Gå til innhold

[Løst]Hvordan er CSS-Bataljonen?


Anbefalte innlegg

Hvordan er det i CSS-Bataljonen? Jeg er innklalt til sesjon, og prøver å orientere meg litt om hva som kan være aktuelt. Jeg så at det er mulig å få lastebilførerkort der, og det kan jo være kjekt å ha...

 

Hvordan er aktivitetsnivået? Skjer det noe, eller er det kjedelig? Er det bare å dele ut ammunisjon, eller får man skyte selv også? Jeg regner ikke med at det er noe i nærheten av 2. Bataljon, men er det noe action?

 

Hvordan er mulighetene for å få lastebillappen hvis man bare er 18 år når man kommer inn? Det er en viss sannsynlighet for at jeg kommer inn rett etter VGS. Jeg har ikke tenkt å jobbe som lastebilsjåfør lenge, men det kunne sikkert vært greit mens jeg studerer noen år etterpå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan svare deg på noen av spørsmålene dine... men ikke alle, da jeg selv er inne som MP.

Alle over 18 år kan ta lastebil lappen i forsvaret, en i avdelingen min holder på med lastebil tilhenger nå faktisk. han er bare 19. I CSS er det slik at noen personer blir valgt ut som vognførere. I CSS blir man da som regel lastebilsjåfør, men tror du kan ende med beltevogn lappen i noen få tilfeller også.. Noe som også er utrolig morro og kjøre om vinteren. kjører det selv så.

 

Så det er bare og være aktiv når du kommer inn å melde ifra at du ønsker en stilling som lastebil vognfører.

 

And by the way... Ja... du får skyte selv også ;)

Lenke til kommentar

Kravet for å få lastebillappen i CSS er at du har førerkort klass B og tilfredsstillende vandel. Du vil kunne setta opp ei ønskeliste over hvilken tropp du vi i etter rekrutten, å hver tropp har da så å så mange som SKAL ha lastebillappen. det kan værra alt i fra 25% til 100 % i hver tropp. I min tropp fikk 100 % C-lappen (en som ikke greide den da, etter gjentatte forsøk). Angående å kjøre lastebil ved siden av studiene i etterkant, er bare å glømme. fra og med 10/9 2009 er det ikke lenger nok med med sertfikat for å kjøre lastebil, da må du ha et kurs på 280 timer i tillegg, dvs hver dag fra 8-4 i 2 månder, og det kåster ca 30-40.000 kr, samt at du må værra minst 21 år for å kjøre lastebil over 7,5 tonn mot betaling. Å skal man ikke leva av det, er det helt u-aktuelt for de fleste å ta det kurset.

 

Angående tjeneste, så er på rekrutten på 7 uker lik som for alle andre bataljoner med gjørme-bad, hinderløyper å feltøvelser. Tjenesten etter rekrutten består først av masse kursing i form av sertfikat å kompetansebevis i 3-4 månder, men blir selvsagt en del turer på skytterbanen i tillegg. Er noe som heter CSS-merket, som alle i bataljonen skal ta, å det består i 10-15 forskjellige øvelser som må beståes, og av dem er blant annet stående, liggende og huftig skyting (mes så å så mange poeng selvsagt), gassmaske-drill, radiosamband, 3.000 meter, pushups, kart å kompass osv, å detta blir det selvsagt drilla på. Kan låve deg at du får MER enn nok tid i skauen. blir vel nærmere 5 større øvelser i løpet av året, med varighet fra 5 dager til 2 uker, og da er det telt som gjelder, å da skal det selvsagt lages stillinger å vaktposter skal ofte bemannes natta i mellom. Det som er deilig ved å værra sjåfør, er at du har krav på minimumssøvn, så etter du er ferdig med rekrutten er du lei av å vekkes hvert kvarter natta i mellom under øvelsene, å da er det behaglig å vite at når du først har lagt deg, så er det flere timer til du skal opp igjen. CSS er absolutt å anbefale. 99 % går ut derfra å syns dem har hatt et bra år, mot gjennomsnittlig 50 % i andre bataljoner. Og det at grønn tjeneste er så forferdelig morsomt, vokser du av deg etter rekrutten ;)

 

kan forøvrig nevne at vi har noe som heter taktisk kjøring. Da står vi oppå lastebil-taka med våpen mens vi kjører, å sikkrer kolonna. Å plutselig smeller det ei vei-bombe, vi blir angrepet osv. Er utrolig artig, å blir brukt utrolig mye resurser på det. (å det som er like moro, er å værra dem som angriper ;))

