke sikter til i min uttalelse. At USAnere kaller seg "amerikanere" og "amerika" er rett og slett en god dæsj ignoranse og neglisjering av resten av kontinentet. Vi kaller oss jo ikke europeere uten å regne med resten av europa, snakker vi om nordmenn sier vi nordmenn.

 

Apropos dialekter, hadde jeg en haiker fra bærum på tirsdag. Hun presterte å si "jeg liker ikke dialekter", og var stilte seg totalt uforstående da jeg forklarte at hun selv har en dialekt. Men nei, hun mente rett og slett at oslosk var "ekte" norsk, og resten var avarter/dialekter.

Lenke til kommentar
Jeg tror at dette oslo-syndromet har oppstått fordi man har alt man trenger i Oslo. Med mindre man er reiselysten, så er det ingen grunn til å dra ut fra oslo, noe som gjør at det blir "naturlig" at alle andre kommer til oslo, i stedet for omvendt.

Vel, man har da alt man trenger også i bergen, stavanger, kristiansand, trondheim. Men jeg opplever ikke at disse lider av samme greia.

Der må jeg faktisk være litt uenig. Har opplevd samme oppførskjel fra samtlige av de byene du nevner her.

Etter min mening kunne vi heller kalt det for Storby-syndromet.

Grunnen til at det er blitt til oslo-syndromet er at oslo rett og slett har mange mange flere mennesker.

For å ta eksempelet ditt, så har vel Trondheim rundt 160.000 innbyggere, Bergen har 220.000, Kristiansand har 80.000 og Stavanger har 121.000.

Oslo troner på toppen av dette med 575.000 innbyggere. Det er Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand til sammen. (nå har jeg ikke telt med innbyggerne i forstedene til byene)

Derfor er det naturlig at man støter på flere fra oslo med dette selvsentrerte synet. Men jeg regner med at prosentandelen av innbyggerene med dette syndromet i storbyene er så og si likt. (litt høyere prosentandel ut i fra hvor stor byen er)

Lenke til kommentar

Trur det er ganske likt for dei fleste stadar som fungerer som eit sentrum. Her i kommunen har vi "byen" Måløy (2000 innb.), som fungerer på same måte som Oslo. Det er faktisk folk i klassa mi derifrå som aldri har vore i mi heimbygd, enno den berre ligg 10 minutt unna. Det er òg slik at dei skal snakke so mykje penare der, og nynorsken står ikkje høgt i kurs som den elles gjer i bygdene rundt. Då vi hadde ein liten debatt om å flytte kinoen til ei nabobygd på grunn av plassmangel, vart det stor ståhei fordi "byborgerene" måtte finne seg i å køyre so langt til kinoen, slik vi andre må på alt vi skal vere med på av fritidsaktivitetar. Ikkje overraskande fekk dei det som dei ville, som dei alltid gjer i politiske saker.

Lenke til kommentar
Der må jeg faktisk være litt uenig. Har opplevd samme oppførskjel fra samtlige av de byene du nevner her.

Etter min mening kunne vi heller kalt det for Storby-syndromet.

Grunnen til at det er blitt til oslo-syndromet er at oslo rett og slett har mange mange flere mennesker.

For å ta eksempelet ditt, så har vel Trondheim rundt 160.000 innbyggere, Bergen har 220.000, Kristiansand har 80.000 og Stavanger har 121.000.

Oslo troner på toppen av dette med 575.000 innbyggere. Det er Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand til sammen. (nå har jeg ikke telt med innbyggerne i forstedene til byene)

Derfor er det naturlig at man støter på flere fra oslo med dette selvsentrerte synet. Men jeg regner med at prosentandelen av innbyggerene med dette syndromet i storbyene er så og si likt. (litt høyere prosentandel ut i fra hvor stor byen er)

Hm. Kanskje Kr.sand er under grensen for hva som kan kalles storby, men jeg kan med sikkerhet si at jeg ikke har lidelsen, etter å ha bodd hele mitt liv og funnet alt jeg trenger her.

Jeg har besøkt folk veldig mange plasser i landet, rett og slett. Merker heller ikke at mine bekjente vegrer seg for å bevege seg, men det kan jo være tilfeldig.

 

Om det faktisk er slik du tenker, at storby-liv=mindre reiselyst(nasjonalt) er det jo veldig synd. Det er jo så utrolig mange plasser som er finere enn oslo(stor sett overalt for å være ærlig) og de andre større byene, som man så absolutt bør få sett.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Trur det er ganske likt for dei fleste stadar som fungerer som eit sentrum. Her i kommunen har vi "byen" Måløy (2000 innb.), som fungerer på same måte som Oslo. Det er faktisk folk i klassa mi derifrå som aldri har vore i mi heimbygd, enno den berre ligg 10 minutt unna. Det er òg slik at dei skal snakke so mykje penare der, og nynorsken står ikkje høgt i kurs som den elles gjer i bygdene rundt. Då vi hadde ein liten debatt om å flytte kinoen til ei nabobygd på grunn av plassmangel, vart det stor ståhei fordi "byborgerene" måtte finne seg i å køyre so langt til kinoen, slik vi andre må på alt vi skal vere med på av fritidsaktivitetar. Ikkje overraskande fekk dei det som dei ville, som dei alltid gjer i politiske saker.

