Gå til innhold

E8400 klokket til 4Ghz, men noen sikkerhetsspørsmål..


Anbefalte innlegg

hei, som tittelen sier så har jeg klart å klokke min Intel Core 2 Duo E8400 (Wolfdale) til 4Ghz

 

spørsmålet mitt er følgende: under 100% load med OCCT linpack test går temperaturen helt opp på 75 grader, er det skadelig at cpu-en blir så varm? dette er jo under linpack test, er jo en ekstremt "tung" test.... en annen ting under test så ble testen avbrutt etter 10 min ca, det kom en "kvekkelyd" og så stod det "error detected" bekymringsfullt?? bruker version V3.0.1 av OCCT, hørt at det er noe bugs med den,, stemmer det???

 

min IDLE er på 28 grader, noe som er greit, bruker Xigmatek S1283 kjølern

 

en ting til, Vcoren min er på 1.28 om noen lurte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville ha konsentrert meg mest om Vcore. Det er mest sannsynlig at den må justeres opp litte granne. ;)

 

kk, MEN, pc-en funker helt ordentlig når jeg spiller GTA 4, noe som skulle være bra krevende, er det vits å stille på noe om den funker til andre ting? vil prøve å holde temperaturen ikke såveldig høy.... :hmm:

Lenke til kommentar
Det jeg mener er at du ikke skal klokke ned når du er ferdig, slik at pc'en alltid kjører på 4 Ghz. You understand? :)

 

nope kommer nok ikke til å klokke ned nei,

 

men et spørsmål til alle:

på OCCT så er det to funskjoner for å teste CPU, når jeg tester linpack stiger temperaturen på core1 og 2 helt opp til 70-74 grader under 100% last.

MEN, på CPU:OCCT så ligger temperaturen på 50-55grader under 100%.... hvorfor er det så stor forskjell??? :hmm:

Lenke til kommentar
Linpack er en mer krevende og tung test i forhold til en vanlig OCCT test. Linpack brukes av Intel til å teste prosessorer før de slipper de ut for salg. (I allefall har det stått på forumet her)

 

men kan jeg forvente at cpu-en min vil komme opp i samme temperatur som under linpack testn når jeg spiller krevende spill osv??? eller vil temperaturen være mer lik den i OCCT testen?????

 

sorry for dobbelpost

Endret av walt1brg
Lenke til kommentar
Etter egen erfaring så kommer den aldri så høyt oppe som Linpack-test temperaturen. Tror ikke den vil komme opp så mye som den vanlige OCCT test-temperaturen heller.

 

Prøv å juster opp Vcore litt. ;)

 

siste linpack test med 1.318 vcore feilet, alt stoppet, bilde stoppet(var bilde) men ingenting skjedde om jeg rørte musa eller noen andre taster, satt vcore til 1.325 nå, skal se hvordan den takler linpack nå.. :)

 

takk til alle som svarer og hjelper, setter pris på det, er ny når det gjelder overklokking :innocent:

Lenke til kommentar
Etter egen erfaring så kommer den aldri så høyt oppe som Linpack-test temperaturen. Tror ikke den vil komme opp så mye som den vanlige OCCT test-temperaturen heller.

 

Prøv å juster opp Vcore litt. ;)

 

siste linpack test med 1.318 vcore feilet, alt stoppet, bilde stoppet(var bilde) men ingenting skjedde om jeg rørte musa eller noen andre taster, satt vcore til 1.325 nå, skal se hvordan den takler linpack nå.. :)

 

takk til alle som svarer og hjelper, setter pris på det, er ny når det gjelder overklokking :innocent:

 

Bare hyggelig! :)

vi har alle vært ny en gang vett. ;) Prøver så godt jeg kan med å hjelpe folk. :)

Lenke til kommentar
Etter egen erfaring så kommer den aldri så høyt oppe som Linpack-test temperaturen. Tror ikke den vil komme opp så mye som den vanlige OCCT test-temperaturen heller.

 

Prøv å juster opp Vcore litt. ;)

 

siste linpack test med 1.318 vcore feilet, alt stoppet, bilde stoppet(var bilde) men ingenting skjedde om jeg rørte musa eller noen andre taster, satt vcore til 1.325 nå, skal se hvordan den takler linpack nå.. :)

 

takk til alle som svarer og hjelper, setter pris på det, er ny når det gjelder overklokking :innocent:

 

Bare hyggelig! :)

vi har alle vært ny en gang vett. ;) Prøver så godt jeg kan med å hjelpe folk. :)

 

:yes:

 

men nå er det slik at jeg har stilt vcore opp på 1.325, og kjørt OCCT test i 15 min, max temp der var 55 grader under last og 28-31 IDLE, når jeg derimot kjørte linpack så fungerte den en god stund, men temperaturene på corene lå på 72-79 grader:S etter ca 7 minutter ble testen kansellert og meldingen too hot kom opp... er det vits å bry seg veldgi mye om at den ikke fullfører linpack testen når den klarer OCCT testen greit?? maskina blir brukt til spilling, anntar at den aldri vil komme opp i samme temperaturer som under en linpack test når man spiller "tunge" spill???

Lenke til kommentar
Etter egen erfaring så kommer den aldri så høyt oppe som Linpack-test temperaturen. Tror ikke den vil komme opp så mye som den vanlige OCCT test-temperaturen heller.

 

Prøv å juster opp Vcore litt. ;)

 

siste linpack test med 1.318 vcore feilet, alt stoppet, bilde stoppet(var bilde) men ingenting skjedde om jeg rørte musa eller noen andre taster, satt vcore til 1.325 nå, skal se hvordan den takler linpack nå.. :)

 

takk til alle som svarer og hjelper, setter pris på det, er ny når det gjelder overklokking :innocent:

 

Bare hyggelig! :)

vi har alle vært ny en gang vett. ;) Prøver så godt jeg kan med å hjelpe folk. :)

 

:yes:

 

men nå er det slik at jeg har stilt vcore opp på 1.325, og kjørt OCCT test i 15 min, max temp der var 55 grader under last og 28-31 IDLE, når jeg derimot kjørte linpack så fungerte den en god stund, men temperaturene på corene lå på 72-79 grader:S etter ca 7 minutter ble testen kansellert og meldingen too hot kom opp... er det vits å bry seg veldgi mye om at den ikke fullfører linpack testen når den klarer OCCT testen greit?? maskina blir brukt til spilling, anntar at den aldri vil komme opp i samme temperaturer som under en linpack test når man spiller "tunge" spill???

 

Jeg ville ikke ha brydd meg noe særlig om temperaturen på linpack testen. Du vill aldri komme opp i slike temperaturer under spilling. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...