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar. Særlig takk til BECMST for god forklaring. Synes det hørtes ganske interessant ut. :) Hvilkent kompani var du i? Og hvor lenge/ofte hadde dere denne taktiske øvingen på kolonnekjøring?

fra og med 10/9 2009 er det ikke lenger nok med med sertfikat for å kjøre lastebil, da må du ha et kurs på 280 timer i tillegg, dvs hver dag fra 8-4 i 2 månder, og det kåster ca 30-40.000 kr, samt at du må værra minst 21 år for å kjøre lastebil over 7,5 tonn mot betaling.

Betyr dette at du heller ikke får kjøre lastebil privat, selv om du har lappen? Hvis du for eksempel skal flytte, kan du da kjøre en lastebil uten dette kurset? Hvis ikke forstår jeg ikke hvorfor dette ikke er en obiligatorisk del av det sivile førerkortet.

Lenke til kommentar

Jeg var i css-bataljonen for mange år siden, helt i begynnelsen når de holdt på å starte den opp tror jeg. De brukte ivertfall to forskjellige navn på vår bataljon (etteretningsbt. og cssbt.) Jeg husker ivertfall det som en morsom periode, var litt mer lax enn andre plasser, samtidig som vi fikk nok action til at det ikke ble dritkjedelig...

Lenke til kommentar

Css og etterretning har nok aldri blitt brukt om hverandre,da det er to fagfelt som har så godt som ingenting med hverandre å gjøre. Logistikk derimot.

 

Tidligere hadde vi en logistikkbataljon, men den skiftet navn til css på ett eller annet tidspunkt. Litt rart egentlig, siden fagfeltet combat service support er større enn bare transport. Sanitet hører blant annet til under css-begrepet. Men sånn er nå det. Etterretning og css har nok ikke blitt brukt om hverandre som navn på noen bataljon;) for øvrig forkortes det fortsatt bn, og ikke bt.

Lenke til kommentar
Css og etterretning har nok aldri blitt brukt om hverandre,da det er to fagfelt som har så godt som ingenting med hverandre å gjøre. Logistikk derimot.

 

Tidligere hadde vi en logistikkbataljon, men den skiftet navn til css på ett eller annet tidspunkt. Litt rart egentlig, siden fagfeltet combat service support er større enn bare transport. Sanitet hører blant annet til under css-begrepet. Men sånn er nå det. Etterretning og css har nok ikke blitt brukt om hverandre som navn på noen bataljon;) for øvrig forkortes det fortsatt bn, og ikke bt.

 

 

Aaah. My bad. Er så lenge siden nå at jeg blander begrepene litt. Var istar jeg mente tror jeg. Da har jeg ikke noe å tilføre denne tråden hehe.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Tenkte jeg skulle dra opp denne tråden litt igjen, da jeg har noen spørsmål angående førstegangstjeneste i CSS som ikke har blitt svart på enda.

 

Jeg lurer litt på hvordan en typisk dag er? Er det mange like dager/timer bak rattet, eller er det stor variering gjennom hele året? Hva er det man egentlig transporterer som vognfører? Noen som har vært der og har andre erfaringer enn de nevnt i tråden?

 

Hjertlig takk vis noen har lyst til å svare litt, tråden har allerede vært til stor hjelp for meg.

Lenke til kommentar

Min bror tok lastebillappen i militæret. Han dimiterte sommeren i år og er født i 1990.

Det er 2 ting som man ikke får i forsvaret og det er glattkjøring og kompetansebevis. Glattkjøring må man ha uansett når man kommer tilbake fra militæret om man skal kjøre lastebil. Kompetansebevis må man ha om man skal jobbe som lastebilsjåfør(altså tjene penger på det). Om du ikke skal tjene penger som lastebilsjåfør, så trenger man ikke kompetansebevis. Da kan du bare kjøre lastebil på privat basis.

 

Slik jeg forstod det så måtte man ha kurset på 280timer om man skal jobbe som lastebilsjåfør FØR man er 21år. Om man tar kurset på 140timer, så kan man jobbe som lastebilsjåfør etter at man har fylt 21år.

Det billigste og beste er nok å ta kurset på 140timer som kostet 31.000 kroner og glatttkjøringen til 6.000 kroner.

