Gå til innhold

Kjøpt mobil med portering, har fått mobil, men portering feilet.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har bare lurte på hva som kan skje i værste tilfelle.

Personen det er snakk om skal kontakte de og ordne opp så spørsmål om å snike seg unna.

 

En venn av meg bestilte nytt mob fra webbutikk med portering hos en av de store teleoperatør.

Etter 5 dager så fikk han mobilen sin, med ikke noe annet info kun garanti papir som er vanlig.

 

Jeg ba ham kontakte og høre om hva som skjer med portering, og han fikk beskjed om at det tar 14-20 dager før portering skjer. Så nå etter 20 dager ringte han igjen for å høre hva som skjer, så får han beskjed om at portering gikk ikke pga eieren abb ikke var samme.

 

Han fikk beskjed om å kjøpe nytt sim"kontanttkort" hvis det hastet for hans del om å bruke nye mobilen sin, ettersom den er operatørsperret og han får ikke brukt den. Videre så sa han at han må endre abb hos sin nåværende operatør til sitt eget navn og så søke om ny portering.

 

Da var mitt spørsmål, han har pr idag ingen kundeforhold hos operatør ettersom portering ikke gikk gjennom. Han fikk beskjed fra kundebehandler om å kjøpe nytt simkort og bruke det. Regner med de ikke har noen som helst som kan binde ham som kunde hos dem.

.

Hvis kompisen min velger å gi faen i å portere nr sitt "han skal kontakte og ordne opp i det" og beholder telefonen og kjøper seg nytt sim kort. Hva kan operatøren i værste tilfelle gjøre mot ham. Telefonen ny pris for ham var 1 kr.

 

Kan operatøren sende ham faktura i ettertid for abb som han ikke har, eller fakturere for mobil telefon som han har fått tilsendt med full pris?

 

Som nevnt så skal kompisen ordne opp i saken, men jeg bare lurer på hva hvis han bestemte seg for å snike seg unna, hva kan operatøren gjøre.

Endret av jic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Han vil bli belastet med et bruddgebyr. Gebyret varierer, men ofte et sted mellom 1.500 og 2.500 kr. (er det snakk om iPhone så er det enda høyere)

 

 

Han har da ikke inngått noen avtale med dem. Kun fått mobil tilsendt, ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Operatøren kommer ikke til å gjøre noe, men hvis forhandleren som han kjøpte mobilen av finner ut av dette kommer de nok til å binde han på nytt hos operatøren eller sende han regning for mellomlegget på mobilen (pris med og uten abonnement)

 

 

Kjøpte mobilen fra nettbutikk. Moobi som er tilfelle her. Fikk kun garanti bevis fra dem. Det var alt som fulgte med sammen salgspakke. Tror nok de kan sende ham mellomlegg regning, men hvordan regner de dette ut.

Tror ikke de kan binde ham på nytt ettersom bestillerens navn og abb navn ikke er det samme.

Lenke til kommentar
Han vil bli belastet med et bruddgebyr. Gebyret varierer, men ofte et sted mellom 1.500 og 2.500 kr. (er det snakk om iPhone så er det enda høyere)

 

 

Han har da ikke inngått noen avtale med dem. Kun fått mobil tilsendt, ikke noe annet.

Man får ikke tilsendt en telefon til 1 kr tilsendt uten at det er inngått noen avtale. ;)

Bestilte selv en telefon med abo. for litt siden og da krysset jeg av for av jeg godtok vilkårene. På nett krysser man av eller trykker på en link for å godta, men hvis han hadde kjøpt i butikk måtte han signert en avtale.

Lenke til kommentar
Da ber de han nok returnere mobilen. Men han kommer til å kontakte moobi selv? Det er jo det eneste rette, for nå har butikken tapt penger. Men de må ha dårlige rutiner hvis de sender ut mobiler før porteringen er godkjent

 

 

Det blir nok å kontakte sin næverende operatør og be om endre abb til sitt eget navn, også kontakte nye operatør om å utføre porteringen, noen som vet om personen kan be om hurtigportering ettersom han har ventet nesten i 1 mnd på portering uten han har fått noen beskjed.

 

Jaha?

Forhandleren har ikke gjort jobben skikkelig, og dermed har ikke kjøperen noen avtale med operatøren. Han har godkjent at han skal inngå avtale, men dette er jo ikke gjort

 

Her har forhandleren ikke gjort jobben skikkelig,heller ikke den nye operatøren ettersom vennen min måtte ringe for 2 gang og etterlyse hva som skjer. Han som han pratet med sa 14-20 dager. Når de ikke fikk portering gjennom så synes jeg de i det minste ha sendt en sms om portering ikke gikk gjennom.

Lenke til kommentar
Hvis han selv kontakter operatøren og ber de ordne abonnementet får ikke forhandleren provisjon, og da kan nok de (Moobi) sende regning for mellomlegget (pris på mobil - prisen på mobilen med abonnement). Han må kontakte forhandleren, Moobi, og de de ordne dette

 

Moobi har da ikke mulighet til å endre abb navn på hans tidligere operatør eller har de det? Jeg er ikke 100% sikker, men tror moobi ikke har noen avtale med hans nåværende operatør så han kommer nok ingen vei med å kontakte dem.

