Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tips til trådløs router


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal kjøpe meg en ny trådløs router. I prisklasse 500 - 700 Har lyst på en linksys.

 

Har sett på denne:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=25541

 

Eller denne:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=122807

 

Hva er forskjellen, hvem er best.. ?

 

Ulempen med begge disse er at de ikke har 1gb lan, det kunne jeg tenke meg.

Endret av DiaVoLo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den andre routeren du linket til har best hardware av de to.

Vil heller anbefale DIR-655 eller DIR-635 hvis du ikke har tenkt å flashe med annen firmware enn orginal. DIR-655 har Gigabit både på LAN og internettport.

Legg heller i et par lapper ekstra så blir du fornøyd. Selv kjøpte jeg først en 100Mbit router og deretter DIR-655 for å få Gigabit... ;)

Lenke til kommentar
Den andre routeren du linket til har best hardware av de to.

Vil heller anbefale DIR-655 eller DIR-635 hvis du ikke har tenkt å flashe med annen firmware enn orginal. DIR-655 har Gigabit både på LAN og internettport.

Legg heller i et par lapper ekstra så blir du fornøyd. Selv kjøpte jeg først en 100Mbit router og deretter DIR-655 for å få Gigabit... ;)

 

Hadde muligens tenkt og flashe den med tomato eller noe lignende. Fungerer ikke det med dlinken?

Lenke til kommentar
Den andre routeren du linket til har best hardware av de to.

Vil heller anbefale DIR-655 eller DIR-635 hvis du ikke har tenkt å flashe med annen firmware enn orginal. DIR-655 har Gigabit både på LAN og internettport.

Legg heller i et par lapper ekstra så blir du fornøyd. Selv kjøpte jeg først en 100Mbit router og deretter DIR-655 for å få Gigabit... ;)

Jeg kjenner ikke den andre du linker til, men har selv den første WRT54Gl. Dette er en gammel, og treg router. Maks 54Mb/s trådløst, og 100Mb/s kablet.

Kjører denne i et lite nettverk med en bærbar, en stasjonær og en Dreambox tuner.

Det jeg kan si om den er følgende:

Den er dønn stabil. Har ikke hatt et eneste problem med den i de årene jeg har brukt den. Har tidligere hatt flere DLink routere, og tar ikke i dem med beskyttelshansker lenger. Bare møkk fra DLink spør du meg (har hatt 3 stk, der 2 gikk i stykker og den som faktisk virket en stund, mistet forbindelsen ca 2 ganger i uken).

 

Det største problemet jeg har med min WRT54GL, er at i og med at jeg har satt opp en DynDNS konto, så må denne refreshes en gang i mellom (tror det er hver 30, eller 35 dag), men i og med at Linksys'en er så stabil, så har DynDns kontoen min gått ut noen ganger når jeg ikke har fått med meg advarslene om å oppdatere den.

 

Dersom du skal bruke routeren til å overføre store filer mellom pc'er hjemme, så er det kansje fornuftig å gå for en raskere router, men dersom du primært skal bruke den til surfing, så vil jeg på det sterkeste anbefale WRT54GL (du har sikkert ikke så rask linje at 54 Mb/s er en begrensende faktor likevel).

Lenke til kommentar

Høres ut som noe jeg vil ha.. Trenger stabilitet.

 

Trådløs hastighet er ikke så farlig 54 holder!

Det var mest 1gb kablet nettverk jeg var ute etter.. Greit og ha mellom mediasenterpc og hovedpc når man streamer foreks fullhd filmer, er det ikke?

Lenke til kommentar

Det går ikke å flashe de D-link routerne med 3-parts firmware pr dato.

 

Jeg bruker selv Gbit og streamer HD. Det fungerer forsåvidt ok med 100Mbit også, men klart det er en stor fordel dersom man kjører annen trafikk på LAN i tillegg. Dessuten blir det raskere respons ved henting av menyer osv.

 

HD bruker som regel 4-10Mbit og maks 30-40Mbit ved absolutt max specs (blu-ray?), så det er egentlig ikke så krevende for et kablet nett.

Lenke til kommentar

Den første routeren du linket til er dønn stabil, har solgt hauger av de og ikke fått en i retur, noe jeg ikke kan si om Linksys sine N-Routere. D-link er svarte listet hos meg, hovedsakelig fordi de total havarerer ofte ved strømbrudd og kan være håpløse å få reklamert hos importør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...