Gå til innhold

E8400 klokket til 4Ghz, men noen sikkerhetsspørsmål..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du ikke skal bruke pcen til rakettforskning, holder det massevis med 6-8 timer Orthos "small fft" for å sjekke stabilitet på cpu. kjør det samme med Orthos "blend" for å teste ut minnr/hele systemet.

 

Hvilke hastighet kjører du på minnet, med 4GHz på cpu?

 

har ikke endret noe på minnet, kun fsb, nb og vcore.

minnet kjører på 792.9 Mhz om det var det du lurte på, dette har jeg ikke endret på selv,

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg sitter på en E8400 nå. på 4 Ghz men kjører bare 1.2525 vcore O.o

Og da er den mer stabil enn den var stock!!

Jeg ønsker å kjøre 4.5 Ghz(:D) Men lurer litt på hva vcore bør være da. har testet litt men det ender ALLTID opp me at jeg må ut med bios batteriet.

Sitter på et MSI P45 Platinum HK som skal være veldig stabilt etter hva folk sier.

Endret av mariusox2
Lenke til kommentar
Jeg sitter på en E8400 nå. på 4 Ghz men kjører bare 1.2525 vcore O.o

Og da er den mer stabil enn den var stock!!

Jeg ønsker å kjøre 4.5 Ghz(:D) Men lurer litt på hva vcore bør være da. har testet litt men det ender ALLTID opp me at jeg må ut med bios batteriet.

Sitter på et MSI P45 Platinum HK som skal være veldig stabilt etter hva folk sier.

 

 

 

 

Bruk 1.25 vcore, still opp ca 0.05 GHz gradvis ( fra 4GHz tl 4.05Ghz OSV )..

 

Kjør korte tester i ca 20 min med prime95..

 

mnår det blir ustabilt, så setter du opp vcore 1 hakk..

 

 

Test igjen, med den settingen du failet på, er det stabilt? - gå videre med 0.05 Ghz! ikke stabilt? - still opp vcore enda ett hakk!

 

 

 

 

intel anbefaler ikke mer en 1.3625v på 8400!

 

 

Så test og finn din maks overklokk med denne "Oppskriften", evt send meg en PM hvis du trenger hjelp :)

Lenke til kommentar
Hvilken stepping har du? E0 eller C0?

E0

1243559269-CPU-Z.png

 

Mer stabil en stock? :!:

Ja, syns det var rart men tror det har noe med auto volten å gjøre;)

 

Bruk 1.25 vcore, still opp ca 0.05 GHz gradvis ( fra 4GHz tl 4.05Ghz OSV )..

 

Kjør korte tester i ca 20 min med prime95..

 

mnår det blir ustabilt, så setter du opp vcore 1 hakk..

 

 

Test igjen, med den settingen du failet på, er det stabilt? - gå videre med 0.05 Ghz! ikke stabilt? - still opp vcore enda ett hakk!

 

 

 

 

intel anbefaler ikke mer en 1.3625v på 8400!

 

 

Så test og finn din maks overklokk med denne "Oppskriften", evt send meg en PM hvis du trenger hjelp :)

Takker. Volten øker med 0.01 per økning. Skal teste dette ut i morgen=) eller utover helgen^^

Endret av mariusox2
Lenke til kommentar

Drus volten opp til 1,35 og kjøp en skikkelig heatpipe kjøler, og monter 2x 120mm vifter i front. Jeg bruker en svær heatpipe kjøler i et Antec P182 og cpu holder 55-60 grader under spilling, da er fsb på 485x9. E8400 E0. Hovedkortet er et Asus P5Q Pro. Minnet er PC6400 4-4-4-12 med 5-5-5-15 timings på gjeldende klokk.

 

FSB Volt: 1,2,

Memory volt: 2,1

CPU Pll: 1,52

Northbridge volt: 1,34v

 

Dette funker som juling for meg hvertfall. PC'en har fungert smertefritt siden oktober i fjor.

Lenke til kommentar
Drus volten opp til 1,35 og kjøp en skikkelig heatpipe kjøler, og monter 2x 120mm vifter i front. Jeg bruker en svær heatpipe kjøler i et Antec P182 og cpu holder 55-60 grader under spilling, da er fsb på 485x9. E8400 E0. Hovedkortet er et Asus P5Q Pro. Minnet er PC6400 4-4-4-12 med 5-5-5-15 timings på gjeldende klokk.

 

FSB Volt: 1,2,

Memory volt: 2,1

CPU Pll: 1,52

Northbridge volt: 1,34v

 

Dette funker som juling for meg hvertfall. PC'en har fungert smertefritt siden oktober i fjor.

Skikkelig kjøler? Sitter med en Asus Silent Knight 2:P syns den kjøler godt:D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Min IDLE er på 28 grader, noe som er greit, bruker Xigmatek S1283 kjølern

 

en ting til, Vcoren min er på 1.28 om noen lurte

 

Hvordan kan folk kjøre 8400 på 4GHz med 1.28vCore? Klarer så vidt å boote med 4GHz når jeg nærmerer meg volts som 1.38-1.40 i vcore. I tillegg så er det ikke snakk om 28 grader, men mye høyere. Bruker forresten Thermalright Ultra Extreme 120 kjøleren.

Lenke til kommentar

Det kommer mye an på hvilken stepping CPUen er.

Min gamle C0 stepping kjørte 3.6GHz som en drøm på 1.26V (1.28V på 780i chipset), og rimelig stabilt på 4GHz med 1.38V

Har observert flere som kjører stabilt E0 stepping på 4GHz med 1.28-1.32V, men de har kansje vært heldige med cpu'en sin :)

Også andre bios instillinger vil ha innvirkning på hvor høyt man må på vcore.

Lenke til kommentar

De verdiene jeg skreiv i innlegget mitt funker som bare juling hvertfall, jeg har en E0 versjon. Kjører samme innstillingene på to maskiner med P5Q hovedkort i begge. Den ene har en Noctua NH12 kjøler, den andre har en OCZ Gladiator Max. Temperaturen ligger på 55-60 grader etter en hel kveld med Age of Conan i den maskinen med dårligst kabinett. I P182 kabinettet ligger den på 48-53 grader.

Endret av Celeb0rn
Lenke til kommentar

Som nevnt over, så finnes ingen fasit på overklokking. En er heldig eller uheldig med komponenter.

 

Hadde en E8500 E0 stepping, jeg har solgt nå, som lett gjorde [email protected]. Har to E8400 i huset også, hvor den ene må ha 1.39v spenning for å være stabil på 3.8GHz. Den andre går på [email protected]. Nå snakker jeg 6-8 timer orthos stabilt. Dette er begge gamle C0 stepping.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...