 

Synes han kundebehandleren som vennen prate med ikke var så særlig hjelpsom enn å si kjøp deg nytt kontantkort det er det beste løsning for deg.

 

Hvis vennen min vil angre kjøpet hvordan står han til, han har hatt tlf i over 14 dager så å bruke angrerett vil ikke fungere. Har han noen annen mulighet til å returnere tlf.

Lenke til kommentar
Nå må du ikke gjøre dette så vanskelig. Han må gi Moobi de rette opplysningene så ordner de med abonnementet. De kan overdra hvis det er forskjellige eiere

 

Jeg advarte vennen om å betale heller mer i butikken enn å gjøre derfra, ettersom jeg har egne erfaringer med Moobi, og jeg er nok ikke eneste person med dårlig erfaring.

 

Takker for at du tar tid på å hjelpe. Har gitt beskjed videre til personen så får se hva som skjer :)

Lenke til kommentar
Hvis vennen min vil angre kjøpet hvordan står han til, han har hatt tlf i over 14 dager så å bruke angrerett vil ikke fungere. Har han noen annen mulighet til å returnere tlf.

Siden telefonen kostet en krone antar jeg at den prisen forutsatte binding til en spesiell operatør for en viss tid med et visst abonnement.

 

Om vennen din ikke oppfyller den delen av avtalen heves kjøpet. Enkelt og greit. Da må han enten sende tilbake telefonen eller betale prisen for telefon uten binding til operatør og abonnement.

Lenke til kommentar
Nå må du ikke gjøre dette så vanskelig. Han må gi Moobi de rette opplysningene så ordner de med abonnementet. De kan overdra hvis det er forskjellige eiere
Nei, dette har de ikke mulighet til, og de aller fleste operatører i Norge er svært strenge på dette. Hadde det fungert slik som du beskriver her, kunne jo hvem som helst stjålet nummeret til hvem de ville. Det er den gamle operatøren man må ta kontakt med, og sjekke at det er registrert riktig (navn, fødselsdato og adresse, eller navn og personnummer, som må stemme overrens, om jeg husker rett).

 

Slik epon nevner, er standard å sende ut et nytt simkort med nytt nummer til kunder som surrer og ikke er eiere av nummeret de har bestilt. Grunnen er at det kan bli mye surr ellers (som vi ser i dette tilfellet).

 

At han ikke har inngått noen avtale med operatør er sannsynligvis også bare tull - hadde han ikke gjort det, hadde de ikke begynt å portere nummeret hans. Han har nok haket av minst en boks der han godkjenner abonnementsbetingelsene o.l.

 

Telefonkjøper er ansvarlig for å oppfylle sin del av avtalen, som innebærer et abonnentsbetingelsene, som sannsynligvis opererer med en viss månedsavgift. Ettersom kunden er ansvarlig for å oppgi riktige opplysninger, er det 99,99999% sikkert at det er hans skyld at porteringen feilet. Om han unnlater å ordne opp i dette, og prøver å lure seg unna, bryter han avtalen. Han kan da ende opp med å måtte levere tilbake telefonen/betale månedsavgifter som allerede skulle vært betalt+ de for resten av nindingsperioden.

 

Så vidt jeg vet, er det det som kan skje om han prøver å lure seg unna.

 

Men siden han ikke skal det, er ikke dette noe problem. Ring gammel operatør, endre opplysningene så de stemmer, ring ny operatør og si at de kan portere på nytt. Problem solved.

Lenke til kommentar

Butikken må jo gjøre jobben riktig før de sender ut mobilen. Det har de ikke gjort, så det er ikke han som kjøpte mobilen sin feil. Dessuten er det noe som heter "å overdra" et abonnement, dette burde butkken ha gjort, ihvertfall hvis det er tydelig at de er i familie (tidligere eier versus ny)

Lenke til kommentar
Butikken må jo gjøre jobben riktig før de sender ut mobilen. Det har de ikke gjort, så det er ikke han som kjøpte mobilen sin feil. Dessuten er det noe som heter "å overdra" et abonnement, dette burde butkken ha gjort, ihvertfall hvis det er tydelig at de er i familie (tidligere eier versus ny)

Jo, det er det. Jeg har aldri sett en porteringsprosess der du ikke blir opplyst om at eier må være samme person på det gamle og nye abonnementet. Det bør strengt tatt si seg selv at man ikke kan ta andres mobilabonnement uten videre.

Nei, de har jeg allerede sagt noe om. Skulle alle som er i famile med hverandre kunne stjele hverandres mobilnummer? Latterlig.

 

Det eneste operatøren har gjort feil er å ikke fortelle ham at portering feilet/sende ham et simkort med nytt nummer når han ikke klarer å gjøre ting riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...