Gå til innhold

kredittvurdert for og få jobb?!


Anbefalte innlegg

Noen som vet om det faktisk er lovlig og forlange kredittsjekk av en person før man blir kalt inn til intervju til en butikkjobb?!. synes det er en veldig merkelig praksis, synes selv at det kan umulig være lov, nesten som og forlange at du skal være en viss alder for og jobbe noen plass for og sette det på spissen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kredittsjekk synes jeg også er merkelig.

Dog aldersgrense er en selvfølge. Til eksempel må du faktisk være fylt 18 år for å sitte i kassen i en matvarebutikk, iflg loven må du være 18 for å ha lov å selge alkohol og tobakk. Noe som mange ikke vet, er at det også er 18års grense på legemiddler som paracet og ortivin. Det er også andre jobber som krever en viss alder, som eksempel må man være gammel nok til å kjøre bil for å jobbe innen transport. Noen jobber kan også kreve politi attest, som eksempel ved jobb i barnehage.

Endret av Svenni212000
Lenke til kommentar
Kredittsjekk synes jeg også er merkelig.

Dog aldersgrense er en selvfølge. Til eksempel må du faktisk være fylt 18 år for å sitte i kassen i en matvarebutikk, iflg loven må du være 18 for å ha lov å selge alkohol og tobakk. Noe som mange ikke vet, er at det også er 18års grense på legemiddler som paracet og ortivin. Det er også andre jobber som krever en viss alder, som eksempel må man være gammel nok til å kjøre bil for å jobbe innen transport. Noen jobber kan også kreve politi attest, som eksempel ved jobb i barnehage.

 

ja ser godt den med aldern, ble bare rett og slett sjokkert over melding kredittvurderinga..den var ny for meg allefall :s

Lenke til kommentar

Jeg vet at enkelte vekterjobber krever en ryddig personlig økonomi, og man må derfor bestå en kredittvurdering for å få jobben. Her kan det være snakk om håndtering av millioner i kontanter, men samme praksis for å kunne jobbe i butikk? Høres ut som ledelsen kan være en smule paranoid etter min mening.

Lenke til kommentar

Hadde skjønt det om ein skulle jobbe i eit større økomomifirma/ Inkassofirma ( Lindroff....) Der ein vil ha tilgang til mykje informasjon som ikkje bør komme på avveier. Då kan uryddig /betalinganmerkinger vere ein grunn til å ikkje få jobben.

Eller der ein har ansvaret for større summer og sitter i ein posisjon der kan kamuflere underslag

 

Men ein standard butikkjobb, det høres ut som vel paranoide ledere. Ville ha tenkt meg to gonger om før eg hadde takka ja. For tilliten til ansatte kan vere på historisk lavmål. Om det er normalt ville det vore naturleg for arbeidsgiver å informere om at eventuelle aktuelle kandidater vil bli kredittsjekka.

Lenke til kommentar
Hadde skjønt det om ein skulle jobbe i eit større økomomifirma/ Inkassofirma ( Lindroff....) Der ein vil ha tilgang til mykje informasjon som ikkje bør komme på avveier. Då kan uryddig /betalinganmerkinger vere ein grunn til å ikkje få jobben.

Eller der ein har ansvaret for større summer og sitter i ein posisjon der kan kamuflere underslag

 

Men ein standard butikkjobb, det høres ut som vel paranoide ledere. Ville ha tenkt meg to gonger om før eg hadde takka ja. For tilliten til ansatte kan vere på historisk lavmål. Om det er normalt ville det vore naturleg for arbeidsgiver å informere om at eventuelle aktuelle kandidater vil bli kredittsjekka.

 

ønsker ikke og si hvor, men det er som sagt snakk om vanlig butikkjobb ja..

Lenke til kommentar
Noen som vet om det faktisk er lovlig og forlange kredittsjekk av en person før man blir kalt inn til intervju til en butikkjobb?!. synes det er en veldig merkelig praksis, synes selv at det kan umulig være lov, nesten som og forlange at du skal være en viss alder for og jobbe noen plass for og sette det på spissen.

