Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kia 6 års rustgaranti null verdt!


Anbefalte innlegg

For 8 måneder siden var jeg hos Kia forhandleren og reklamerte på rustskader på konas 2003 Kia Carens. Kia gir 6 års rustgaranti på denne modellen. Forhandleren (salgsprepresentant) var hele tide veldig skeptisk til at dette skulle gå på garanti, men tok bilder og fikk verksmesteren til å registrere en reklamasjon på dette til Kia Bil Norge AS.

 

Men skjer det noe a? Nå 8 måneder senere har ikke forhandler hørt noe eller fått svar fra Kia Bil Norge. Etter flere forespørsler gjennom vinteren har jeg bare fått vite at slike saker går treigt... Men nå tror mer på at dette er bevist trenering og uttretting fra Kia mot kundene. De har gitt en garanti de ikke står for. Ikke så rart heller når bilen ruster og dette kommer til å koste dem dyrt.

 

Nå vet jeg at de i utgangspunktet ikke dekker rustskader som oppstår etter lakkskade eller normal slitasje. Men dette rust identisk på begge hjulbuer hvor rust har kommet inn i falsen mellom metallplater fra siden. Og det har kommet inn rust fra skjøter og antennefeste uten at det har vært årsaket av hverken steinsprut eller normal slitasje.

 

Er ikke dette rust a? Se selv:

 

post-47867-1241606995_thumb.jpg post-47867-1241607279_thumb.jpg

post-47867-1241607071_thumb.jpg post-47867-1241607020_thumb.jpg post-47867-1241607037_thumb.jpg

post-47867-1241607058_thumb.jpg

Endret av Anaesthesis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan umulig ha vært på årlig rustkontroll hos autorisert forhandler når bilen ser sånn ut?

 

Bilen vært på service minst en gang i året ved hver 15 000 km hos Kia forhandler dokumentert i servicheftet, sist i august ifjor da vi reklamerte. Og gjennomrust er det garantert på hjulbuene, der kan man pille av biter av metallet. Og hva er gjennomrust? Må det være høl tvers gjennom plåten eller holder det med at rusten lager store bobler i lakken som forøvrig er uskadet.. Da har rusten kommet gjennom et annet sted fra. Har en kamerat som fikk nye dører på sin Ford Mondeo pga slike blærer nederst på dørene.

Lenke til kommentar

Gjennomrustning er gjerne beskrevet rust fra innsiden og ut.

 

En enkel illustrasjon rust som har begynt på innsiden og kommer ut på andre side av plate : >|> (>=rust, | = plate)

 

Nå skal det sies at Ford og Mazda har hatt store problemer med rust i dørene og følgelig har kommet med en kulanseordning (som går på tvers av rustgarantien) (noe tilsvarende det Mercedes har hatt, der er heller ikke rusten som er på dørene dekket via 30 års rustgaranti).

Lenke til kommentar
Du kan umulig ha vært på årlig rustkontroll hos autorisert forhandler når bilen ser sånn ut?

 

Bilen vært på service minst en gang i året ved hver 15 000 km hos Kia forhandler dokumentert i servicheftet, sist i august ifjor da vi reklamerte. Og gjennomrust er det garantert på hjulbuene, der kan man pille av biter av metallet. Og hva er gjennomrust? Må det være høl tvers gjennom plåten eller holder det med at rusten lager store bobler i lakken som forøvrig er uskadet.. Da har rusten kommet gjennom et annet sted fra. Har en kamerat som fikk nye dører på sin Ford Mondeo pga slike blærer nederst på dørene.

 

OM du har utført service hver 15000 km, skulle vel dette ha vært oppdaget for lenge siden ???

OG dokumentert av forhandleren på serviceskjemaet ??

