Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows installert på Partisjon 2; ingen tilgang til Partisjon 1


Anbefalte innlegg

Hei. For en liten stund siden hadde jeg et virus (virut) på PCen min, se denne tråden. Kort fortalt måtte jeg reformatere den partisjonen som var i bruk (C ), men viruset lå fremdeles på en annen partisjon, kalt "Recovery". Jeg fikk ikke formatert denne partisjonen, og derfor prøvde jeg å slette filer manuelt, for jeg ville jo ikke ha dette viruset liggende på maskinen. Da jeg skrudde på maskinen for noen dager siden fikk jeg beskjed om at NTLDR manglet. Jeg prøvde å reparere Windows på C, men dette funket ikke. Derfor slettet jeg partisjonen med viruset på (såvidt jeg visste var det ikke noe viktig på partisjonen), og installerte Windows på den. Nå kommer jeg inn på maskinen, men alt er satt tilbake til slik det er på en "ren installasjon". Ingen programmer er installert, ingen filer på Mine Dokumenter, og heller ingen drivere virker det som. Jeg har tilgang til C gjennom Min Datamaskin, men får liksom ikke brukt så mye av det som ligger der. Finnes det en måte å få datamaskinen til å starte gjennom C, på en måte? (Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg her... :dontgetit: )

Takknemlig for all hjelp! :)

Endret av Akrobaten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, du er virkelig en acrobat :new_woot:

 

Når du installerer på nytt. så er det helt normalt, at drivere, progs osv må installeres igjen.

 

I tillegg du har sagt at du reformaterte den C:\ , så der burde ikke være noe heler.

 

Men så får du ikke tilgang, det kan du fikse.----etter hvert

 

Men før du skal fikse noe som helst:

 

-hvilket os var installert på C:

 

-hva installerte du på nytt

 

-og om du kan ta bilde fra din diskbehandling, slik at vi ser hvordan det ser ut der. Det er vel utgangspunkt, til hva du skal prøve deg på videre.

 

Om du skal kanskje installere OS på nytt, så  burde du gjøre ting, riktig denne gangen.

 

Sikkert andre som har vært opp i det samme som deg, før, og da får du nok en del forslag.

Lenke til kommentar
Hehe, du er virkelig en acrobat :new_woot:

 

Når du installerer på nytt. så er det helt normalt, at drivere, progs osv må installeres igjen.

 

I tillegg du har sagt at du reformaterte den C:\ , så der burde ikke være noe heler.

 

Om du skal kanskje installere OS på nytt, så  burde du gjøre ting, riktig denne gangen.

Huff, forklarte meg visst ikke godt nok... :roll:

Jeg reformaterte C helt riktig, og installerte Windows XP der. Og installerte drivere, programmer, osv. Det vil altså si at alt jeg trenger ligger på C. Men jeg får altså ikke startet maskinen ordentlig uten å installere XP på den andre partisjonen. Og når jeg gjør dette, kommer jeg fram til en "ren installasjon", der filene mine ligger utilgjengelig på den første partisjonen.

Lenke til kommentar

Ingen fare, det går bra det.....

 

Kan du ta bilde fra din diskbehandling og vedlegge her:

 

Diskbehandling finner du:

 

-høyre klikk min Datamaskin  og velg ...Behandle...klikk på <diskmanagment>

 

Da skal disken og partitioner komme fram.

 

Ta bilde

 

Så vi kan se hva og hvordan...

 

Hvorfor kan du ikke starte fra C:\-----hva er feilmeldning?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Hvorfor kan du ikke starte fra C:\-----hva er feilmeldning?

 

Jeg finner diskbehandlig snart. Må bare installere Windows på en partisjon igjen (sletta den for å sjekke om maskinen ville starte normalt da).

 

Greia er at jeg ikke er helt sikker på selve problemet. Partisjonen C (der alle mine ting er) ligger tilgjengelig når jeg skrur på maskinen etter å ha installert Windows XP på den andre partisjonen; men enkelte filer (og Mine Dokumenter) er utilgjengelige. Det er akkurat som om maskinen bare bruker den nye partisjonen.

Lenke til kommentar

Det er helt riktig at du skal ikke kunne lese Dokumenter  og alt annet som tilhører en bruker, når du installerer XP på nytt. Det er helt ny security ID. til tross at det er bare Deg, som er der.

 

Så når du booter i en ny xp installasjon, så er det den som fungerer som din system, den andre (den C:\)bare ligger der.

 

Du ser det under et, dvs det er din maskin, dine filer. osv, men det gjør ikke XP.

 

Settninger som er for en bruker i C:\, kan ikke brukes av en bruker som er på den andre partition.

 

Du forventer nok mer enn det er mulig, uten videre, samtidig som du sikkert gjør feil på hvordan dette skal fungere, eller om at du prøver deg på noe som er ikke helt riktig, som å få adgang til noe som du burde ikke, jeg vet ikke! , men jeg nevner det for ordens skyld.

 

Jeg ser ikke annet enn at du enten bruker den C:\windows, og dermed logge inn i den bruker som du har, på riktig måte, eller at du Installerer alt sammen på nytt.

Lenke til kommentar

Ja jeg ser, men er det C:\ du vil helst komme inn, fordi du har filer der, men at det er en windows der?

 

Da skal du editere boot.ini file som er i I:

 

Det betyr at du kan under oppstart velge om du skal boot in i I: Windows eller i C: windows. Det er dualboot.

 

 

 

Om du vil ikke boote inn i C: windows, men bare få adgang til filene dine, (her her vi noe som kan ordnes med cacls) så må du boote inn som administrator.

 

I XP Home må gjøres  på annet måte enn i XP.

 

 

 

Så du kan starte med å se om du kan boote i den C:\windows.

 

 

 

-klikk <Start>

 

-klikk <kontroll panel>

 

-Dobbeltklikk <System>

 

-klikk <Advanced>

 

-klikk <Settings>  (nederst på startup and Recovery)

 

-klikk <Edit>

 

Du skal se bla:

 

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect 

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP Home On C" /noexecute=optin /fastdetect 

 

 

Du har vel en linje der, eller? Hvis ja så:

 

Du skal kopiere en linje til, slik som jeg viser deg ovenfør. (du ser at det er partition(2) som er forandret. Det er din C:

 

 

 

Reboot å velg den som er på C:

Lenke til kommentar
En liten ting, har ikke fått lest gjennom alt du skrev ennå. Men har XP Pro, ikke Home... Vil fremgangsmåten bli annerledes da?

 

EDIT: Ja, vil helst komme inn på C: fordi det er filer der ;)

 

For å boote til C:, (boot.ini editering) er det likt ja.

 

 

Med XP PRO kan du få eierskap over ting og tang, mye enklere enn på XP Home.

 

For å enable den mulighet så må du:avmerke for ...Use Simple File charing..i Folder Options-View (alt det i kontroll panel.)

 

Deretter vil du med å høyre klikk på en folder eller file, velger properties og Security, vil du kunne få eierskap.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...