Gå til innhold

kjøp av andelsleilighet


Anbefalte innlegg

Hallo.. Jeg har funnet en andels leilighet til 100 tusen som jeg vil kjøpe. pengene har jeg men det er husleia på 4800kr, kan jeg være litt sleip å gå på sosialen å søke om støtte til husleia om jeg ikke klarer å skaffe nok inntekt til å betale den? blir jo det samme som å få støtte til husleie andre steder men jeg i hvertfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, den typiske norske holdningen. "Kan jo alltids spørre staten når jeg ikke kan håndtere enkle ting i livet selv". Ta ansvar for ditt eget liv!

 

Hva med å kjøpe noe i din prisklasse, eventuelt leie noe i din prisklasse istedet? Så kan du benytte tiden til å jobbe og tjene penger slik at du kan kjøpe deg noe eget senere. Lykke til!

 

:)

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
Hehe, den typiske norske holdningen. "Kan jo alltids spørre staten når jeg ikke kan håndtere enkle ting i livet selv". Ta ansvar for ditt eget liv!

 

Hva med å kjøpe noe i din prisklasse, eventuelt leie noe i din prisklasse istedet? Så kan du benytte tiden til å jobbe og tjene penger slik at du kan kjøpe deg noe eget senere. Lykke til!

 

:)

Hei, takk for svaret. Jo men du skjønner at jeg er 25 år og bodd på hybel i 24 av årene. leiligheten ligger i en annen kommune osv. bare jeg får meg jobb så klarer jeg den husleia uten problemer + innkjøp av det nødvendige jeg trenger til vedlikehold, stell, vask osv. Er bare ekstremt sugen på å få meg leilighet. Syns det er på tide nå. Jeg har ikke noen spessielt bra utdannelse så jeg kommer aldri til å ta opp noen stooore huslån. Ikke de nærmeste 10 årene i hvertfall. Håper du skjønner at det er veldig viktig for meg å komme meg ut i leilighet. Jeg er ikke noen snylter da jeg liker å jobbe, bruke kroppen og bidra med det jeg kan for samfunnet. Jeg har betalt skatt så lenge jeg har jobbet så hvorfor kan jeg ikke søke om litt hjelp i dette landet som det renner penger av?

 

Noen andre som har erfaring som kanskje kan fortelle meg litt om det jeg lurer på?

Lenke til kommentar
Andelsleilighet med høy fellesgjeld blir nesten som å leie sin egen bolig, minus friheten du har når du leier.

minus friheten du har når du leier? hva mener du med det? hvilken frihet har du da? kan forklare meg litt mer om forskjellen?

jeg har leiet før og jeg følte ingen frihet til å gjøre det jeg vil. Jeg vil ha friheten til å gjøre hva jeg vil så lenge det ikke forstyrrer naboene da. jeg kan godt finne på å stå opp mitt på natta for å se en film eller høre musikk. er så lei av å måtte ødelegge hørselen min ved å bruke headset. eller om jeg og dama vil ha vill, høylytt og uhemmet sex.. noe som vi aldri kan ha så lenge jeg bor på hybel og bare du visker så høres det over hele huset og aldri helt alene i huset. jeg er vel ikke syk og unormal på grunn av det håper jeg.

Lenke til kommentar
Hehe, den typiske norske holdningen. "Kan jo alltids spørre staten når jeg ikke kan håndtere enkle ting i livet selv". Ta ansvar for ditt eget liv!

 

Hva med å kjøpe noe i din prisklasse, eventuelt leie noe i din prisklasse istedet? Så kan du benytte tiden til å jobbe og tjene penger slik at du kan kjøpe deg noe eget senere. Lykke til!

 

:)

Hei, takk for svaret. Jo men du skjønner at jeg er 25 år og bodd på hybel i 24 av årene. leiligheten ligger i en annen kommune osv. bare jeg får meg jobb så klarer jeg den husleia uten problemer + innkjøp av det nødvendige jeg trenger til vedlikehold, stell, vask osv. Er bare ekstremt sugen på å få meg leilighet. Syns det er på tide nå. Jeg har ikke noen spessielt bra utdannelse så jeg kommer aldri til å ta opp noen stooore huslån. Ikke de nærmeste 10 årene i hvertfall. Håper du skjønner at det er veldig viktig for meg å komme meg ut i leilighet. Jeg er ikke noen snylter da jeg liker å jobbe, bruke kroppen og bidra med det jeg kan for samfunnet. Jeg har betalt skatt så lenge jeg har jobbet så hvorfor kan jeg ikke søke om litt hjelp i dette landet som det renner penger av?