I tillegg, har man vel et ansvar som bileier som beskrevet i instruksjonsboken ; kontrollere bilen utvendig ved vasking etc, og utbedre skader i lakken på et tidlig tidspunkt. Dette har tydeligvis ikke vært utført med denne bilen. Her har det mest sannsynlig kun vært "tut og kjør" og lite utvendig vedlikehold vurdert ut fra bildene.....

Lenke til kommentar
OM du har utført service hver 15000 km, skulle vel dette ha vært oppdaget for lenge siden ???

OG dokumentert av forhandleren på serviceskjemaet ??

I tillegg, har man vel et ansvar som bileier som beskrevet i instruksjonsboken ; kontrollere bilen utvendig ved vasking etc, og utbedre skader i lakken på et tidlig tidspunkt. Dette har tydeligvis ikke vært utført med denne bilen. Her har det mest sannsynlig kun vært "tut og kjør" og lite utvendig vedlikehold vurdert ut fra bildene.....

 

Hvorfor skulle jeg juge OM bilen har vært på service? Hun kjøpte bilen ifjor sensommer fra en autorisert Kia forhandler med komplett servicehefte og vi reklamerte straks vi så rustskadene og hadde bilen inne hos forhandleren for dokumentasjon innen bruktbilgarantien utløp. Skadene var ikke mulig å oppdage da vi inspiserte bilen ved kjøp. All service er tatt hos autorisert Kia forhandler. De tok som sagt bilder. Siden da har skaden bare blitt værre gjennom vinteren med at lakken løsner og vi venter på respons på klagen. Da de tok inn bilen for å reparere andre ting vi reklamerte på så gjorde de ihvertfall ikke gjøre noe annet med dette enn å ta bilder, så her har jeg som forbruker gjort det jeg kunne.

 

Uansett vedlikehold av enten lokal Kia forhandler eller tidligere eier burde Kia Bil Norge AS gi et svar på reklamasjon. De har altså ikke hørt fra seg på 8 måneder som det nå har blitt siden vi reklamerte.

Lenke til kommentar
Gjennomrustning er gjerne beskrevet rust fra innsiden og ut.

 

En enkel illustrasjon rust som har begynt på innsiden og kommer ut på andre side av plate : >|> (>=rust, | = plate)

 

Da er det nettopp penetrerende rustskader på hjulbuene der det er flere plater som er valset sammen som er korrodert tvers gjennom og kan løsnes av i flak. Hvor rusten ved antennefestet kommer fra er sikkert i gjennomboringen og sprer seg antakelig på begge sider og er en skade som gir et nå en kosmetisk og snart en ødeleggende skade. Hvis ikke den dekkes så er rustgarantien lite verdt for forbruker mener nå jeg.

Lenke til kommentar

Vi har nå hatt 3 kia-er (99 pregio, 99 shuma, og 01 carnival), å vår erfaring er at på 3-års-dagen ramler bilene så å si fra hverandre uten unntak. Samtlige har gått smertefritt fram til 3-årsdagen, å etter det har dem vært like mye på verksted som hjemme.

 

Men uansett.... har du gått 8 månder uten å høre no, har du lagt litt opp til det sjøl. Dem vil jo helst glømme hele saken å late som du er en ikke-eksisterende person dem aldri har hørt om, å går du også 8 månder uten å gi liv fra deg, er det klart dem ikke gjør no med saken. Hadde det vært meg, hadde jeg finni meg en direktør med litt makt å annsvar jeg kunne ringt 2-3 ganger daglig, å stikki innom å plaga 2 ganger i uka. Da hadde saken vært ute av værden i løpet av ei uke, å ikke 8 månder som nå. Er ikke værre enn at i en eller annen ende av papir-mølla, så sitter det en som bruker 2 minutter på å avgjøre hva som gjøres med et slikt tilfelle. Har ikke saken din nådd skikkelig fram tel han, så skjer det selvsagt ikke no.

