Gå til innhold

Svineinfluensaen, what's the delio?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som har vært skremmende med H1N1 (svineinfluensa) er at denne formen for influensa en ny for mennesker. De vanlige influensa-stammene vi blir smittet av stammer fra stammer som har vært i sirkulasjon i mennesker over lang tid, og dermed har immunforsvaret bygget opp antistoffer. H1N1 har vi ikke antistoffer mot, og dermed er det fare for at influensaen er mye mer dødelig.

 

@SeaLion:

Dette er vel ikke første gang influensa har smittet frem og tilbake mellom mennesker og dyr. Et velkjent eksempel er spanskesyken, et annet er asiasyken.

Lenke til kommentar

Forklaring på svineinfluensa:

Svineinfluensa er ganske enkelt muslimenes måte å utrydde alle andre påxD

Hehe nei dette er selvsagt ikke sant.

 

Men etter det jeg har hørt regner forskerne med at cirka 50% av norges befolkning vil bli smittet, men bare 8% vil virkelig kjennet det. De resterende ville antageligvis oppleve det som en vanlig influensa.

 

Så tror ikke det er noen nød for å slå rød alarm ennå.

Lenke til kommentar
Forklaring på svineinfluensa:

Svineinfluensa er ganske enkelt muslimenes måte å utrydde alle andre påxD

Hehe nei dette er selvsagt ikke sant.

 

Men etter det jeg har hørt regner forskerne med at cirka 50% av norges befolkning vil bli smittet, men bare 8% vil virkelig kjennet det. De resterende ville antageligvis oppleve det som en vanlig influensa.

 

Så tror ikke det er noen nød for å slå rød alarm ennå.

 

Vil du ha et glass vann til den vitsen der?

 

 

Ellers, kilde på 50% osv?

Lenke til kommentar

50% var jo jævli mange da. Vil gjerne se en kilde der. Jeg bekymrer meg ikke så langt. Hvis man bruker litt mer pålitelige kilder enn VG blir man fort roet ned. Men dealen er vel at viruset kan mutere og dermed har potensiale til å bli mye farligere enn det er nå.

 

OT: Ler hver gang jeg leser overskriften. Vet ikke hvorfor, men "dealio" gjør meg glad :D

Lenke til kommentar

Vel det med at cirka 50% blir smittet plukket jeg opp fra et informasjons program på nrk.(å nei, jeg ser ikke vanligivs på nrk. rent tilfeldig) Jeg formulerte det kanskje litt dårlig, for jeg mente at det bare var en teori.

Men på programmet var det et intervjue med norges beste ekspert på smittefare, å jeg har en vane av å stole på vitenskapen:)

 

Nå kan jo ikke jeg stort om biologi, men tenk på det!

Svineinfluensaen er fortsatt ganske ny i vår del av verden, å som haarod sa, vi aner ikke hvordan den vil reagere på vårt klima og om den i tilfelle vil muteres slik at den blir enten dødeligere eller at den kan smitte via flere kanaler.

Da er egentlig ikke 50% så mye med tanke på all annen dritt vi nordmenn er plaget av hvert år, F.eks forkjølelse.

Det skal jo egentlig ikke så mye til for å få et virus eller en skadelig bakterie i kroppen!

 

Mulig det er noen feil i dette.

Men som sagt jeg er ikke noen biolog.

Lenke til kommentar
Vel det med at cirka 50% blir smittet plukket jeg opp fra et informasjons program på nrk.(å nei, jeg ser ikke vanligivs på nrk. rent tilfeldig) Jeg formulerte det kanskje litt dårlig, for jeg mente at det bare var en teori.

Men på programmet var det et intervjue med norges beste ekspert på smittefare, å jeg har en vane av å stole på vitenskapen:)

 

Nå kan jo ikke jeg stort om biologi, men tenk på det!

Svineinfluensaen er fortsatt ganske ny i vår del av verden, å som haarod sa, vi aner ikke hvordan den vil reagere på vårt klima og om den i tilfelle vil muteres slik at den blir enten dødeligere eller at den kan smitte via flere kanaler.

Da er egentlig ikke 50% så mye med tanke på all annen dritt vi nordmenn er plaget av hvert år, F.eks forkjølelse.

Det skal jo egentlig ikke så mye til for å få et virus eller en skadelig bakterie i kroppen!

 

Mulig det er noen feil i dette.

Men som sagt jeg er ikke noen biolog.

50% er et "worst case senario", altså ingen som regner med det...

Det er pga. folk som deg at det finnes så mange feiloppfattniger om alt. Du hører noe, men vet ikke hva det ble snakket om, men bare sprer feiloppfattningene dine videre og de muterer videre ut i befolkningen.

Lenke til kommentar

Førfst og fremst må det komme til norge.. var vel 1 unge som var bekreftet her i norge (men med tanke på hvordan dødsfall og smitte spredning, så gikk det jo først opp så ned igjen på antall bekreftet smittet/døde så svekker tilliten ganske mye).

 

Eneste jeg tror kan bli et problem for viruset er kulda, men på en annen side er den jo ikke så mye ute og går....

Endret av Ronick
Lenke til kommentar

Mulig 50% er et "worst case" som du sier men det betyr ikke at det er umulig at det skjer!

Å bekreftet eller ikke bekreftet smittet så har jeg sterk tro på at den vil komme til Norge om den ikke allerede er her.

Det med 50% skal jeg innrømme at jeg ikke har såå stor tro på selv, men jeg tror ganske mange kommer til å kjenne det allikevel.

 

Hvis du ikke føler deg helt bra en dag, så er ikke det første du gjør å dra til legen for å få en full legesjekk.

Så for alt vi vet så kan det være flere i Norge som kan være smittet. Bare at de kanskje ikke får like store reaksjoner som de som har blitt bekreftet i andre land. en "kameleon" om du vil.

 

Men som jeg sa så var det mulig jeg formulerte det første innlegget litt dårlig.

For jeg gjentar! TEORI!! Dette er bare starten på en forskning på som er langt fra ferdig. Vi har ingen anelse om hvilket andre egenskaper denne sykdommen kan ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...