Gå til innhold

Lossless på hodetelefoner - unødvendig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikkje verre enn å prøve sjølv og vurdere kva du har behov for. Eg brukar ikkje lossless på bærbare spelarar, har testa og høyrer ikkje forskjell, men filene er 5 gonger så store. Ripper musikken til MP3 VBR V2, då har du tilnærma beste kvalitet du kan få på mp3.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Unødvendig? Langt ifra! Det er faktisk lettere enn med gulvhøyttalere osv. Tro det eller ikke. Har du dyre hodetelefoner og en kjempefin hodetelefonforsterker (og koblet til et veldig bra lydkort) så skal jeg love deg knallbra lyd du aldri vil forlate.

 

Bruker selv:

Creative X-Fi Titanium PCI-Express

Grado SR325

Pioneer A-505R

 

Nydelig lyd. Jeg angrer ikke et sekund på investeringen (hodetelefonene er dog pappa sine, men låner dem hver dag).

Endret av 8bitbubsy
Lenke til kommentar

Er klart man hører forskjell på ordentlig utstyr! Har et M-audio 2496 lydkort koblet digitalt til forsterker med Beyerdynamic DT 770 Pro hodetelefoner, og VBR mp3'er mot Lossless er en helt annen verden. Høres forøvrig god forskjell når anlegget brukes også.

Lenke til kommentar

Selv tenkte jeg på hodetelefoner plassert i iPhonen og ikke i Mac'en. Hjemme bruker jeg heller originale CD-er.

 

Det er ikkje verre enn å prøve sjølv og vurdere kva du har behov for. Eg brukar ikkje lossless på bærbare spelarar, har testa og høyrer ikkje forskjell, men filene er 5 gonger så store. Ripper musikken til MP3 VBR V2, då har du tilnærma beste kvalitet du kan få på mp3.

Det er selvsagt en mulighet jeg har vurdert. Problemet er at lydbildet varierer fra sang til sang, fra sjanger til sjanger osv. Om jeg ikke hører forskjell på Britney Spears' sanger, er det godt mulig at jeg vil høre stor forskjell på Griegs stykker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Merker forskjell på lossless(FLAC) vs mp3(320kbps konstant) på pcen. Men kan ikke si at jeg klarer å høre noe forskjell på min iPod, selv med samme headsettet.

 

Det er fordi det er forskjellige konvertere (dac) i PCn din og iPoden.

 

Jeg syns det er mye lettere å høre lydforskjeller (ulik komprimering) på hodetelefoner. Jeg vil ikke anse DT 770 som high end, særlig mtp deres urealistiske og voldsomme representasjon av bassområdet. Men det er godt mulig at man hører bra forskjell på disse også. Grado phonsene som er nevt vil nok fremstille lyden på en mye "bedre" måte. Selv bruker jeg Sony MDR-SA5000 som viste seg å være det jeg var på utkikk etter hele tiden. Har tidligere hatt blant annet Audio Techinca AD2000, Ultrasone Proline 750 og Beyer 880.

Endret av alexpea22
Lenke til kommentar
Jeg vil ikke anse DT 770 som high end, særlig mtp deres urealistiske og voldsomme representasjon av bassområdet. Men det er godt mulig at man hører bra forskjell på disse også.

 

Klinkende likegyldig for meg om disse anses som high end eller ikke, når jeg fint hører forskjell på 320kbps kvalitet og lossless/flac. Så voldsom representasjon som du skal ha det til vil jeg ikke påstå at den har, men den er absolutt der. Men alikevel har DT770 også et meget godt spekter oppover i frekvens også.

 

Uansett, hører jeg forskjell på 320kbps og lossless på høretelefoner? Ja.

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke anse DT 770 som high end, særlig mtp deres urealistiske og voldsomme representasjon av bassområdet. Men det er godt mulig at man hører bra forskjell på disse også.

 

Klinkende likegyldig for meg om disse anses som high end eller ikke, når jeg fint hører forskjell på 320kbps kvalitet og lossless/flac. Så voldsom representasjon som du skal ha det til vil jeg ikke påstå at den har, men den er absolutt der. Men alikevel har DT770 også et meget godt spekter oppover i frekvens også.

 

Uansett, hører jeg forskjell på 320kbps og lossless på høretelefoner? Ja.

 

Vel, er nok en grunn til at de er kjent som "the bassmonsters" på communities som f.eks headphonereviews og head-fi. Koppene som driverene ligger i er veldig stor og gjør at bassen får store rom å boltre seg i - og som kjent dør lave frekvenser sist ut mtp etterklangstid i et akustisk rom. (pga bølgelengden) Se bare her på denne sammenligningen mellom Grado SR325 og DT770:

 

graphh.png

Endret av alexpea22
Lenke til kommentar
graphh.png

 

Da vil jeg kanskje si at Grado mangler litt i bass frekvensområdet hvis det er så store forskjeller på de to, men det er jo sikkert bare smak og behag. Jeg er konge fornøyd med DT770 og hører forskjell på 320kbps mp3'er mot lossless av samme låt. Og er du fornøyd med Grado'ene dine, så kjempe fint, er jo kun det som betyr noe :) Jeg har ikke hørt de, men utifra den grafen kan det se ut som de går etter en veldig klinisk lyd, som jeg ikke er så veldig fan av, men igjen, smak og behag :)

Lenke til kommentar
Merker forskjell på lossless(FLAC) vs mp3(320kbps konstant) på pcen. Men kan ikke si at jeg klarer å høre noe forskjell på min iPod, selv med samme headsettet.