 

Men er fortsatt ikke for seint å begynne å masa ;)

Lenke til kommentar

Trist at du ikke har fått svar etter 8 mndr som du sier...MEN har du dokumentasjon fra forhandler på at det virkelig ER sendt inn bilder etc til importøren ?? Og, rustskadene som femgår på bildene, har neppe vært "ikke eksisterende" i fjor sensommer....mulig at bilen ikke ble undersøkt godt nok før kjøpet ?

Men, rustskadene på hjulbuene skyldes uten unntak såkalt "ytre påvirknng" i form av steinsprut fra hjulene i kombinasjon av saltlake fra veisalting. Slike rustskader dekkes normalt ikke av fabrikanten eller importør,uansett merke, noe som fremgår klart i serviceheftet . Og slike skader er vanskelig å unngå med mindre man monterer skvettlapper på forhul og bakhjul.

Uansett, i ditt tilfelle ville jeg nok ha konfrontert den aktuelle forhandler med krav om dokumentasjon på den påståtte kommunikasjonen med importøren, og det uteblitte svar fra denne. Kanskje en fordel å ha dette klarlagt FØR du eventuelt begynner din eventuelle daglige ringerunde til "en direktør hos importøren".......

Lenke til kommentar
99 pregio

 

Faren min har en 2004 modell Pregio som gårdsbil hjemme. Nå skal jeg ikke skryte på den all verdens vedlikehold og omsorg hva gjelder lakk, men det er virkelig en rusthaug. Selv med bare 60 000 km bak seg er det brune prikker over hele bilen. Nesten som en Honda fra 80-tallet.

 

Trist dette også...men du har vel dokumentasjon på at alle de årlige rustkontrollene er utført og i såfall hvorfor ikke kontrollerende verksted har anmerket dette..? OG, din far har vel utbedret rustflekkene fortløpende etter alle kunstens regler ? Eller har disse bare fått utvikle seg sakte men sikkert med din far som tilskuer ??

Lenke til kommentar

Skrive dette bak øret, KIA ! skal jeg ikke ha.

 

Og må bare si at jeg er uenig i hva BECMST sier om at han har lagt opp til det selv, om de prøver og skyve det under teppe og bare glemme hele saken, ja det er uakseptabel oppførsel, skitne triks de driver med da syntes jeg! Kan ikke fordra slik uærlig\ekkel kapitalistisk oppførsel.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar
Skrive dette bak øret, KIA ! skal jeg ikke ha.

 

Og må bare si at jeg er uenig i hva BECMST sier om at han har lagt opp til det selv, om de prøver og skyve det under teppe og bare glemme hele saken, ja det er uakseptabel oppførsel, skitne triks de driver med da syntes jeg! Kan ikke fordra slik uærlig\ekkel kapitalistisk oppførsel.

At man har lagt opp til det selv er nok satt en del på spissen. Men skulle jeg klage på en såpass viktig ting, ville jeg fulgt det opp, å ikke lagt det gått i glømmeboka såpass lenge. For alt vi veit, kan saken ha blitt notert på en gul-lapp for å taes videre dagen etter, også har lappen gjømt seg et lurt sted i løpet av natta slik at ingen innen KIA-systemet lenger er kjent med problemet. En påminnelse da ville kansje satt fart på sakene, før det hadde gått såpass lang tid. og 8 månder ER lang tid

Lenke til kommentar

Ja du har rett i det, det er ihvertfall smart det og ikke stole så altfor mye på at andre skal ordne alt for deg, selv om det skulle være jobben dems. Er vel en slik ting jeg var litt treig med og skjønne når jeg var yngre at man også har en rolle\ansvar overfor seg selv for å ikke la andre få lov til og tråkke deg på tærne også, ville bare gjøre det klart at det ikke unnskyldner de som tråkker på deg for det om. Og ja som du også sa det kan jo vær at det er kommet bort i "kålen" i så fall så drar man ihvertfall det lengste strået og kan ende opp med å føle seg litt dum som ikke sa noe før.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar
En påminnelse da ville kansje satt fart på sakene, før det hadde gått såpass lang tid. og 8 månder ER lang tid

 

Jeg har jo fulgt opp dette i løpet av de månedene. Har ringt Kia forhandleren to ganger og fått svar at etter deres erfaring går reklamasjon på rust veldig treigt i Kia systemet og at jeg må bare vente. Må dessuten bemerke at etter at bilen var solgt og vi kom tilbake for å reklamere var tonen en helt annen enn den hyggelige og velvillige som vi ble møtt med som kunder. Det er ubehagelig å ringe, blir møtt med taushet og likegyldighet når jeg spør pent om hvordan saken står.