 

Noen andre som har erfaring som kanskje kan fortelle meg litt om det jeg lurer på?

 

Flott at du står på og jobber! Jeg skjønner godt at det er viktig med eget bosted, selvrealisering.

 

Hva med å søke jobb på den plassen du kunne tenke deg til nå, slik at du har en jobb som kan sikre utgiftene du vil få, i og med at det er problemet ditt. Ved å kjøpe leilighet først, for deretter skaffe seg jobb, vil du kunne ende opp med å slite skikkelig hvis du ikke får skaffet deg inntekt/jobb raskt etterpå.

 

Ellers har vel kommunen noe tilbud for førstehjemkjøpere som er rimelig attraktive, så du kan ta kontakt med de.

 

Kan også tilføye at andelsleiligheter har vært en eksplosiv gjeldsbombe den siste tiden, så vær obs på hva du begir deg utpå ved kjøp av en slik leilighet.

 

Lykke til med boligdrømmen! :)

Lenke til kommentar
Andelsleilighet med høy fellesgjeld blir nesten som å leie sin egen bolig, minus friheten du har når du leier.

minus friheten du har når du leier? hva mener du med det? hvilken frihet har du da? kan forklare meg litt mer om forskjellen?

jeg har leiet før og jeg følte ingen frihet til å gjøre det jeg vil. Jeg vil ha friheten til å gjøre hva jeg vil så lenge det ikke forstyrrer naboene da. jeg kan godt finne på å stå opp mitt på natta for å se en film eller høre musikk. er så lei av å måtte ødelegge hørselen min ved å bruke headset. eller om jeg og dama vil ha vill, høylytt og uhemmet sex.. noe som vi aldri kan ha så lenge jeg bor på hybel og bare du visker så høres det over hele huset og aldri helt alene i huset. jeg er vel ikke syk og unormal på grunn av det håper jeg.

 

Begge her har forsåvidt rett. Det kremt mener med frihet ved leie er at du kan flytte på deg rimelig enkelt ved for eksempel ny jobb/familiesituasjon. Ved å eie vil det medføre store transaksjonskostnader slik at du er "tvunget" til å bo der i minimum x antall år (økonomisk sett).

 

Det med bråk er noe som gjelder generelt uansett eie- eller leieforhold. Så du får heller skaffe deg et godt lydisolert bosted :)

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
Hallo.. Jeg har funnet en andels leilighet til 100 tusen som jeg vil kjøpe. pengene har jeg men det er husleia på 4800kr, kan jeg være litt sleip å gå på sosialen å søke om støtte til husleia om jeg ikke klarer å skaffe nok inntekt til å betale den? blir jo det samme som å få støtte til husleie andre steder men jeg i hvertfall.

 

Hva er gjelden på disse leilighetene da? En leilighet til 100. 000 er som oftest enten svært dårlig standard, eller har et høyt innlsag av gjeld.

 

Hvis det er sistnevnte så burde du vurdere det ganske sterkt, for fort kan disse 4000 kr pr. mnd bli 15- 16. 000 pr. mnd +++

Lenke til kommentar

Flott at du står på og jobber! Jeg skjønner godt at det er viktig med eget bosted, selvrealisering.

 

Hva med å søke jobb på den plassen du kunne tenke deg til nå, slik at du har en jobb som kan sikre utgiftene du vil få, i og med at det er problemet ditt. Ved å kjøpe leilighet først, for deretter skaffe seg jobb, vil du kunne ende opp med å slite skikkelig hvis du ikke får skaffet deg inntekt/jobb raskt etterpå.

 

Ellers har vel kommunen noe tilbud for førstehjemkjøpere som er rimelig attraktive, så du kan ta kontakt med de.

