Gå til innhold

Vare retur til Amentio


Anbefalte innlegg

Hei!

 

For 3 uker siden sendte jeg inn Nvidia 9800 gx2 så idag fikk jeg beskjed om at jeg kunne få refundert pengene mine tilbake igjen. Men jeg får tilbake det dette produktet koster nå. Det er nesten 1 år siden jeg bestilte så derfor tenkte jeg det kanskje sank litt i pris.

 

Men til saken. Amentio tar ikke lengre inn og selger 9800 gx2, så derfor skulle de finne ett tilsvarende skjermkort og gi pengene til samme pris som det. Da fant de ATi 4870 Eller Nvidia GTX 260. Ingen av disse er tilsvarende til 9800 gx2. de er faktisk endel dårligere, og som jeg har skjønt det har jeg krav på enten samme eller bedre?

 

Men uansett som dere ser ovenfor koster Nvidia 9800 gx2 rundt 4000kr.

 

Men amentio sa at ATi og Nvidia GTX 260 er tilsvarende (noe de ikke er) Begge disse koster rundt 1500kr.

 

Har de rett til å finne på at disse er tilsvarende og derfor bare gi meg 1500 istedene for 4000?

 

Hva kan jeg gjøre?

 

Takker for svar :)

 

Dette stod på eposten jeg fikk fra amentio:

Siden dette kortet er en gammel vare som vi ikke lengre kan skaffe beregnes prisen ut fra tilsvarende skjermkort, som i dette tilfellet er ATi HD 4870 eller GeForce GTX 260.

 

De har IKKE rett til å gjøre dette?

Endret av Sandland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under forutsetning at dett er et privat/forbruker kjøp:

 

Dersom de velger å heve kjøpet, isedet for å omlevere med ny vare, så har du krav på

å gå tilbake den summen som kortet kostet deg, inkl. frakt etc.

 

De kan kreve bruksfradrag, men da har du rett på renter, noe som i de fleste tilfeller

går nesten opp-i-opp.

 

Forbrukerkjøpsloven gir deg alt du trenger å vite :-)

Lenke til kommentar
Men uansett som dere ser ovenfor koster Nvidia 9800 gx2 rundt 4000kr.

 

Du viser til en forhandler som ikke har produktet inne. Jeg vil anta at ingen kan skaffe deg dette kortet i dag, og at det produktet du viser til ikke er realistisk å sammenligne med.

 

 

Det er uansett ikke interessant hva andre forhandlere selger dette kortet for. Hvor mye betalte du da du kjøpte det? Det er det som er utgangspunktet når man skal finne ut hva du kan kreve refundert.

Lenke til kommentar

Jeg skal ta det enkelt og raskt her :)

 

Forutsatt at du betalte 4000 for dette kortet for ca. ett år siden, regner vi med runde tall. Altså er utgangspunktet mitt at du betalte 4000 kroner for 12 måneder siden. Jeg tar også et utgangspunkt i normal brukstid på kortet på 5 år. Tar 5 år fordi det er reklamasjonsfristen på et slikt kort, ikke fordi jeg har noen teknisk innsikt til å anta 5 års brukstid :)

 

Pris: 4000 kroner

Bruksfradrag pr. måned: 66,66 kroner

Bruksfradrag for 12 måneder: 799,92 kroner

Renter for 12 måneder: 468 kroner (www.forsinkelsesrente.no)

 

For å følge loven blir dermed regnestykket slik:

(4000-799,92)+468=3668,08

 

Altså, for et kort som kostet 4000 kroner når du kjøpte det for 12 måneder siden skal du ha tilbake minimum 3668,08 kroner.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...