Fra NAV kan du få dekket deler av disse om du kan dokumentere at du skal jobbe som lastebilsjåfør. Du må altså få bekreftelse fra en arbeidsgiver at du skal kjøre lastebil på jobben.

 

 

MarB

 

Edit: I selve CSS der min bror var så vet jeg at de blant annet satte opp uttrekkbare kommando poster. De drev en del med skyting av MG og diverse andre våpen. De sprengte også en bil til himmels og har jeg forstått. Og ja, han har fortalt meg at de kjører mye bak rattet, men også at det blir mye graving når det er masse snø :p

Han tok ADR bevis i militæret også. Dette gjør at han kan kjøre gassflasker som den man bruker til gassgrill. I tillegg tok han truckbeviset for 4 klasser.

Endret av MarB
Lenke til kommentar

Følger opp med no få spørsmål til jeg.

 

Lurer på fysiske krav, er det slik at man kan slippe gjennom med en liten kneskade som ikke er veldig tilstede nå lenger, men har vært? Den plager meg ikke noe særlig nå, men kan kjenne den til tider.

 

Er det noen form for rekruttskole? Hva gjør man etter innrykk, er det rett på med kurs osv eller er det en type fysisk tøff uke med mye grunntrening?

Lenke til kommentar

CSS bataljonen er bortimot det slappeste du kommer bort i i hæren. Det finnes selvsagt stillinger i andre bataljoner som er slappere men det jeg har hørt om fra folk i CSS og erfart med deres aktivitetsnivå på øvelser er at det er en administrativ bataljon som teller sokker og klager om de får en dag med overtid på trass av de har "fri" hele dagen.

Lenke til kommentar

Følger opp med no få spørsmål til jeg.

 

Lurer på fysiske krav, er det slik at man kan slippe gjennom med en liten kneskade som ikke er veldig tilstede nå lenger, men har vært? Den plager meg ikke noe særlig nå, men kan kjenne den til tider.

 

Er det noen form for rekruttskole? Hva gjør man etter innrykk, er det rett på med kurs osv eller er det en type fysisk tøff uke med mye grunntrening?

 

To måneder rekrutt, med tilsammen 10 dager øvelse (2 ganger 5 dager). Sånn passe hardt vil jeg tro, uten at jeg har noen andre rekruttskoler å sammenligne med.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Det er 2 ting som man ikke får i forsvaret og det er glattkjøring og kompetansebevis.

De som tok klasse C i Panser/Esk 4 og BN2/KPC fikk glattkjøringen. Det kan tenkes at FOKUS i forsvaret kan dekke opptil 20 000 av det det koster å få kompetansebeviset, men det er noe du må dokumentere behov for før du søker stipend.

Lenke til kommentar

Lurer på fysiske krav, er det slik at man kan slippe gjennom med en liten kneskade som ikke er veldig tilstede nå lenger, men har vært?

Det er veldig individuelt mellom legene hva de tillater. Det styres også til en viss grad av hvor mange som er kommet inn. Det kalkuleres med at en del skal falle fra allerede på innrykksdagen, og de kaller inn "for mange" folk.

 

Og med det samme: Jeg vet det er en ganske god bump, men det er veldig generell info som også andre kan ha nytte av.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Det er 2 ting som man ikke får i forsvaret og det er glattkjøring og kompetansebevis.

De som tok klasse C i Panser/Esk 4 og BN2/KPC fikk glattkjøringen. Det kan tenkes at FOKUS i forsvaret kan dekke opptil 20 000 av det det koster å få kompetansebeviset, men det er noe du må dokumentere behov for før du søker stipend.

Fullt mulig det. Bare sa det jeg har fått høre bra min storebror :)

Han var forøvrig i Transport og Logistikk i Bardufoss.

Lenke til kommentar

"Lurer på fysiske krav, er det slik at man kan slippe gjennom med en liten kneskade som ikke er veldig tilstede nå lenger, men har vært? Den plager meg ikke noe særlig nå, men kan kjenne den til tider."

 

 

Min erfaring fra transporten i militæret er at hvis du greier å sitte i en lastebil og steike deg grandis på multifuelen i et lagstelt på øvelse så er du rimelig greit fysisk rustet for tjenesten. Enkelte hevder man bør være litt teknisk anlagt slik at man f.eks får ordna strøm til PC etc. fra aggregat på øvelse men dette er ikke kritisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...