Jeg ser problemstillingen din, men å sammenligne en by med bygdene rundt, blir ikke helt det samme som å sammenligne to byer.

Måløy-husevåg blir ikke det samme som bergen-stavanger. Måløy har tilbud husvåg ikke har, mens trheim, bergen og stavanger har det meste oslo har.

Altså er det litt større avstander jeg snakker om her, hvor man må reise litt(si over 1 time) for å besøke hverandre, da forventer automatisk mange osloværinger at man kommer dit, fremfor at de selv flytter på seg.

Lenke til kommentar

Ja, det er absolutt synd.

Selv har jeg mer reiselyst enn jeg selv har godt av, så helgene blir som regel brukt et annet sted enn oslo, hvor favorittene har blitt Kristiansand, Trondheim og Bergen.

Og jeg kan definitivt si at Kristiansandere har sine innbyggere med storby-syndromet de også. Er en grunn til at jeg har jevnlige turer sydover. ;)

Lenke til kommentar

Klart, man kan fort få en litt ond sirkel. Som jeg, som er litt fed up med oslosyndromet, sier stadig "du får komme hit, oslo er ikke verdens navle". Da blir vel jeg kanskje oppfattet som jeg har kr.sand-syndrom, når jeg egentlig bare er anti-oslosyndrom.. :blink:

Lenke til kommentar

denne tråden er litt teit altså.

jeg kommer fra oslo, bodd og oppvokst på østkanten.

ja jeg sier til folk "ses når du er i oslo". hvorfor? jo fordi folk som ikke bor i oslo, er til stadighet innom oslo, ikke vits å benekte det, det er sant, med mindre man snakker om folk lagt i gokk, da sier jeg jo heller ikke det.

en annen grunn er fordi oslo er knytepunktet på østlandet, mye lettere å komme seg inn til oslo enn ut til forskjellige små steder.

 

kan vedde på at folk i trondheim sier til folk ved steinkjer "ses når du er i trondheim!".

 

å plassere ting på det norske kart kan være så som så. jeg kan plassere ting i USA bedre enn i norge forsåvidt, men det har fullt og holdent med hva jeg er mer interisert i, og for min del er ikke norges fylker og kommuner så sinnsvakt artig.

 

 

ooh ooh, en ting til, du drar alle under en kam og er fryktelig fordomsfull :)

Endret av simster
Lenke til kommentar

1: Det er lettere å komme seg INN fra et sted, men ikke UT til det stedet? Logikken famler, bussen går som regel begge veier, ikke én vei. Da hadde mange busser blitt stående å ruste i oslo, gitt.

 

2: Jeg snakker ikke primært om "ses når du er i oslo", det var et eksempel. Jeg snakker om mennesker du er interessert i å treffe, si en person du har flørtet med på nett, en gammel skolekamerat eller familie. Da har dere en tendens til å vente til de skal til oslo/invitere dem inn, å si "kan du ikke fly hit på søndag?" fremfor å si "jeg kan fly over til bergen på søndag".

 

3: ooh, ooh, jeg sa "mange/de fleste, så jeg hverken alle over eller under(sic) en kam, eller fordømmer noen.

Lenke til kommentar

For en rar tråd :p Er selv fra Tønsberg og bor nå i Oslo. Fler og fler gamle venner fra Tønsberg flytter inn til Oslo nå for tiden for å studere osv, og sånn tror jeg det er med veldig mange andre byer også. Når kameratgjengen skal samles er det oftere lettere for alle å møtes i Oslo enn i Tønsberg, derfor blir det som oftest til det.

 

Når det gjelder å mase på at folk fra Bergen og Trondheim skal komme på besøk til Oslo så har jeg ikke så mye erfaring med det. De jeg kjenner som bor på andre steder enn østlandet treffer jeg som oftest når de er hjemme i Tønsberg om sommeren og i ferier osv.

 

Tror det fenomenet du snakker om er likt for alle de største byene i Norge, det er helt naturlig å samle seg og møtes i de forskjellige landsdelenes "hovedstader". Syntes det er latterlig å begynne å sutre om at Oslo-folk er så klysete osv. Minner meg om nordlendinger som mobber sørnorge når snøen skaper problemer i trafikken om vinteren :p

Lenke til kommentar

1. ja, kort og godt, det er lettere.

2.tror det er svært få som sier "kan du fly hit på søndag?" for å møte noen, da er personen lite fleksibel og ikke personlig interisert, det har med personlighet og ikke opphav.

3.når du kaller det et oslo syndrom så drar du nettop alle under/over en kam, siden det ikke har skjedd noe spesielt som utmerker seg, og det er flere folk og ikke bare folk i oslo som sier det, kan man ikke kalle det for oslo-syndromet. hvis man tenker på stockholm-syndromet, heter det det fordi det var en bemerkelsesverdig hendelse som skapte mye oppstyr, og alle vet hvorfor det heter stockholm-syndromet. oslo-syndromet blir helt ufattelig feil.

Lenke til kommentar

Er selv oppvokst i Oslo, men har de siste åra bodd like utenfor. Jeg kan egentlig ikke si jeg kjenner meg igjen, men så har jeg kun søkt etter folk (over nett) som kommer fra Oslo og omegn (av praktiske årsaker). Skal sies, jeg tar det ikke for gitt at alle kommer fra Oslo, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...