Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arrestert uten grunnlag, beslagla mobil


Glasscola2

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I går var jeg på vei hjem med en venn som dro opp en sign rett utenfor politistasjonen. Han ble ferska og kan vente seg en bot. Jeg ville ikke la han gå inn alene og følgte etter med han inn på politistasjonen. Der inne tok tjenestemannen, som hadde sluttet på jobben, mobilen min og sa jeg kunne komme senere i dag for å gå igjennom den med han. Problemet er at jeg ALDRI har tagget og de har null og niks på meg. De fikk gå igjennom kameraet mitt, men mobilen fikk flatt batteri så den skulle vi ta i dag.

 

 

Problemet mitt er at på mld. på denne mobilen har jeg meldinger hvor en spør om jeg har lyst å kjøpe hasj, uten svar fra meg. Jeg er redd for at han kan få et besøk av politiet, og vil ikke være ansvarlig for dette da jeg vet at han har en del hjemme hos seg, og han bor en annen plass i Finnmark så jeg har ikke annledning til å få tak i han uten mobil. Har politiet rett til å ta telefonen min selv om jeg ikke har gjort noe? Kan jeg si at "Jeg tar telefonen, vil du ha den så får du arrestere meg på grunnlag av kriminalitet!"?

 

Trenger svar innen kl. 16:00 vær så snill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han leste meldingene hos kompisen min, men jeg har 400 bilder på telefonen så jeg håper han blir litt lei etter hvert. Allikevel risky, og hvis han begynner å nærme seg med sms så bare tar jeg fra han telefonen og sier at han ikke får lov, er det "greit"?

Endret av Kanuca
Lenke til kommentar
Han leste meldingene hos broren min, men jeg har 400 bilder på telefonen så jeg håper han blir litt lei etter hvert. Allikevel risky, og hvis han begynner å nærme seg med sms så bare tar jeg fra han telefonen og sier at han ikke får lov, er det "greit"?

 

Vil du virkelig vekke den typen mistanke?

Lenke til kommentar

Nei, og det er akkurat grunnen til at jeg har sammarbeidet helt fram til dette! Jeg var ikke med på noe, men oppga adresse, navn, fødselsdato, tømte lommer, fortalte hva jeg skriver - jeg har aldri skrevet ulovlig så jeg har ingenting å frykte - og jeg ga ham mobilen min fordi den døde da vi så igjennom bilder.

 

Har ingen planer om å gå imot politiet, men akkurat dette vet jeg ikke helt om jeg vil gå med på.

Lenke til kommentar

Nr1. Nei han har ikke rett til å bare ta fra deg telefonen. en  mobil er privat eiendom. når det faktisk var kompisen din som ble tatt er det heller hans mobil som evt skulle ha blitt gjenomsøkt. alså ikke din

 

 

 

Dette trikset bruker politiet på alle nesten ,får dem til å tro at de plutselig har rett på telefonen din og at du ikke har noe du skulle sagt osv

Lenke til kommentar

Politiet trenger bar en misstanke for å kunnde foreta en beslagleggelse. Det at du var sammen med vedkommende kan være nok.

 

Og du vil helt sikkert få spørsmål om den hasj meldinga, men du å ikke fortelle politiet noe. Du vil uansett ikke bli straffet for noe.

Lenke til kommentar

De kan ikke juridisk bruke det som bevis på noe som helst vis, da det isåfall er bevis som er skaffet uten mistanke eller grunn, så du trenger ikke være redd om de leser meldingene dine. Politiet er en fin ting å ha, men de er også noen frekke jævler som bruker autoriteten sin til det ytterste, spesielt mot redde ungdommer som ikke tør å stå på rettighetene sine.

Lenke til kommentar
De kan ikke juridisk bruke det som bevis på noe som helst vis, da det isåfall er bevis som er skaffet uten mistanke eller grunn, så du trenger ikke være redd om de leser meldingene dine. Politiet er en fin ting å ha, men de er også noen frekke jævler som bruker autoriteten sin til det ytterste, spesielt mot redde ungdommer som ikke tør å stå på rettighetene sine.

 

Men å bruke det som bevis er da heller ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Men å bruke det som bevis er da heller ikke nødvendig.

 

Jeg tenkte litt på ringvirkninger. De leser meldingen, og så krever de å få vite hvem som har sendt, eller bare sjekker selv, og så lager annklage mot personen som har sendt meldingen for langing. Det er mildt sagt ikke lov, men det er allikevel vanlig praksis.

Lenke til kommentar
Men å bruke det som bevis er da heller ikke nødvendig.

 

Jeg tenkte litt på ringvirkninger. De leser meldingen, og så krever de å få vite hvem som har sendt, eller bare sjekker selv, og så lager annklage mot personen som har sendt meldingen for langing. Det er mildt sagt ikke lov, men det er allikevel vanlig praksis.

 

Med hjemmel i hvilken lov mener du at dette er ulovlig? Kravet for å iverksette undersøkelser er 'skjellig mistanke', det er intet krav til hvordan denne mistanken har oppstått.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke noen paragrafer i hodet, men jeg vet at ikke det er lovelig å bruke ulovlig innhentet informasjon til å rette annklager mot andre.

 

Det blir det samme som at politiet banker på døra di og sier "Hei, nå skal vi gå gjennom alt du eier, og hvis vi finner noe mistenkelig, så skal vi bruke det får å annmelde den vi har funnet noe på. Grunn? Nei, vi bare følte for det siden vi var i nabolaget"

Lenke til kommentar
Det blir det samme som at politiet banker på døra di og sier "Hei, nå skal vi gå gjennom alt du eier, og hvis vi finner noe mistenkelig, så skal vi bruke det får å annmelde den vi har funnet noe på. Grunn? Nei, vi bare følte for det siden vi var i nabolaget"

 

Dette blir feil sammenligning, da politiet ikke kan ransake huset ditt uten skriftlig samtykke eller hjemmel i lov.

 

La meg ta et kontraeksempel:

 

Politiet ransaker skurk A, tatt på fersken i å smugle nark inn i Norge. På ham finner de telefonnummeret til skurk B, en gammel kjenning. Skal politiet nå være avskjært fra å finne ut om skurk B er involvert i saken?

Lenke til kommentar
La meg ta et kontraeksempel:

 

Politiet ransaker skurk A, tatt på fersken i å smugle nark inn i Norge. På ham finner de telefonnummeret til skurk B, en gammel kjenning. Skal politiet nå være avskjært fra å finne ut om skurk B er involvert i saken?

 

Det er korrekt, der har de lov, men hvis vi forholder oss til at TS snakker sant, så gikk han bare sammen med kammeraten sin.

 

"Han ble ferska og kan vente seg en bot. Jeg ville ikke la han gå inn alene og følgte etter med han inn på politistasjonen."

 

Sist jeg sjekka var det ikke ulovlig å være en hyggelig kammerat..

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...