Gå til innhold

Vurderer stativ, men blir overveldet av valgmulighetene


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg et stativ, da det jeg har per dags dato er møkk(plast....)

Ser for meg at hovedbruken blir skumringsbilder og lighttrails. Kanskje også noe hall/fotball bilder på kveldstid.

Budsjettet ligger på opptil 2000,-, men ender jeg langt under det er det helt ålreit :thumbup:

 

De jeg har sett på er:

MANFROTTO M190XB m/804RC2 kit1800,-

Velbon sherpa 600R 1000,-

Benro Aluminiumstativ A-300EX KIT1000,-

Benro Aluminiumstativ A-350EX KIT1500,-

 

Er det noen grunn til å velge det ene fremfor det andre?

 

Skal brukes sammen med D300, tamron 17-50, sigma 50-150 og muligens en tokina/sigma 10/12-20-24 hvis jeg klarer å spare litt :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en eldre utgave av Manfrotto 190B. Veldig bra stativ, like fint i dag som da jeg kjøpte det for ca 15 år siden.

Men hvis jeg var deg ville jeg valgt kulehode, ikke treveis. Med treveis hode må du regulere med tre innstillinger, mens med kulehode har man mye kjappere og friere bevegelse. F.eks 486RC2 eller bedre.

 

Det fine med Manfrotto, er at det finnes reservedeler hvis du noen gang skulle trenge det, noe du f.eks. ikke får til et Velbon stativ. Benro kjenner jeg ikke så godt, men de er best kjent for sine Gitzo karbonfiberkopier.

Lenke til kommentar

Selv gikk jeg for Velbon Sherpa 600R. Fin og stødig med hurtigkobling for kamerafestet. Lett dempet bevegelighet som gir myke bevegelser (om du skulle finne på å bruke det til å filme).

 

Det har ikke hydraulisk styring, automatisk panorering eller ekvatorialmontering, men hvem trenger vel det til hverdags? stativet skal stå stødig og kunne opereres på en praktisk behagelig måte...

 

Denne gjør jobben bra og har muligheter til å gå fra 29cm til ca 170cm i noen små håndvendinger (og det er uten å snu kamerasøyla opp-ned). Den kosta meg 800, eller 900kr november 2007 på JP, og sist jeg sjekka (ukes tid siden) var prisen den samme. Det sier litt...

Endret av jim_smyth
Lenke til kommentar
Det fine med Manfrotto, er at det finnes reservedeler hvis du noen gang skulle trenge det, noe du f.eks. ikke får til et Velbon stativ.

 

Ja det er mulig. Har aldri sjekka og regner ikke med å få behov for det. Billig nok til at jeg kan kjøpe en ny uansett. Har selv 3-veis, men tror du kan få kule på 600R også.

Lenke til kommentar

Jeg har også Velbon 600R. Meget fornøyd. Avsindig mye for pengene.

Selv synes jeg en velfunksjonerende hurtigkobling er av stor viktighet, men det kommer selvsagt an på hvordan du jobber. Jeg driver ofte å skifter mellom håndholdt og stativ, og da er en god hurtigkobling helt uvurderlig.

 

-Lazy

Lenke til kommentar
Benro har jeg kun mindre pene ting å si om for egen del.
Hm. Tror kanskje det er avhengig av prisklasse. Selv har jeg storebror i karbonserien deres, og har stort sett bare positive ting å si om det. Jeg laster stativet mitt tungt, bruker det i søle og saltvann, uten problemer.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...