Gå til innhold

SSD Raid 0 og 780i hovedkort


Anbefalte innlegg

Hei,

 

skaffet meg 2xOCZ Vertex 60gb SSD da min Raptor døde i helgen.

 

Kjører de i Raid 0 på et Evga 780i, men er ikke helt fornøyd med farten. Ligger rundt 150mb/s med en og annen sjelden spike til rundt 280mb/s i hdtune.

 

Har hørt at 780i chipsetet ikke er helt bra til SSD Raids. Dvs, googling tilsier det.

 

Noen som har noen ideer om hvordan man kan få det til å fungere bedre eller er det bare å bite i det sure (og morsomme) eplet og skaffe seg i7 mobo+cpu? :)

 

Takker for alle svar.

 

Mvh,

-Z

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

780i eller NVRAID generelt er dårlig på RAID, da generell stabilitet og ytelse ved tyngere RAID.

Om du vil ha maks ytelse så må du ha dedikert RAID kort og da snakker vi rundt 3k ca.

Du kan også vurdere software RAID, men generelt sett ville jeg ha droppet alt av RAID planer på 780i og generelt Nvidia chipset baserte kort, disse er kjent for å krasje RAID at random og da ryker alt du har av data.

Intel sitt fakeRAID er mer stabilt og har litt mer fart enn NV, men er fortsatt bare fakeRAID.

Lenke til kommentar

Som 007CD sier vil du få best ytelse ved å kjøpe en raid kontroller, men du skal selvsagt få bedre ytelse enn dette på onboard intel raid. (ICH9R, ICH10R etc).

 

Kan anbefale PERC 6/i Adapter som jeg har testet i det siste.

Den koster rundt 3' og er PCIe x8 basert.

Andre som fungerer bra er HighPoint RocketRaid 3510 eller 3520.

Lenke til kommentar

Ok - takk.

 

Greia er vel egentlig det at det å betale 3k for et dedikert raid kort (som det blir vanskelig å skvise inn blant SLI og annet stash) er mindre fristende enn å eventuelt bytte til x58 med ICH10R tenker jeg. Må ha minst 5 inputs på raidkortet og da blir det fort dyrt (kjører 2x60gb ssd i raid 0 og 3x1tb samsung F1 i raid 5).

 

Får tenke litt på det. Kanskje det fins noen tweaks for å få bedre performance på 780i.

 

Uansett, tusen takk for svar så langt :)

Lenke til kommentar

Sorry at jeg stuper inn her i denne tråden, men etter som det er snakk om Intel fakeRAID versus hardware RAID tar jeg sjansen.

Jeg kjører RAID5 på ICH10R på et Asus P5Q Deluxe HK. Det jeg lurer på er om jeg vil få noen bedre ytelse hvis jeg skifter til et HighPoint RocketRaid 2300 PCIe x1 kort. Har 3 stk Samsung Spinpoint 500GB disker.

 

Jada, vet det ikke er noe ”high end” kontroller kort, men lommeboken er ikke enig i noe høyere pris enn det, ca 1600 kr. Jeg har ledig flere PCIe spor, men tenker også på å slenge inn et grafikk kort i Crossfire, så dermed er PCIe x8 ute av bildet. Ikke plass til mer.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Med mindre du vil over 650-660MB/s grensen klarer du deg fint med onboard kontrolleren, spesielt på nyere ICH9R og ICH10R.

 

I SSD sammenheng er faktisk ICHnR i mange tilfeller et bedre valg enn HW kontrollere da mange av disse ikke er optimalisert for SSD.

Det kommer stadig oppgraderinger som utligner dette men man bør sjekke at hw kontroller fungerer godt mot SSD før man investerer.

 

Raid-5 og 6 vil totalt sett yte bedre på en "ekte" kontroller da den har egen prosessor. (den belaster da ikke cpu i pc'en)

Spørsmålet er jo bare hvor opptatt du er av ytelse kontra pengeboken.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Søren, altså jeg må opp i ca 3k eller høyere for å få hardware RAID? Madamen vil kvele meg sakte hvis det skjer. :hmm:

 

Bare husk at jeg kommer ikke til å kjøpe SSD, enda. Vil kjøre SATAII en stund til.

 

Men jeg er ute etter ytelse så jeg må kanskje bite i det sure eplet. Hva er best da i priskalssen 3k opp til 4 k? Adaptec eller Highpoint?

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Søren, altså jeg må opp i ca 3k eller høyere for å få hardware RAID? Madamen vil kvele meg sakte hvis det skjer. :hmm:

 

Bare husk at jeg kommer ikke til å kjøpe SSD, enda. Vil kjøre SATAII en stund til.

 

Men jeg er ute etter ytelse så jeg må kanskje bite i det sure eplet. Hva er best da i priskalssen 3k opp til 4 k? Adaptec eller Highpoint?

 

mitt 3xsamsung 1tb raid 5 får rundt 150-170mb/s i hd tune på vanlig 780i chipset. Vet ikke om det virkelig er nødvendig med dedikert raid kort om du ikke har ssd disker. Tror kanskje det er litt overkill.

Lenke til kommentar

Jeg skulle til å skrike hvordan får du det til etter som jeg var rundt 52 mb/s, men så oppdaget jeg at jeg hadde glemt å aktivere ” cache write not simultaneos” for oppsettet mitt. :blush:

Det hjalp mye, kom opp i 141 mb/s og burst på 645 mb/s.

 

Tror jeg holder meg til ICH10R fakeRaid en stund til ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...