Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stempel på bakbrems vil ikke inn (Primera)


Anbefalte innlegg

hei

Jeg skulle bytte bremseklosser på min '96 Primera 1.6 SRi (skrivebrems bak). Har hatt problemer med at den har hengt seg opp i det siste. Da jeg tok av de gamle klossene og satt på de nye fikk jeg ikke presset stempelet tilbake. Vi prøvde alt fra tvinge til brekkjern, og vi hadde en kyndig bilmekaniker til stede som heller ikke forsto hvorfor dette skjedde. Vi prøvde å lette på trykket men selv da gikk ikke stempelet langt nok inn, og det kom mistenkelig lite olje ut.

Noen som har vært borte i dette? Jeg håper selvsagt å slippe å kjøpe nye caliper :)

Endret av Neme
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekka glidestavane? Har sjølv Primera P11 der glidestaven på eine calipper framme hadde rusta og satt heilt fast, noko som førte til at bremseklossen gjekk skeivt og vart skeivslitt. Hugsar ikkje heilt korleis eg skifta, men meiner eg fekk skrudd det frå kvarandre på eit vis. Kobla ikkje frå bremseslangen til calipperen.

 

Eg meiner å hugse at du må skru stempelet inn på bakbremsane, men ikkje frambremsane. Dersom det går lett kan du bruke ei tang, men heng det fast må du bruke eit verktøy som skrur og presser. Det skal med klokka.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Er det ikke en type skru-stempel på Primera?

Mener du er nødt til å skru stempelet med/mot klokka samtidig som du presser det inn.

Det går fint å skru det rundt, men prøvde ikke å presse samtidig. Skal sjekke ut dette. Takk

Har du sjekka glidestavane? Har sjølv Primera P11 der glidestaven på eine calipper framme hadde rusta og satt heilt fast, noko som førte til at bremseklossen gjekk skeivt og vart skeivslitt. Hugsar ikkje heilt korleis eg skifta, men meiner eg fekk skrudd det frå kvarandre på eit vis. Kobla ikkje frå bremseslangen til calipperen.

 

Eg meiner å hugse at du må skru stempelet inn på bakbremsane, men ikkje frambremsane. Dersom det går lett kan du bruke ei tang, men heng det fast må du bruke eit verktøy som skrur og presser. Det skal med klokka.

Glidestavene er helt fine. Har du noen idé om hva slags verktøy det kan være? :)

Lenke til kommentar

Når det sitter så fast er det bare tull å prøve å presse det inn. Det ender med at bremsen blir treg, og vil henge veldig når du slipper opp bremsen. Det vil da føre til varmgang.

 

Grunnen er god gammal rust. Enten pga gammal bemseveske med mye fukt, eller ødelagte gummimansjett. Du kan om du vil prøve å overhale den med et repsett, men det er nesten like så greit å kjøpe en ny.

Lenke til kommentar

Nå snakket jeg nettopp med en mekaniker hos en Nissan forhandler, han sa jeg måtte rotere stempelet mens jeg dyttet det inn. Spesialverktøy finnes, men vanskelig å kjøpe privat visstnok. Jeg må vel improvisere litt. Eller gjøre som Logiman sier, kjøpe nytt :<

Lenke til kommentar

Har primera (p10) og har gjort det samme som deg. Kjøpte verktøy som passet inn på (tror det var to tagger, dette får du kjøpt mange steder) så satt jeg på en tvinge og vridde til med tang. Men pass på at du ikke har hakket opp stempelet. Jeg tok mitt helt ut og pusset det med veldig fint papir, smurte det inn og skiftet gummimansjett. Dette fungerer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...