 

Kan også tilføye at andelsleiligheter har vært en eksplosiv gjeldsbombe den siste tiden, så vær obs på hva du begir deg utpå ved kjøp av en slik leilighet.

 

Lykke til med boligdrømmen! :)

Takk for hjelpen. Er så mye lettere å tenke selv etter å ha lest dette innlegget. en annen ting jeg har tenkt på er også forsøke å få en skoleplass etterhvert og skaffe meg skikkelig utdannelse da et eget sted å bo vil gi meg nok stillhet så jeg kan lese og gjøre det bra på skolen. og få støtte til å dekke husleia.

 

Men det med at andels leiligheter er gjelds bomber må vel være fordi folk tar opp lån så de må betale både lån og husleie, ikke vet jeg men jeg har mistanke om at det er slik. men jeg trenger ikke ta opp lån da jeg har pengene. Nei huff.. Dette er ikke bra. for jeg får bare mer og mer lyst til å bruke pengene på ting som å gamble, kjøpe alt jeg har lyst på eller reise jorda rundt.

Endret av trespiser
Lenke til kommentar
Hallo.. Jeg har funnet en andels leilighet til 100 tusen som jeg vil kjøpe. pengene har jeg men det er husleia på 4800kr, kan jeg være litt sleip å gå på sosialen å søke om støtte til husleia om jeg ikke klarer å skaffe nok inntekt til å betale den? blir jo det samme som å få støtte til husleie andre steder men jeg i hvertfall.

 

Hva er gjelden på disse leilighetene da? En leilighet til 100. 000 er som oftest enten svært dårlig standard, eller har et høyt innlsag av gjeld.

 

Hvis det er sistnevnte så burde du vurdere det ganske sterkt, for fort kan disse 4000 kr pr. mnd bli 15- 16. 000 pr. mnd +++

gjelda er 800.000, leiligheten er ganske ny. Bare 3 år gammel 2 roms leilighet som fremstår som ny. hvordan kan disse 4000 bli 15-16k per mnd? er det bare hvis jeg ikke betaler eller? jeg kan fortsette å bo her jeg bor nå uten problemer selv om jeg kjøper leilighet for her har jeg ingen utgifter på husleie.

Lenke til kommentar
men det er husleia på 4800kr, kan jeg være litt sleip å gå på sosialen å søke om støtte til husleia om jeg ikke klarer å skaffe nok inntekt til å betale den?

Klarer du ikke å betale 4800 i måneden har du vel strengt tatt ingenting på (kjøpe)boligmarkedet å gjøre. Det er veldig veldig få som slipper unna med såpass lave månedlige utgifter selv for helt vanlige små leiligheter.

 

Sjekk ihvertfall prisingen og regler for gjeld på den type leiligheter før du kjøper - som nevnt overfor så kan utgiftene fort både doble og tredoble seg, og da sitter du i saksa og får kanskje ikke gitt den bort gratis en gang - eller enda verre: må betale folk for at de skal ta den over.

Endret av TubXtra
Lenke til kommentar
men det er husleia på 4800kr, kan jeg være litt sleip å gå på sosialen å søke om støtte til husleia om jeg ikke klarer å skaffe nok inntekt til å betale den?

Klarer du ikke å betale 4800 i måneden har du vel strengt tatt ingenting på (kjøpe)boligmarkedet å gjøre. Det er veldig veldig få som slipper unna med såpass lave månedlige utgifter selv for helt vanlige små leiligheter.

 

Sjekk ihvertfall prisingen og regler for gjeld på den type leiligheter før du kjøper - som nevnt overfor så kan utgiftene fort både doble og tredoble seg, og da sitter du i saksa og får kanskje ikke gitt den bort gratis en gang - eller enda verre: må betale folk for at de skal ta den over.

4800 kroner klarer jeg fint men jeg vil gjerne ha 1 mnd eller 2 på meg til å skaffe meg jobb og bli litt kjent der osv. ellers har jeg masse venner som vil besøke meg ofte også når jeg finner den store kjærligheten igjen forhåpentligvis så blir det sannsynligvis mye lettere.

Lenke til kommentar

Det er altså fortsatt noen som vurdere å kjøpe borettslagsleiligheter med skyhøy fellesgjeld!