 

Dette er ikke det eneste jeg har hatt svært negativ erfaring med Kia og Kiasystemet. Min første erfaring i fjor med problemer rett etter at bilen var kjøpt kom oppstod en merkelig lyd fra forstillingen. Ved nærmere undersøkelse ser jeg at forhjulene mister gummi i lange strimer på innsiden. Det var løse gummislintrer som slo mot innerskjermen. Samtidig oppdager jeg rust som da selvfølgelig var mindre uttalt enn nå. Kia tar inn bilen og dokumenterer rustskadene og på bruktbilgaranti retter de opp forstillingen som var ekstremt skjev og dekselet under bilen var slått opp og tok imot begge fordekkene ved fult rattutslag. Bilen hadde en forstillingsskade som ikke var mulig å oppdage før dekkene begynte å løse seg opp. Vi forlanger nye dekk etter denne skaden men de avviser kravet og viser til kjøpekontrakt at garantien ikke gjelder slitasje av dekk. Følte da at vi ikke kom noen vei og gav oss. Det ble allikevel vinter så vi satt på de nye vinterdekkene. I vinter ville ikke bilen starte lenger og batteriet ble byttet.

 

Nå har jeg akkurat fått bilen fra 7 ukers verkstedsopphold etter driftsstans med bilberging og med et helvete av problemer med mitt lokale autoriserte Kia verksted som ikke klarte å diagnostisere eller reparere feilen. De har feilsøkt ved å bytte komponenter fra en brukt Kia de hadde stående og kom frem til en reparasjon på over 16 000.- med bytte av hele commonrailen og glødeplugger. Men bilen startet uventet uten noen som helst reparasjon og vi fikk hente den ut igjen i påvente av de deler som de mente måtte til for å fikse at problemet ikke gjentok seg. Men når vi skal kjøre avgårde fra Kia så ligger intercooleren i bagasjerommet og motorrommet bader i diesel så det stinker!

 

Og nå vil ikke glødelampen for diesel slutte å lyse og automatgearet oppfører seg helt sykt med vanvittig turtall ved gearskifte. Det var etter stengetid og jeg måtte få på intercooleren selv. Jeg kontakter Kia umiddelbart dagen etter og de påstår at det problemet må ha oppstått etter at vi har kjørt derfra, for mekanikeren hadde prøvekjørt bilen og ikke oppdaget noen feil. Men når jeg spør om hvordan han klarte å prøvekjøre bilen uten intercooler og at bilen da måtte ha gått som ei snekke så blir han unnvikende. Han mener allikevel at glødepluggene må byttes og automatkassen skifte gearolje for å løse det nye problemet.

 

Jeg måtte til slutt ta bilen til det lokale Hyundai verkstedet for å få reparert bilen etter at bilen stanset igjen. De finner ingen feil med hverken glødeplugger eller rail, men en lekk dieseldyse som byttes og bilen går perfekt etterpå. Feilen med diesel glødelampen og at motoren ruser ved gearskifte er en standard feilmelding på at det er satt inn enten en ny eller en brukt ECU/ECM fra bil med manuell gearkasse og at det ikke er foretatt en gjenkjenningsprosedyre for AT/MT transaxle. Allikevel skal Kia ha nesten 2000,- for å jobben de har gjort som skapte mer skade en gavn. De juger dessuten om at det mangler gearolje, men jeg har kvittering fra Hyundai hvor det står AT olje kvalitet og mengde OK!