 

 

Høres helt horribelt ut. Butikken har ikke lov en gang tror jeg å kredittsjekke deg uansett. Ikke skal du ha lån. Eneste grunnen må være at de muligens har lov å sjekke vandelen din, men er usikker der. Uansett om du blir kredittsjekket så skal du ha en kopi av denne om hvilket firma som har sjekket deg og hvem oppdragsgiveren er.

Lenke til kommentar
Noen som vet om det faktisk er lovlig og forlange kredittsjekk av en person før man blir kalt inn til intervju til en butikkjobb?!. synes det er en veldig merkelig praksis, synes selv at det kan umulig være lov, nesten som og forlange at du skal være en viss alder for og jobbe noen plass for og sette det på spissen.

 

 

Høres helt horribelt ut. Butikken har ikke lov en gang tror jeg å kredittsjekke deg uansett. Ikke skal du ha lån. Eneste grunnen må være at de muligens har lov å sjekke vandelen din, men er usikker der. Uansett om du blir kredittsjekket så skal du ha en kopi av denne om hvilket firma som har sjekket deg og hvem oppdragsgiveren er.

 

ja synes det virket temmelig rart, fikk sjokk nesten..for en butikk/kioskjobb..skulle tro man hadde søkt på en jobb en bank..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Mja...

 

For å bli flygeleder:

- Alderskrav (mellom 19 og 30)

- Forsvarets sikkerhetsgradering (Hemmelig)

- Politiets vandelsattest

 

Tror sistnevnte inneholder noe a.la. en kredittsjekk.

 

/TH

Lenke til kommentar

Jeg fant dette på en vg sitt diskusjonsforum der trådstarter spør et lignendes spørsmål:

 

"Slike opplysninger kan kun utleveres dersom den som etterspør opplysningene har et "saklig behov", jf. personopplysningsforskiften § 4-3. Hva som ligger i dette vilkåret har jeg ikke undersøkt nærmere, men det er nærliggende å anta at det er innfridd f.eks.cdersom stillingen du vurderes til medfører at du håndterer større verdier i bedriften, slik at det er en reell fare for underslag. Om et ansettelsesforhold rent generelt en tilstrekkelig til å innfri lovens vilkår, er mer tvilsomt. "

 

 

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg bare ikke angitt et personnummer på søknaden. Hvis du da kan få gjennomført et intervju så kan du kanskje ta opp saken da. Jeg hadde ihvertfall ikke gjort stor ståhei av saken før du eventuelt blir vurdert som aktuell for stillingen, for da bare tar de en annen søker..

Lenke til kommentar
- Politiets vandelsattest

 

Tror sistnevnte inneholder noe a.la. en kredittsjekk.

 

Nei, en vandelsattest går kun på hva man har gjort av lovbrudd. Og både vandelsattest og kredittsjekk kan kun kreves dersom det er relevant for jobben. For kredittvurdering vil det vanligvis si jobber innenfor bank, inkasso ol. Jeg ville personlig styrt utenom arbeidsgivere som krever dette uten at det er relevant, siden de tydeligvis har lite respekt for lover og regler, og da kan man fort få trøbbel som vanlig ansatt.

Lenke til kommentar
- Politiets vandelsattest

 

Tror sistnevnte inneholder noe a.la. en kredittsjekk.

 

Nei, en vandelsattest går kun på hva man har gjort av lovbrudd. Og både vandelsattest og kredittsjekk kan kun kreves dersom det er relevant for jobben. For kredittvurdering vil det vanligvis si jobber innenfor bank, inkasso ol. Jeg ville personlig styrt utenom arbeidsgivere som krever dette uten at det er relevant, siden de tydeligvis har lite respekt for lover og regler, og da kan man fort få trøbbel som vanlig ansatt.

 

ja har styrt unna den jobben der, man blir jo mistenksom selv og lurer på hva det er slags opplegg de har. synd for dem egentlig, mister nok endel gode folk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...