Gå til innhold

Prosjekt: Teisco & Lace "lite custom".


Anbefalte innlegg

Har tenkt på dette en stund og kom fram til at jeg bare skulle "peise på". Har 2 gitarer: en Lace Cybercaster og en Kimberly Apollo 4 som jeg har tenkt å modifisere litt. Hadde håpet på en worklogg kategori å poste denne i, men det får bare stå sin prøve.

 

 

Kimberly Apollo 4

 

dsfdgbkt.jpg

Prod år: 1969

Kropp, Ukjent materiale

Hals: Ukjent materiale

Pickup: 4 stk singlecoil "Gold Foil" fra 3K til 19K ohm

4 brytere 4 volumkontroller og en master tone.

Tremolo med enkel fjær

"Vintage" tunere (type akustisk gitar)

 

 

Plan:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Ordne den orginale tremolo baren slik at den fungerer. *utført*

Bilde kommer

 

Bytte ut den elendige "vintage" tuneren med moderne tunere. *Utført*

m5c.jpg

 

File nøtta og montere 9" strenger (Ernie ball "super slinky" RPS)

Ernie_Ball_Super_Slinky_orig_241.jpg

 

 

Lace Cybercaster

 

cybercaster.jpg

Prod år: 2009

Kropp: mahogny kjerne med rosewood topp

Hals: lønn

Pickup: 2st Hemi humbukere 7K bridge og 10K neck.

1 treveisbryter, 1 master volume med coil tap og 1 tone kontroll.

"Hardtail" bru med gjennomgående strenger.

Forselglede gotoh tunere.

 

Plan:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Bytte ut Hemi humbuckerne med Lace Alumitone *bestillt*

PU-6118-000.jpg

 

Bytte ut 3 veis flipp bryter med en 5veis roto bryter *Utført*

5utyufdfffffff45667.jpg

 

Montere 250K fender "no-load" tonepot

no_load_split_shaft.jpg

 

Montere sorte fender strat knobs

FenKnobsBlack3.jpg

 

 

Sette på "9" strenger (Ernie ball "super slinky" RPS)

Ernie_Ball_Super_Slinky_orig_241.jpg

 

 

Beklager blandingen av norsk å engelsk terminologi, er ikke så befart i den norske. :)

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hemi humbuckern høres ut som en blanding mellom en klassisk P90 pickup og en singelcoil strat, er ikke noen utpreget humbuckerlyd på dem så de snerrer mer en de brøler.

 

Lace Hemi Humbucker. en aldri så liten før test, jeg skal spille det samme riffet når jeg får fikset Cybercastern. har du høyt volum så skru ned før du trykker på linken

 

 

Lace Alumitone er noe for seg selv, det er veldig høy utgangsignal, den gir ut signaler i form av strøm (A) i stede for spenning (V) og den veier nesten ingenting. Når det gjeller lyden så skal det være mer av alt og et kjempebredt frekvensregister, det skal bli spennende å teste hvorvidt dette stemmer.

 

 

Dette er hele greia.

07030209s.jpg

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Heh, vel for det første så er jeg ikke noe glad i tremolo/vibrato systemer, for det andre så er den slarkete og spennigen på tremolofjæra varierer etter eget godtbefinnede, ikke noen floyd rose for å si det sånn. For å dekke den moderne broen så blir jeg å sette på et cover fra en Fender P bass siden disse er ganske lik de orginale som fantes til Teisco, Hadde selfølgelig foretrukket en orginal ET100 hardtail bridge men har ikke funnet en enda.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Dette er sikkert altfor seint, men hvorfor og hvordan tenker du å bruke en fast strat-type stol på Teiscoen?

Hvis du plasserer stolen der selve tremoloen sitter, og fjerner den originale broa vil du få SERIØSE probemer (som i ikke-mulig-å-spille-i-det-hele-tatt). Hvis du skal beholde original bro er det jo litt meningsløst med en alt-i-ett-løsning der du bare bruker selve strengefestet....?

 

Hadde det ikke vært like greit å beholde original bro, og bytte ut selve tremoloen med en gibson-type?