 

Nå har jeg endelig fått skiftet vinterdekk og oppdager til min skuffelse at de nesten nye dekkene foran på begge sider er slitt helt ned på innsiden identisk med sommerdekkene. Mønster og pigger er helt inntakte inntil de siste 20 prosent på innsiden av rullebanen som er glattslitt. Garantireparasjonen av forstillingen som Kia foretok har vært mislykket og nå har jeg mistet 2 sett sommer og vinterdekk på grunn av elendig arbeide.

 

Lang histore, men med løgn fra Kia, forsøk på dyre reparasjoner samt mislykkede reparasjoner så er det ikke merkelig at min tillit til Kia er tynnslitt!

Lenke til kommentar
Nå skal det sies at Ford og Mazda har hatt store problemer med rust i dørene og følgelig har kommet med en kulanseordning (som går på tvers av rustgarantien) (noe tilsvarende det Mercedes har hatt, der er heller ikke rusten som er på dørene dekket via 30 års rustgaranti).

Haha, man sier Mazda har ett rustproblem. Vi hadde en Mazda 626 1989 som typen til søster krasjet, den var helt rustfri i forhold til bilen til trådstarter. Kjøpte en akkurat lik bil i forrige uke, rustfri den også. Ha også eid en Mazda 323 1986 som også var helt uten antydning til rust så det med rustproblemet til Mazda er no bare en myte.

 

Grunnen til den myten er vel at INGENTING annet blir ødelagt derfor blir rustflekkene lagt godt merke til når de kommer.

Lenke til kommentar
99 pregio

 

Faren min har en 2004 modell Pregio som gårdsbil hjemme. Nå skal jeg ikke skryte på den all verdens vedlikehold og omsorg hva gjelder lakk, men det er virkelig en rusthaug. Selv med bare 60 000 km bak seg er det brune prikker over hele bilen. Nesten som en Honda fra 80-tallet.

 

Trist dette også...men du har vel dokumentasjon på at alle de årlige rustkontrollene er utført og i såfall hvorfor ikke kontrollerende verksted har anmerket dette..? OG, din far har vel utbedret rustflekkene fortløpende etter alle kunstens regler ? Eller har disse bare fått utvikle seg sakte men sikkert med din far som tilskuer ??

 

Nå påpekte jeg jo at dette var en gårdsbil. Disse får gjerne ikke det samme pertentelige stellet som veteranbilsamlingen hans. Den ble kjøpt brukt for 40 000 kroner. Og skal kjøres til den dør. Enten ved å at noe teknisk ryker, eller setene faller ned gjennom hjulbuene. Poenget mitt var at jeg lot meg overraske over hvor lett den bilen tar til seg rust, selv om den som nevnt ikke får all verden av vedlikehold, så er det "imponerende" at den har gått fra hvit til brun på knapt fem år.

Lenke til kommentar
Nå skal det sies at Ford og Mazda har hatt store problemer med rust i dørene og følgelig har kommet med en kulanseordning (som går på tvers av rustgarantien) (noe tilsvarende det Mercedes har hatt, der er heller ikke rusten som er på dørene dekket via 30 års rustgaranti).

Haha, man sier Mazda har ett rustproblem. Vi hadde en Mazda 626 1989 som typen til søster krasjet, den var helt rustfri i forhold til bilen til trådstarter. Kjøpte en akkurat lik bil i forrige uke, rustfri den også. Ha også eid en Mazda 323 1986 som også var helt uten antydning til rust så det med rustproblemet til Mazda er no bare en myte.

 

Grunnen til den myten er vel at INGENTING annet blir ødelagt derfor blir rustflekkene lagt godt merke til når de kommer.

 

Jeg snakker ikke om en 86-mod. 323, jeg snakker om de nyere Mazda-modellene som er bygget på samme platform som Ford Mondeo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...