Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med Windows (etter strømbrudd) - Maskinen starter ikke!


Anbefalte innlegg

Hei, strømmen ble brutt når pc`n holdt på og slo seg av i går. Nå kommer den bare til windows oppstarten så får jeg en skjerm jeg kan velge sikkermodus, start windows på vanlig måte osv. men ingen av de tingene funker.

 

hva skal jeg gjøre nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om ingen andre kommer med noen bedre muligheter, så hjelper det nok alltids å reformatere. Om du ønsker å ta backup før du gjør dette, så er eneste mulighet jeg kommer på for øyeblikket og koble HDDen til en annen PC (PC2), boote OSet som er på PC2 og så kopiere fra HDDen med ødelagt OS.

 

Kjipt situasjon du beskriver da. :S

 

-Firey-

Lenke til kommentar
Hvilken Windows versjon har du?

Får du noen feilmeldinger under oppstart forsøkene?

 

I mange tilfeller er det korrupte system filer som hindrer Windows i å starte. Det er mulig å fikse, men hadde vært kjekt å vite OS versjon.

 

Hei, jeg har Windows XP home :)

 

Får desverre ingen feilmelding gitt. starter opp helt normalt til det kommer den "loading" skjermen til xp der det går en strek bortover. den går ca to og en halv gang bortover til pc`n restarter seg. så kommer det en skjerm hvor jeg kan velge om jeg vil starte windows på anlig måte, starte windows med siste fungerende instillinger eller i sikkermodus. har prøvd start windows på vanlig måte, start windows med siste fungerende innstillinger og sikkermodus. Men det virker ikke. så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre gitt :p

Lenke til kommentar

Hvis Windows XP installasjonsprogrammet finner den installasjon du allerede har på disken din, vil du ikke miste noen ting unntatt alle systemfilene som XP reinstallerer. Vi snakker her om reinstallasjon og ikke ny installasjon. Den eneste bakdelen med dette er at du må laste ned alle oppdateringene til XP på nytt.

Og du kan motta en del feilmeldinger etter oppstart av XP fra diverse programmer om at de ikke virker etc, men de vil forsvinne så snart du har lastet ned og installert alle oppdateringer.

Dette har jeg gjort mange ganger da jeg hadde XP, og ikke mistet noe. Har ikke XP da, kjører Vista nå.

 

Du kan bruke denne guiden hos Microsoft hvordan å gjør en reinstallasjon eller reparasjon av OSet ditt. Guiden er et stykke ned på siden.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Hvis Windows XP installasjonsprogrammet finner den installasjon du allerede har på disken din, vil du ikke miste noen ting unntatt alle systemfilene som XP reinstallerer. Vi snakker her om reinstallasjon og ikke ny installasjon. Den eneste bakdelen med dette er at du må laste ned alle oppdateringene til XP på nytt.

Og du kan motta en del feilmeldinger etter oppstart av XP fra diverse programmer om at de ikke virker etc, men de vil forsvinne så snart du har lastet ned og installert alle oppdateringer.

Dette har jeg gjort mange ganger da jeg hadde XP, og ikke mistet noe. Har ikke XP da, kjører Vista nå.

 

Du kan bruke denne guiden hos Microsoft hvordan å gjør en reinstallasjon eller reparasjon av OSet ditt. Guiden er et stykke ned på siden.

 

 

prøvde den guiden nederst på siden der. men kommer ikke opp noe med windows xp. kommer opp ukjent partisjon når jeg skal reparere:S

Lenke til kommentar

Virker som boot sektoren på hard disken er skadet etter som XP ikke finner installasjonen din, men finner hard disken. Da kan vi prøve med recovery console. Start PCen fra XP Cden som om du skal gjøre en vanlig installasjon.

 

Når XP er ferdig å laste inn filer og du kommer til ”Velkommen til setup” under installasjon, trykker du R for å komme til recovery console. Normalt vil recovery console liste XP installasjoner det finner og så må du velge hvilken du vil reparere, i ditt tilfelle vil valget være 1. Du blir spurt om administrator passord, med mindre du har laget et adminstrator passord, er passordet blank i XP Home Edition, så bare trykk enter. OBS!!! Vær klar over at har du en XP Home Edition SP1 og Home Edition SP” er installert, er det mulig at dette ikke vil virke.

 

Også vær obs på at det er mulig at recovery console ikke finner XP installasjonen din. Da kan du prøve å skrive følgende: fixmbr og trykk enter. Dette vil skrive en ny boot sektor på hard disken din, men ikke gjøre noe med resten av XP installasjonen din.

 

Skriv deretter: bootcfg /scan

Dette vil skanne alle hard diskene dine (og prtisjoner)og lage en ny boot.ini fil. Du vil, hvis det går bra, få valget mellom hvilke XP installasjoner du vil legge til boot.ini Men igjen, dette avhenger av at hard disken din ikke er skadet og at fixmbr kommandoen virket som den skulle.