 

Det er fordi det er forskjellige konvertere (dac) i PCn din og iPoden.

 

Jeg syns det er mye lettere å høre lydforskjeller (ulik komprimering) på hodetelefoner. Jeg vil ikke anse DT 770 som high end, særlig mtp deres urealistiske og voldsomme representasjon av bassområdet. Men det er godt mulig at man hører bra forskjell på disse også. Grado phonsene som er nevt vil nok fremstille lyden på en mye "bedre" måte. Selv bruker jeg Sony MDR-SA5000 som viste seg å være det jeg var på utkikk etter hele tiden. Har tidligere hatt blant annet Audio Techinca AD2000, Ultrasone Proline 750 og Beyer 880.

 

Personlig synes jeg grado har en alt for slitsom og overdreven øvre mellomtone/diskant. På grafene virker det jo som gradoen ruller av alt for tidlig i bassen. Høyere opp i frekvens er det ikke uten videre slik at en flat respons er bra på hodetelefoner.

 

AtW

 

Er klart man hører forskjell på ordentlig utstyr! Har et M-audio 2496 lydkort koblet digitalt til forsterker med Beyerdynamic DT 770 Pro hodetelefoner, og VBR mp3'er mot Lossless er en helt annen verden. Høres forøvrig god forskjell når anlegget brukes også.

 

En helt annen verden? Lyttetester tilsier at noe annet er tilfellet for mp3er som er ok encodet.

 

AtW

Lenke til kommentar
En helt annen verden? Lyttetester tilsier at noe annet er tilfellet for mp3er som er ok encodet.

 

AtW

 

Ok. VBR mp3'er (som desverre vel er majoriteten blant folk) og lossless tør jeg påstå blir en annen verden, ja.

VBR omfavner jo ganske mye, det er jo ingen spesielt god grunn til å ikke encode MP3er som VBR. Tvert imot vil jeg si det er ufornuftig å ikke gjøre det.

 

AtW

Lenke til kommentar
En helt annen verden? Lyttetester tilsier at noe annet er tilfellet for mp3er som er ok encodet.

 

AtW

 

Ok. VBR mp3'er (som desverre vel er majoriteten blant folk) og lossless tør jeg påstå blir en annen verden, ja.

VBR omfavner jo ganske mye, det er jo ingen spesielt god grunn til å ikke encode MP3er som VBR. Tvert imot vil jeg si det er ufornuftig å ikke gjøre det.

 

AtW

 

Enig. Og det er som du sier med grado - enten så elsker man det, eller så hater man det. Hvilke modeller har du prøvd ut av grado?

Lenke til kommentar
En helt annen verden? Lyttetester tilsier at noe annet er tilfellet for mp3er som er ok encodet.

 

AtW

 

Ok. VBR mp3'er (som desverre vel er majoriteten blant folk) og lossless tør jeg påstå blir en annen verden, ja.

VBR omfavner jo ganske mye, det er jo ingen spesielt god grunn til å ikke encode MP3er som VBR. Tvert imot vil jeg si det er ufornuftig å ikke gjøre det.

 

AtW

 

Enig. Og det er som du sier med grado - enten så elsker man det, eller så hater man det. Hvilke modeller har du prøvd ut av grado?

 

Har vel prøvd Sr 60, 80 og 125(?). Mitt inntrykk er at det er mer smak og individuelle forskjeller inne i bildet når det gjelder hodetelefoner enn høyttalere. Dama har en grado, og synes de er veldig gode. Jeg liker de ikek særlig godt, og synes dessuten de er ubehaglige å ha på. Sånn sett har jeg mye mer sansen for Sennheiser og Beyerdynamic, synes også denon ofte blir litt "skarpe i kantene"

 

AtW

Lenke til kommentar
VBR omfavner jo ganske mye, det er jo ingen spesielt god grunn til å ikke encode MP3er som VBR. Tvert imot vil jeg si det er ufornuftig å ikke gjøre det.

 

AtW

 

Så hvis du skal rippe en cd, og du har valget mellom FLAC, 320kbps og VBR, så går du for VBR? Hvorfor?

Lenke til kommentar
VBR omfavner jo ganske mye, det er jo ingen spesielt god grunn til å ikke encode MP3er som VBR. Tvert imot vil jeg si det er ufornuftig å ikke gjøre det.

 

AtW

 

Så hvis du skal rippe en cd, og du har valget mellom FLAC, 320kbps og VBR, så går du for VBR? Hvorfor?

 

Om jeg skal encode mp3, så går jeg får VBR. 320 tar godt og vel 50% mer plass, og gir minimal kvalitetsforskjell, det begrenser seg til noen svært få tilfeller der det er hørbar forskjell. MP3 er for å komprimere, å legge til 50% plass for så godt som ingen kvalitet finner jeg lite hensiktsmessig. Når jeg ripper så lagrer jeg til flac.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...