Gå til innhold

Diskusjon.no's topp 100 filmer.


Anbefalte innlegg

Noen som forventet at listen kom til å se annerledes ut? Var vel ganske opplagt fra starten av.

 

Bra jobba, Lawliet.

Joa, var vel ganske obvious. Men så liker jeg å være cpt. ovvious. Den har jo sine overraskelser også da. Liker spesielt at The Man Who Planted Trees ble med.

 

Men bra jobbet, Lawliet. Bra initiativ ^____^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hele 10 s/h filmer. Dere kommer dere, folkens. :!:

 

 

Dog ingen fra FØR 1950 - ikke bra. :no:

Hele 100 gode filmer også, det er jo verdt å nevne. Når det er sagt så er det vel blitt produsert ca 10 ganger så mange fargefilmer som svart/hvitt-filmer, og det er ingen grunn til å tro at man er blitt mindre dyktig til å lage film i det siste, så det kan vel omtrent stemme? Man skal vel ikke stemme frem svart/hvitt kun fordi det er svart/hvitt, vel?

Lenke til kommentar
Man skal vel ikke stemme frem svart/hvitt kun fordi det er svart/hvitt, vel?

Selvsagt ikke. Mitt poeng var bare at listen - som forventet grunnet forumets unge flertall - domineres av nyere tids film. Mye bra her selvsagt, men det er mye bra å hente fra tidligere tider også. Akkurat på dette punktet stiller denne listen noe svakt for å si det forsiktig. Uansett er listen en flott inspirasjonskilde for novisen, og den kan helt klart kan danne grunnlag for videre oppdagelsesferder i filmuniverset.

Lenke til kommentar
Man skal vel ikke stemme frem svart/hvitt kun fordi det er svart/hvitt, vel?

Selvsagt ikke. Mitt poeng var bare at listen - som forventet grunnet forumets unge flertall - domineres av nyere tids film. Mye bra her selvsagt, men det er mye bra å hente fra tidligere tider også. Akkurat på dette punktet stiller denne listen noe svakt for å si det forsiktig. Uansett er listen en flott inspirasjonskilde for novisen, og den kan helt klart kan danne grunnlag for videre oppdagelsesferder i filmuniverset.

Jeg er enig med deg i at forumets snittalder gjør at de filmene man har selv fått sett på kino og som handler om ens egen tidsalder er blitt prioritert, men dette er vel gjerne tilfellet uansett hvem man spør. Jeg ser ikke for meg at en 60 år gammel filmkjenner ikke vil prioritere de filmene som imponerte ham på kino i noen mindre grad enn det vi gjør. Jeg så The Matrix som 13-åring på kino og jeg ser virkelig ikke for meg at det finnes en 13-åring i verdenshistorien som ikke hadde blitt fullstendig blåst vekk av å se den. Se for deg Fellini, Ozu og Elem Klimov sammen på kino som tenåringer, jeg tror ikke noen av dem ville vært den samme etter å ha sett The Matrix. ^^ Jeg tror ikke jeg noengang vil bli kvitt akkurat det der, de filmene som tar for seg min generasjon, mine problemstillinger og den verden jeg må forholde meg til vil jeg sannsynligvis alltid sette foran de som tar for seg ting jeg ikke har verken kjennskap eller forhold til. Kanskje det er negativt, men man ser jo film for seg selv.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke jeg noengang vil bli kvitt akkurat det der, de filmene som tar for seg min generasjon, mine problemstillinger og den verden jeg må forholde meg til vil jeg sannsynligvis alltid sette foran de som tar for seg ting jeg ikke har verken kjennskap eller forhold til.

 

Der er vi nok på kollisjonskurs - surprise. :!:

For meg er det flotte med film at det kan fungere som en døråpner til andre kulturer, miljø, tider og ikke minst andre generasjoner. I dette ligger det rom for erkjennelse og ny innsikt.

 

Jeg føler overhodet ikke at en film har en større egenverdi, fordi at den tilfeldigvis tar for seg ting og miljø jeg er kjent med eller har et forhold til fra før. Snarere tvert i mot, jo mer en film kan tilføre meg av ny innsikt om fremmede ting, jo mer interessant blir filmen i mine øyne (derav min velutviklede sans for såkalt world cinema).

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...