 

Hvis dette virker, kan du nå fjerne CDen og restarte PCen og XP burde starte som vanlig.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Alt gikk greit helt til jeg skrev inn bootcfg /scan

 

da kom det:

 

Søker etter windows-installasjoner på alle harddisker.

 

Vent, dette kan ta en stund...

 

Feil: Mislyktes med søk etter windows-installasjoner på disker. denne feilen kan skyldes at filsystemet er skadet, noe som vil hindre et vellykket søk med bootcfg. bruk chkdsk til å finne eventuelle diskfeil

 

Obs! denne operasjonen må fullføres på riktig måte for at kommandoene /add eller /rebuild skal kunne brukes.

 

 

funket ikke dette nei. Hva skal jeg gjøre nå?

Lenke til kommentar

Det du kan prøve nå er nettopp chkdsk kommandoen. Start PCen opp med XP CD, og gå til recovery console.

 

Etter å ha kommet deg inn i selve recovery console, skriver du chkdsk c: /p prgrammet vil nå sjekke C disken din for feil med filene, dette kan ta en tid. Vil du at programmet skal også sjekke disken for dårlige sektorer, skriver du chkdsk c: /p /r

 

Da vil chkdsk sjekke disken for feil med filer og om det er dårlige sektorer og prøve å redde data fra de dårlige sektorene. Denne sjekken kan ta laaaaang tid og det er ingen garanti for at det vil greie å fikse eventuelle feil, men er verdt et forsøk.

 

Men i første omgang kan du prøve med chkdsk c: /p så får vi se hva som skjer.

Lenke til kommentar

C:\>chkdsk c: /p

CHKDSK kontrollerer volumet...

CHKDSK utfører tilleggskontroll eller gjenoppretting...

CHKDSK utfører tilleggskontroll eller gjenoppretting...

CHKDSK utfører tilleggskontroll eller gjenoppretting...

CHKDSK oppdaget en eller flere feil på volumet.

195356804 kB total diskplass.

60125612 kB er tilgjengelig.

 

4096 byte i hver tildelingsenhet.

48839201 totale tildelingsenheter på disk.

15031403 tildelingsenheter tilgjengelige på disk.

 

dette fikk jeg opp nå :p

Lenke til kommentar

Javel, da får vi håpe at de filene som var skadet er reparert. Fortsatt i recovery console, (regner med at du må restarte PCen med XP CDen og komme deg til recovery console enda en gang. For sikkerhets skyld pass på at du er på C disken, altså skriv C: og trykk enter.) skriver du samme kommando som før: fixmbr og trykker enter. Deretter skriver du: fixboot og trykker enter. Svar ja hvis du blir spurt om du vil utføre kommandoene.

 

Fixmbr skirver en ny master boot record til selve hard disken, mens fixboot skriver en ny partisjon boot sektor på system partisjonen din der du har XP installert. Ingen av kommandoene rører selve XP installasjonen din.

 

Så kan du prøve å kjøre bootcfg enda en gang, denne gangen skriver du: bootcfg /list og trykker enter. Du bør nå få en liste av hva som er i boot.ini filen. Du får opp noe lignende til dette:

 

[boot loader]

timeout=0

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP"

/fastdetect

 

Gjør du det, kan du skrive så exit for å gå ut av recovery console og restart PCen uten CDen. Vi skal prøve å se om XP vil starte denne gangen.

 

Får du ikke en slik liste, prøver vi å reparere boot.ini filen. Skriv da: bootcfg /rebuild og trykk enter. Du vil få noen sprøsmål, svar ja på det første som skal være om du vil legge til installasjon som ble funnet, på det neste skriver du Windows XP Home Edition som er navnet på OSet som skal starte og på det siste spørsmålet om valg skriver du /Fastdetect og trykker enter.

 

Skirv så exit og restart PCen uten CDen.

 

Starter ikke XP normalt, kan du prøve guiden om reinstallasjon enda en gang.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Veldig bra forklart/support Chavalito :thumbup:

 

Dersom det har gått skikkelig galt/"repair" ikke finner partisjonen kan det være ett alternativ å koble HD til ett USB-adapter f.eks. Scyte Kama Connect og forsøke å redde mest mulig filinnhold.

Har brukt dette med hell flere ganger, også på HD'er som har vært mer eller mindre "nær døden" (disk-krasj).

 

PS.

Dette forutsetter selvsagt at man har kjøpt ett slikt adapter og har en ekstra maskin i huset.

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Takker og bukker, TL1000S. :blush:

 

Jeg hadde jo tenkt å foreslå det med å flytte disken til annen PC, evt. putte den i et HD kabinett som siste utvei da. Som du sier, til dette må en ha en PC til og et adapter. Får se hvordan det fyker av til slutt. ;)

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...