Gå til innhold

Har jeg vært dum?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg leide en håndtverker nylig for å pusse opp badet mitt.. Nå var det slik at han ikke gjorde noe som helst selv, men lot to polakker, en rørlegger og en elektriker til å gjøre jobben for seg. Dette skulle han ha 40000 for, men etter å ha undersøkt litt selv så må minst halvparten ha gått rett i lomma hans, siden de som jobbet totalt ikke kan ha krevd mer enn rundt 20000 for jobben. Har jeg vært fryktelig dum som ikke bare leide inn noen selv? Har jeg kastet 20000 ut av vinduet?

 

Har jeg rett til å klage?

Endret av frankb85
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva innebærer oppussing?

 

jeg tror jeg betalte 30K for 2 bad, ( 45K inkl. alle fliser, vegg og gulv) men det var svart, men med papirer på at det ble gjort av en med alle papirene i orden..

 

Alt sammen. Byttet sluk, fliser på gulv og vegger, montering av dusjdører, do, skap, servant osv. Ja skjønner.. er vel jeg som har vært dum.

Lenke til kommentar
er dette inkl allt utstyr ? fliser? dusj osv?

 

nå betalte jeg kun for flisearbeid , regner med rørlegger koster , og elektriker koster lit penger det også..

 

joda, men jeg har betalt 20000 unødvendig til en fyr som ikke har gjort noe. han har bare leid inn noen andre. spurte rørleggeren og eletrikeren, og begge skulle ha rundt 5000 for jobben. de resterende 10000 skulle polakkene ha tror jeg, for jeg hadde jo flere håndtverkere på besøk og de skulle ha ganske nøyaktig 10000 for jobben.

 

skjønner ikke hva jeg tenker med iblant. kastet 20000 i dass. latterlig

Endret av frankb85
Lenke til kommentar
hørtes kanskje litt mye ut.. men hvis du hadde gått til en annen håndverker så hadde du kanskje betalt det samme..

hva noen polakker får for jobben de gjør er egentlig irrelevant.. så lenge prisen er det samme som han konkurenter..

 

hadde jo ikke betalt det samme om jeg hadde leid inn noen selv, men halvparten.. to polakker = 10000. elektriker og rørlegger = 10000..

 

20000 totalt. ikke 40000

 

Skjønner ikke helt... hvis materialkostnader var inkludert kommer jo det i tillegg til de 20000 i lønn.

 

materialene hadde jeg kjøpt utenom. glemte å nevne det

Endret av frankb85
Lenke til kommentar
men hvor skulle du funnet de 4 polakkene? i polen? å fått dem shippa over til norge?

 

da kunne du like gjerne innleid noen lærlinger som hadde tatt 10.000 for hele jobben, blir samme sak...

 

2 polakker. kryr av dem overalt da. poenget er at jeg har betalt 20000 unødvendig

Lenke til kommentar
Du har rett til å få en spesifisert regning, altså der det står hva alt har gått til.

men hva som står spesifisert på regningen har ingenting å si, så lenge totalsummen er konkuransedyktig med andre firmaer.. , er det som er tingen her, om polakkene hadde fått 1 kr i lønn er egentlig ikke det som er saken,

totalsummen som teller...

Lenke til kommentar
Du har rett til å få en spesifisert regning, altså der det står hva alt har gått til.

 

har fått kvittering, men står ikke noe spesikt på den. ville jo uansett stå at han har tatt 20000 selv for å gjøre ingenting

 

Du har rett til å få en spesifisert regning, altså der det står hva alt har gått til.

men hva som står spesifisert på regningen har ingenting å si, så lenge totalsummen er konkuransedyktig med andre firmaer.. , er det som er tingen her, om polakkene hadde fått 1 kr i lønn er egentlig ikke det som er saken,

totalsummen som teller...