 

Koster jo bare 100.000! Nei, den gjør ikke det, den koster i realitetn 900.000.

 

For å få sosialhjelp er det vel et vilkår at man ikke har egne midler selv?

Lenke til kommentar
Det er altså fortsatt noen som vurdere å kjøpe borettslagsleiligheter med skyhøy fellesgjeld!

 

Koster jo bare 100.000! Nei, den gjør ikke det, den koster i realitetn 900.000.

 

For å få sosialhjelp er det vel et vilkår at man ikke har egne midler selv?

Jeg vet at den koster 900.000 men er det noe bedre å ta opp lån på 800.000 da? vil bare ha en jævla leilighet så fort som mulig samme hva det koster. Jeg trenger virkelig å flytte å få min egen plass hvor jeg bestemmer. hva er det som er så galt med borettslag?

Lenke til kommentar

Borettslag er i grunn ganske bra syns jeg, men de siste årenes jappe-utbyggninger med skyhøy fellesgjeld er det så mange som har brent seg på at de bør man ligge unna.

F.eks så er det mange i husleien som ikke betaler avdrag. Er det med på leien din eller kommer denne til å stige når det ikke lengre er avdragsfrihet?

Er det i leien tatt høyde for vedlikehold? Utbyggerne av mange nye borettslaget har bevisst underbudsjettert utgifter til fremtidig vedlikehold. Her ligger det nok en bombe.

Vil husleie gå opp når rentene går opp igjen?

Undersøk før du kjøper katta i sekken.

Lenke til kommentar
nei, dette her gidder jeg ikke mer. gidder ikke å sitte på 120 tusen uten å få brukt dem på noe en dag til. kjøper leilighet i morgen uansett før pengene går til alt annet tull.

 

Du styrer selvsagt din egen økonomi selv, men det å kjøpe seg inn i en andelsleilighet med lavt innskudd nå er i beste fall risikosport.

 

Hvis du nå kjøper deg en leilighet og legger all din kapital inn som egenkaptial så har du ikke noe til å hjelpe deg hvis du går på en smell litt senere. Dermed så kan det fort hende at du taper mye av egenkapitalen din hvis du blir tvunget til å selge.

 

Sosialen vil kreve at du selger før de eventuelt går inn med støtte til bolig og daglige utgifter, og dermed havner du i en veldig vanskelig situasjon med mindre at boligen har steget en del i verdi.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen. Er så mye lettere å tenke selv etter å ha lest dette innlegget. en annen ting jeg har tenkt på er også forsøke å få en skoleplass etterhvert og skaffe meg skikkelig utdannelse da et eget sted å bo vil gi meg nok stillhet så jeg kan lese og gjøre det bra på skolen. og få støtte til å dekke husleia.

 

Men det med at andels leiligheter er gjelds bomber må vel være fordi folk tar opp lån så de må betale både lån og husleie, ikke vet jeg men jeg har mistanke om at det er slik. men jeg trenger ikke ta opp lån da jeg har pengene. Nei huff.. Dette er ikke bra. for jeg får bare mer og mer lyst til å bruke pengene på ting som å gamble, kjøpe alt jeg har lyst på eller reise jorda rundt.

 

Med gjeldsbombe så menes det at mange andelsleiligheter per i dag selges uten at avdragene på fellesgjeld har begynt å løpe. Mange av boligprosjektene forhandlet seg frem til 5, 10 eller tilogmed 15 års utsettelse på avdragene. Dermed så forrenter gjelda seg noe enormt før man begynner å betale på den, og man kan komme opp i latterlige summer for selv de minste leilighetene.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Dette burde du undersøke mye nærmere før du bestemmer deg på å kjøpe.

 

Vet du hva som skjer om noen av de andre ikke makter å betale sin del av fellesgjelden? Den _skal_ betales og gjett hvem det blir..

Derfor, hvis du absolutt vil ha den leiligheten, sjekk om du kan få refinansiert din del av fellesgjelden (til lån) slik at du får full kontroll på det som er 'din del'.

 

Ett annet problem med slike jappeutbygninger er at noen av leilighetene kan havne på tvangssalg, eller at borettslaget går konkurs. Dette vil få store ringvirkninger for alle som eier en andel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...