Gå til innhold

Føre opp karakterer fra privatisteksamen på vitnemål?


Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Jeg har vitnemål fra R94, og har det siste året tatt opp ganske mange fag som privatist - både for å forbedre karaktersnittet mitt, og for å få realfagene jeg trenger for videre stuider. Uansett, her sitter jeg med n antall ark fra eksamenskontoret med karakterer fra enkelteksamener, i tillegg til vitnemålet mitt fra vgs.

 

Bør jeg få dem på ett vitnemål, eller kan jeg sende kopi av hele papirmøljen til skolene? Evt. hvordan får jeg nytt vitnemål med de nye fagene oppført?

 

Jeg har nå alt for mange fag i forhold til uketimer, og har forstått det slik at jeg da kan velge hvilke av studieretningsfagene jeg vil ha på vitnemålet. Har bedre karakterer i matte og fysikk enn det jeg har i f.eks. samfunnsfag og engelsk, kan jeg da bytte ut disse studieretningsfagene med realfagene på vitnemålet?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du tar kontakt med skolen du ble uteksaminert fra for å få de påført vitnemålet ditt. Det er særs upraktisk å sende med en masse ark (du må jo uansett få de bekreftet), dessuten tror jeg ikke alle høgskoler/universiteter tillater det.

Takk for svar.

 

Ok, da får jeg gjøre det.

 

Vet du hvordan det er å "bytte ut" fagene på vitnemålet med andre fag, siden jeg har lat for mye timer i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

Trodde jeg også, men mitt lå ikke der. Kan ha noe med at mitt vitnemål er et stort lappeteppe av privatisteksamener og kompetansebevis. :shrug:

 

Noen som vet hvor lang tid det går fra jeg har hatt eksamen, til jeg får tilsendt disse lappene med karakter? Må jo rekke fristen til 1 juli for ettersending av vitnemål

Lenke til kommentar
...dessuten tror jeg ikke alle høgskoler/universiteter tillater det.

 

Dette kan da ikke stemme? Det er jo samordna som bestemmer hvordan dette skal fungere, og da gjelder jo de samme reglene for ALLE...

 

Vi har nå fått beskjed om at vi fint kan slenge med disse kompetansebevisene ved siden av vitnemålet. Har du mange er det så klart upraktisk, men har man bare noen få fag ved siden av er det mer upraktisk å drive å sende disse i histen og pisten for å få de på vitnemålet (om man bor langt unna vg-skolen som har gitt deg vitnemålet ditt).

Lenke til kommentar
...dessuten tror jeg ikke alle høgskoler/universiteter tillater det.

 

Dette kan da ikke stemme? Det er jo samordna som bestemmer hvordan dette skal fungere, og da gjelder jo de samme reglene for ALLE...

 

Vi har nå fått beskjed om at vi fint kan slenge med disse kompetansebevisene ved siden av vitnemålet. Har du mange er det så klart upraktisk, men har man bare noen få fag ved siden av er det mer upraktisk å drive å sende disse i histen og pisten for å få de på vitnemålet (om man bor langt unna vg-skolen som har gitt deg vitnemålet ditt).

 

Det er bare fag som utløser realfagspoeng eller er spesielle opptakskrav, eller er forbedringer av fag som allerede står på vitnemålet ditt, som kan dokumenteres på kompetansebevis. Se http://www.samordnaopptak.no/info/soeking_.../dokumentasjon/

 

Dersom du har tatt nye fag for å heve snittet ditt, og disse ikke er en del av opptakskravene eller utløser realfagspoeng (husk også at maks. antall realfagspoeng nå er 4, slik at det er mulig å ta realfag uten at disse utløser realfagspoeng) MÅ disse føres på et nytt vitnemål for at du skal være sikker på at de blir regnet med.

 

Samordna Opptak har forøvrig ingen instruksjonsmyndighet overfor saksbehandlende institusjoner, men kommer med anbefalinger som, stort sett, følges av opptaksinstitusjoner.

 

-lb

Lenke til kommentar
Trodde jeg også, men mitt lå ikke der. Kan ha noe med at mitt vitnemål er et stort lappeteppe av privatisteksamener og kompetansebevis. :shrug:

 

Noen som vet hvor lang tid det går fra jeg har hatt eksamen, til jeg får tilsendt disse lappene med karakter? Må jo rekke fristen til 1 juli for ettersending av vitnemål

 

Det er den videregående skolen som stedte ut vitnemålet ditt som har ansvar for å laste vitnemålet opp til nasjonal vitnemålsdatabase og muliggjøre elektronisk godkjenning. Dersom det for eksempel er knyttet dispensasjoner eller forsøksordninger til vitnemålet ditt, vil du, slik det er i dag, som regel ikke kunne godkjenne dette elektronisk.

