Gå til innhold

Klargjøring til bildebok - hva gjør man?


Anbefalte innlegg

Heisan,

 

Har tatt en del bilder til et bryllup som semi-offisiell ekstrafotograf, og brudeparet ble såpass fornøyde at de vil ha en bildebok av dem. Whee!

Jeg lagde en CD med bildene i 1280 på lengste side, passende oppskarpet til 1280x853 på skjerm, som brudeparet fikk tilsendt.

 

Men - til bildebok er det såvidt jeg forstår en god idé å ha litt større bilder. Jeg har også lest at man skal skjerpe opp en god del mer enn det man gjør til skjermvisning - enn oppskarping med radius tre til utskrifter på 300ppi og sånt noe.

Går ut fra at det er en del erfaring om sånt noe her på forumet, ikke minst i forbindelse med bildeboka (selv om det der er redaksjonen og ikke bidragsyterne som skal skarpe opp og klargjøre).

 

Hva skal man gjøre til klargjøring av bildebok til for eksempel Japan Photo?

Oppskarping, oppløsning og sånt noe?

Er det noe spesielt man (ikke) skal køle på med, for eksempel støyfjerning?

Hva med de lyseste og mørkeste tonene? Skal jeg sørge for at bildet (for eksempel) ikke går under 85% svart eller over 10% hvitt eller lignende, hvis jeg vil bevare detaljer?

Det er mange detaljer i mørke dresser og hvit brudekjole her, så jeg vil typisk ikke ha ukontrollert klipping.. ;)

 

Noen som har tips/erfaringer? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du bestiller en bok fra Japan Foto/Cewe så er det et valg i innstillingene som sier om de skal foreta en oppjustering av bildet, eller om du allerede har gjort det (Slik at de ikke gjør noe). Jeg anbefaler det siste.

 

Når det gjelder oppskarping osv, så tror jeg at det lønner seg å prøve ut på hjemmeskriveren. Ser de greie ut, så blir nok sluttresultatet også bra.

 

Japan Photo har begynt med en serie bøker trykket på skikkelig foto-papir. Det blir en del bedre enn på vanlig papir.

 

Tom

Lenke til kommentar
Ok - hva med oppløsning? Skal man bare køle på?

Hvilke PS-innstillinger til oppskarping kjører dere som lager forum-bok? :)

Jeg tror du bør ta utgangspunkt i 300DPI og skalere antall piksler til reell størrelse.

 

Når det gjelder oppskarping, så vil det være individuell for hvert bilde. Og skal du bruke unsharp mask eller smart sharpen? De stilles inn forskjellig.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg tror du bør ta utgangspunkt i 300DPI og skalere antall piksler til reell størrelse.
Det bør skaleres opp, men ikke ned. Har bildet flere piksler enn ønsket størrelse tilsier med 300ppi, bør man normalt la systemet ta seg av nedskaleringen. Det er heller ikke alle systemer som bruker nøyaktig 300ppi, noen bruker 360ppi og andre 240ppi.

 

Et eksempel fra fotoskrivere - med Epson får man like godt resultat med 180ppi som med 300ppi, fordi native oppløsning i skriverne er 360ppi (multippel av piksler og antall farger, mange er åttefargeskrivere og leverer derfor 2880dpi), og skaleringen som gjøres fra 300ppi svekker resultatet omtrent like mye som å redusere kvaliteten til 180ppi.

 

Merk også forskjellen på ppi og dpi - i praksis liten forskjell i dagligtale, men når man snakker skrivere vs. bilder på skjerm utgjør det en ganske vesentlig forskjell.

Lenke til kommentar
Når det gjelder oppskarping, så vil det være individuell for hvert bilde. Og skal du bruke unsharp mask eller smart sharpen? De stilles inn forskjellig.
Vil også trekke frem High Pass-filtrering som et godt alternativ til disse, særlig i bilder med store diffuse gradienter (typisk med store fluffy skyer, men fungerer også fint til mye annet)...

 

Sørg for all del også å utføre evt. Smart Sharpen på et duplisert lag, så kan du gå tilbake og tilpasse skjerpingen forskjellige medier i ettertid, selv om du i utgangspunktet behandlet bildet til en fotobok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...