 

Kan godt hende jeg misforstår noe her, men så langt skjønner jeg ikke hva du skal gjøre.....

Lenke til kommentar

Heh, vel skjønner at du finner det problematisk, må vist klare opp i et par ting. Jeg skal ikke fjærne broen (som er av typen med fast radius) men det er tremolobaren som skal byttes ut med denne intill jeg får tak i en orginal ET100/110 "tail piece". Så fjærene/skruene på brua jeg har kjøpt inn tar jeg bort for å bruke den som en ren "tail piece". Målet er å få tak i en orginal tail piece og bytte ut den orginale brua med en tune-o-matic bru.

 

Beklager forvirringen, skrev hvist rundt meg selv. :p

 

Dette er tail piece`n jeg egentlig er er ute etter.

KayTeiscoET-100.jpg

Lenke til kommentar

Da var den nye bryteren i hus, eller skal jeg si de? Fikk en pose med 5st! :p

 

Den gamle no-name 3 veis flipp bryteren og den nye 5veis keramiske rotobryteren laget av ALPS.

bryter002.jpg

 

 

Men... hvilken knopp skal jeg sette på den? hadde den klassiske kjøkkenmaskin varianten av sort bakelitt i tankene.

 

0b_1.JPG

Lenke til kommentar

Update:

 

Vel, da var Cybercatser`n ribbet til skinnet.

cybercaster001.jpg

 

 

Her er den nye bridge pickupen montert. Jeg målte den med mulitmetret og fant ut at den var på 3.3k,

noe som normalt skulle tilsi på at de ikke er noe krutt i dem, men som sagt disse fungerer på en helt

annen måte en det vanlige pickuper gjør. De som er observant ser at brua er den samme som er på

telecastere med humbucker pickup.

cybercaster005.jpg

 

 

Neck pickupen var nestemann ut, måtte korte av skruene til begge pickupene da

de bunna ut i treverket. Jeg fikk også montert den nye 5veis rotobryteren, lånte

skruknotten fra tonekontrollen for å prøve meenn.. det blir nok en knott ala

"kjøkkenmaskin typen" tønneknotten er det for dårlig grep i en ser/kjenner ikke

hvilken posisjon den står.

cybercaster006.jpg

 

Driver å planlegger hvordan jeg skal utnytte de 2 ekstra funksjonene på denne brytere, coil split

tonekontrolleren som ses nederst i bildet skal bort siden jeg ikke har bruk for den lengre. Hvist

noen som har gode forslag hva jeg skal bruke de 2 ekstra posisjonene til så tar jeg gjerne imot det.

cybercaster008.jpg

Lenke til kommentar

Vel, for å kunne gjøre det så må en nesten ha en splittbar humbucker, Alumitone pickupene er en singelcoil

konstruksjon så coilsplit er "no go". Har dog tenkt på muligheten for en "out of phase" og en seriekobling

på trinn 4 og 5.

 

1. Neck

2. Bridge

3. Neck+Bridge

4. Neck+Bridge "out of phase"

5. Neck+Bridge Serie

 

Noe slikt karnsje.

 

Her ser du hvordan bryteren fungerer.

bryter003.jpg

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Update:

 

Da var det Teisco`en som skal få seg nye tunere.

 

 

Her har jeg fjernet den gamle tuneren og de hvite plastforingene som var i hullene.

Orginalhullene var 8mm noe som var vanlig på 60 tallet så jeg måtte borre dem opp

til 10mm, dette måtte jeg gjøre veldig forsiktig siden der var en viss fare for at

treverket kunne sprekke. Det gikk heldigvis bra.

tunere002.jpg

 

 

Tok ikke mange minuttene å få linet opp og festet de nye tunerene, en helt annen følelse

å skru på disse sammenlignet med den gamle.

tunere005.jpg

 

 

Utseendemessig så skulle jeg ønske at de så mer "vintage" ut bakfra men

det er mulig jeg blir å montere Kluson Deluxe tunere med plastører ved

neste korsvei for å få korrekt useende.

tunere003.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...