 

skjønner.. men jeg burde ha leid inn folk selv, så jeg har vel vært veldig dum

Lenke til kommentar

"Ikke har gjort noe" .. nå er ikke jeg i den bransjen, men han har da vitterlig funnet håndverkerne for deg, sansynligvis stillt verktøy til disposisjon, betalt arbeidsgiveravgift og evt. andre ikkelønnskostnader (stiller han bolig og/eller bil til disp for dem for eksempel). Dette kunne du selvsagt gjort selv, men det ville tatt deg mye mere tid enn å bare få én regning for hele jobben.

 

Se deg i alle fall ikke blind på lønnskostnadene - de er ikke de eneste :)

Lenke til kommentar

Hva skal du klage på? :)

 

Avtalte du at det spesifikt var han som skulle gjøre jobben? Stod det i noen kontrakt dere hadde at han ikke kunne leie inn noen for å gjøre jobben for seg?

 

Eg regner med vedkommende du leigde inn er fagmann? Dersom det nå er noe galt med arbeidet som er gjort så er det han som stilles ansvarlig og tar risikoen med arbeidet. Men, eg ser ikke helt hva du skal klage på her. Det er ikke ulovlig å være "dumsnill ;)

Lenke til kommentar

betaler heller en del ekstra for å ha et norsk firma sin signatur på papirene enn en polakk ..

 

men det er for seint nå, du har vel inngått en avtale på 40K , og jobben er gjort så du må punge ut, neste gang sjekker du opp i flere firmaer, og kanskje noen som tar jobben svart, da har du et utgangspunkt i om det er billig eller ikke nestegang..

Lenke til kommentar
skjønner.. men jeg burde ha leid inn folk selv, så jeg har vel vært veldig dum

Da måtte de ha tatt ekstra betalt for verktøy, materialer, bosted, mat og alt annet. De hadde ikke kunnet ta den prisen du går ut fra. Den prisen kan de ta fordi noen andre står for en del av ekstrakostnadene for dem.

 

Du måtte også ha sørget for at ting var gjort lovlig, siden klagemulighetene på polakker betalt "svart" er heller liten om noe skulle være feil.

 

Uansett, fikk du ikke oppgitt prisen før de begynte på arbeidet? Om du var enig i en pris på 40k har du ikke betalt for mye. Du har betalt det du syntes oppussing av badet var verdt. Om det er utført av noen polakker, nordmenn eller eskimoer og hvor mye disse får i lønn har ingenting å si.

Lenke til kommentar

Håndverkeren tar 40k.

Han momser dette -> Da har han igjen 32k

Han betaler arb.avgift av 20k (antar 14 %) -> Da har han igjen 29.200

Han må betale feriepenger til polakken (12,5 % av 20k)-> Da har han igjen 26700

Han bruker si to timer for å organisere arbeidet, istedenfor kunne han gjort noe annet altså alternativ kostnaden skal dekkes.

Han tar kanskje 500 pr time -> Da har han igjen 25700.

Han bruker tid på papirarbeid, igjen alt. kost, si en time -> Igjen da 25200.

 

Han lønner de ansatte -> Da har han igjen 5200

Dette skal dekke egen lønn, forsikringer, utstyr, personlig skatt etc etc.

Vips har han ikke mye igjen.

 

For ordensskyld så har jeg tatt en del forutsetninger her, men vil ikke tro at noe er helt borti natten til tross for at jeg aldri har gått i dybden i et regnskap til en håndverker.

Lenke til kommentar

Du må også ta hensyn til reklamasjonsretten og kompetanse.

Den Norske entreprenøren står med ansvaret og kjenner/stoler sine ansatte.

 

Har sett nok eksempeler på dårlig jobb av polakker som er hentet inn fra gata på det grunnlaget at de er erfarne håndverkere.

Har du ikke en bra innsikt i loverket angående bad/kjøkken kan du ende med og måtte gjøre hele jobben på nytt og klarer du og få erstatning fra polakkene vinner du sikkert kjempepotten i viking lotto til onsdagen også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...