Gå til innhold

Demonstrasjoner, hva kan Norge gjøre?


Anbefalte innlegg

etter å ha lest denne artikkelen om en demonstrasjon om voldsbruken i Sri Lanka har jeg tenkt litt på alle demonstrasjoner som jeg kan huske. hvorfor skal akkurat Norge blande seg i all voldsbruk i utlandet?

 

jeg anser ikke Norge som en nasjon med militær innflytelse, men eller mer som en politisk innflytelse i Europa generelt. så hvorfor all oppstyret med at Norge skal blande seg inn? er det fordi vi er en nasjon som blir sett opp til? eller er det fordi vi er et av verdens fredeligste land? og sist men ikke minst sitter jeg med en blandet mening, skal Norge virkelig blande seg inn i kriger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, nå bor jo disse i Norge, og da er det vel mer naturlig å demonstrere for å prøve å få norske myndigheter til å gjøre noe, enn å få svenske myndigheter til å gjøre noe. En demonstrasjon på norsk jord er litt mer synlig for norske myndigheter. I tillegg har Norge deltatt i fredsforhandlinger på Sri Lanka tidligere, og er derfor i god posisjon til å gå inn i forhandlinger, eller påvirke på andre måter, igjen.

 

Hvorfor skal ikke Norge hjelpe til med forhandlinger, om vi kan?

Lenke til kommentar

det jeg mente var at all den demonstrering som har vært av privatfolk der de vil at vi skal blande oss inn i Israel (bare et eksempel). og klart skal vi hjelpe der vi kan, men i krigsherjede land har vi ikke mye å stille opp med, våre militærstyrker er relativt for liten om vi skal bruke militær makt. men som jeg nevnte litt tidligere mener jeg at den politiske innflytelsen vi har står sterkere i Europa enn ved land i Asia osv...

Lenke til kommentar

Vel, nå skal jeg ikke påberope meg noen enorm innsikt i fredsprosesser, men det er ikke slik at Erik Solheim bare drar ned dit og sier at nå skal det forhandles. Men vi har bestemt oss for å være aktivt deltakende, pådrivere og initiatictakere til fredsforhandlinger, rett og slett fordi fred er et verdig mål i seg selv. Så er det opp til de stridende parter å akseptere en mklingsmann. Norge har en del erfaring med fredsforhandlinger, og er i store deler av verden ansett som veldig nøytrale.

 

I midtøsten har for eksempel USA og Egypt langt større politisk innflytelse, men ingen av dem anses som tilstrekkelig upartiske til at den ene eller andre part aksepterer dem som meklere. Det samme kan for eksempel sies om India i forhold til Sri Lanka.

 

Så, siden Norge ofte stikker hodet frem, og siden vi ofte anses av partene som godt egnet til å mekle, blir det til at vi ofte mekler både her og der. Men ofte er det også flere andre nasjoner som er med, selv om det nok ikke alltid kommer så godt frem i norske aviser :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...