Gå til innhold

Tilleggsutstyr til Canon Eos 500D


Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å kjøpe Canon Eos 500D med 18-55mm IS objektiv. Hvilket utstyr kunne vært greit å kjøpe i tillegg for en nybegynner?

 

Minnekort selvfølgelig, blir vel å kjøpe en 16gb brikke pga videoopptak.

 

Solblender? Finner ikke en solblender som passer til 18-55mm objektivet som følger med.

 

UV-filter, nødvendig?

 

Veske/bag, noen anbefalinger?

 

Renseutstyr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Solblender til 18-55mm IS/non IS

 

UV-filter er sikkert ålreit når man fotograferer rett mot sola. I andre tilfeller vil det kun forringe bildekvaliteten. Med andre ord, unødvendig :)

 

Kjøp et ekstra minnekort, så du har et på lur hvis det andre skulle ryke ved en upassende anledning.

 

Av skulderbag kan jeg anbefale LowePro Apex 140 AW. Denne skulderbagen rommer kamera med påsatt normalzoom, et ekstra objektiv av det mindre slaget (Canon EF-S 55-250mm IS går såvidt), samt andre småtterier. Får plass til laderen også. Jammen meg kunne jeg muligens fått trøkt nedi en Speedlite 430EX i tillegg.

 

Jeg bruker denne bagen når jeg skal pakke lett.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

solblender mener jeg at du egentlig ikke trenger, den er liten og dårlig.

Spar heller pengene og kjøp deg et annet objektiv senere.

Et annet tips er å ikke kjøpe for store minnebrikker, du må skifte oftere men bestemmer et kort seg for å ta kveld så mister du ikke for mye.

Lenke til kommentar
UV-filter er sikkert ålreit når man fotograferer rett mot sola. I andre tilfeller vil det kun forringe bildekvaliteten. Med andre ord, unødvendig :)

 

Snarere omvendt?* UV-filtre er nok verst når det kommer lyskilder inne i bildet. Reflekser og mindre kontrast er gjerne en følge, for det er neppe noen "billige" UV-filtre som har bedre coating enn det objektivet selv har. I andre tilfeller merker man neppe forskjellen, men spørsmålet er vel kanskje om det er verdt å kjøpe UV-filter for å beskytte et 18-55 IS, spesielt siden filteret ikke gjør objektivet udødelig. Går det i bakken vil nok hele saken bli slått skjevt av trykket uansett, spør du meg. Glasset klarer seg nok, men en vaklete plastzoom tåler neppe møtet med moder jord i særlig stor fart.

 

(Beklager om jeg erter på meg alle UV-filterentusiastene nå. Prøver bare å få frem at det ikke er noen vits i å beskytte en billig kitzoom.)

 

Spar heller pengene til den dagen du er lei av/har most 18-55-zoomen og skal kjøpe nytt. Evt. kjøp et polariseringsfilter. ;)

 

 

* Siden digitale sensorer (i det minste bak kameraets innebygde filter) ikke er nevneverdig sensitive ovenfor UV-lys, forsvinner selve UV-poenget med filteret. Filmkameraer dro god nytte av det, da filmen fort kunne bli blassere fordi den kunne bli eksponert av UV-lys.

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Noe som er omtrent som å kjøpe en bil med bare et gir.

 

Spøk til side, det er ofte spennende med fastoptikk, og en interessant læremåte, men det begrenser naturlig nok mulighetene ganske kraftig. Du blir veldig god på såkalt "apostelzoom", altså å løpe bakover til du får med deg det du vil ha i bildet. En 50mm på kameraet innendørs har f.eks. en tendens til å bli "en aften i portretter" (selv om bildene blir svært stemningsfulle uten blits). Men ellers er det jo smak og behag. ;)

Endret av Aiki
Lenke til kommentar
Noe som er omtrent som å kjøpe en bil med bare et gir.

 

Spøk til side, det er ofte spennende med fastoptikk, og en interessant læremåte, men det begrenser naturlig nok mulighetene ganske kraftig. Du blir veldig god på såkalt "apostelzoom", altså å løpe bakover til du får med deg det du vil ha i bildet. En 50mm på kameraet innendørs har f.eks. en tendens til å bli "en aften i portretter" (selv om bildene blir svært stemningsfulle uten blits). Men ellers er det jo smak og behag. ;)

Og en blender på 3.5 begrenser ikke dybdeskarphet og hvor mye lys den får tatt inn mtp lukkertiden?

Lenke til kommentar
Noe som er omtrent som å kjøpe en bil med bare et gir.

 

Spøk til side, det er ofte spennende med fastoptikk, og en interessant læremåte, men det begrenser naturlig nok mulighetene ganske kraftig. Du blir veldig god på såkalt "apostelzoom", altså å løpe bakover til du får med deg det du vil ha i bildet. En 50mm på kameraet innendørs har f.eks. en tendens til å bli "en aften i portretter" (selv om bildene blir svært stemningsfulle uten blits). Men ellers er det jo smak og behag. ;)

 

Ganske enig der, men er greit å ha for det,

18-200mm er veldig populært, 12-24 vidvinkel er mitt favoritt.

ekstra blits til på eller "off camera" er også greit å ha, du får lekt deg mye da...

Lenke til kommentar

Solblender for Canon 18-55mm finner du billigst her, porto er gratis så prisen du ser er det du betaler. Merk at det ikke står at den passer til EF-S 18-55mm men om du finner ut hvilken Canon solblender som passer (EW-60C) så ser du at den jeg linker til er identisk.

 

jeg har kjøpt nærmest alle mine solblendere selv på DealExtreme. Veldig billig i forhold til Canon og "helt grei" kvalitet. Billigere enn på eBay er det som oftest også. jeg kan i samme slengen anbefale både trådløs blitsstyring, trådløs fjernutløsing for kameraet samt batterigrep fra DealExtreme - billig og så rimelig bra!

Lenke til kommentar
Noe som er omtrent som å kjøpe en bil med bare et gir.

 

Spøk til side, det er ofte spennende med fastoptikk, og en interessant læremåte, men det begrenser naturlig nok mulighetene ganske kraftig. Du blir veldig god på såkalt "apostelzoom", altså å løpe bakover til du får med deg det du vil ha i bildet. En 50mm på kameraet innendørs har f.eks. en tendens til å bli "en aften i portretter" (selv om bildene blir svært stemningsfulle uten blits). Men ellers er det jo smak og behag. ;)

 

Meget god beskrivelse av 50mm 1.4, vært der, og angrer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...