 

-lb

Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

 

Den videregående skole hvor jeg tok allmennfag er stengt for kvelden nå, prøvde å ringe dem. Er det slik at jeg bare kan troppe opp med tidligere vitnemål og brevene med eksamenskarakterer, og få vitnemålet på dagen? Det hadde vært utrolig greit, for da trenger jeg ikke å bekymre meg for å rekke fristen til 1. juli for ettersending.

 

Eller må skolen sende det inn til fylkeskommunen, som må utstede vitnemål, og deretter sende dette til meg?

 

Har tatt opp en del realfag, og får slik jeg kan se 3 realfagspoeng for disse. Er det slik at jeg kan fjerne studieretningsfagene jeg hadde på vgs. fra vitnemålet, og bytte dem ut med realfagene? Altså femtimers fag mot femtimersfag, siden jeg har nok ukestimer?

Lenke til kommentar
Takk for gode svar.

 

Den videregående skole hvor jeg tok allmennfag er stengt for kvelden nå, prøvde å ringe dem. Er det slik at jeg bare kan troppe opp med tidligere vitnemål og brevene med eksamenskarakterer, og få vitnemålet på dagen? Det hadde vært utrolig greit, for da trenger jeg ikke å bekymre meg for å rekke fristen til 1. juli for ettersending.

 

Eller må skolen sende det inn til fylkeskommunen, som må utstede vitnemål, og deretter sende dette til meg?

 

Har tatt opp en del realfag, og får slik jeg kan se 3 realfagspoeng for disse. Er det slik at jeg kan fjerne studieretningsfagene jeg hadde på vgs. fra vitnemålet, og bytte dem ut med realfagene? Altså femtimers fag mot femtimersfag, siden jeg har nok ukestimer?

 

Akkurat hvor lang tid skolen din trenger på å få til et vitnemål, handler vel både om hvor travelt de har det og hvor flinke de er. Regner med de uansett kan sende deg det i posten når det er ferdig.

 

Du kan bytte ut studieretningsfag, ja - så lenge du sørger for at R94-kravet om minst en obligatorisk fordypning er dekket. Realfagspoeng deles ut med 0,5 poeng per fag per år, unntatt for 3MX og 3FY som begge gir 1,0 realfagspoeng. Siden det ikke lenger deles ut fordypningspoeng, er det ingen grunn til å ha flere fordypningsfag på vitnemålet enn "nødvendig" - og slik sett er det både greit og mulig å "kvitte" seg med fag som trekker ned snittet.

 

-lb

Lenke til kommentar
Takk for gode svar.

 

Den videregående skole hvor jeg tok allmennfag er stengt for kvelden nå, prøvde å ringe dem. Er det slik at jeg bare kan troppe opp med tidligere vitnemål og brevene med eksamenskarakterer, og få vitnemålet på dagen? Det hadde vært utrolig greit, for da trenger jeg ikke å bekymre meg for å rekke fristen til 1. juli for ettersending.

 

Eller må skolen sende det inn til fylkeskommunen, som må utstede vitnemål, og deretter sende dette til meg?

 

Har tatt opp en del realfag, og får slik jeg kan se 3 realfagspoeng for disse. Er det slik at jeg kan fjerne studieretningsfagene jeg hadde på vgs. fra vitnemålet, og bytte dem ut med realfagene? Altså femtimers fag mot femtimersfag, siden jeg har nok ukestimer?

 

Akkurat hvor lang tid skolen din trenger på å få til et vitnemål, handler vel både om hvor travelt de har det og hvor flinke de er. Regner med de uansett kan sende deg det i posten når det er ferdig.

 

Du kan bytte ut studieretningsfag, ja - så lenge du sørger for at R94-kravet om minst en obligatorisk fordypning er dekket. Realfagspoeng deles ut med 0,5 poeng per fag per år, unntatt for 3MX og 3FY som begge gir 1,0 realfagspoeng. Siden det ikke lenger deles ut fordypningspoeng, er det ingen grunn til å ha flere fordypningsfag på vitnemålet enn "nødvendig" - og slik sett er det både greit og mulig å "kvitte" seg med fag som trekker ned snittet.

 

-lb

Utmerket. Takk for svar. :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg har også et spørsmål ang. omslagsark. Jeg går ut fra tredje vgs nå til sommeren, og avslutter derfor våren 09. Men jeg var i USA i fjor og tok opp noen fag i år som privatist. Disse fagene kommer på vitnemålet som eksamener, og telles helt vanlig. Det jeg lurer på da er om jeg skal føre disse fagene på "enkeltfag fra videregående"?

 

hmm :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...