Gå til innhold

Kansellering av ordre.


Anbefalte innlegg

Er det noen standard regler for kansellering av en ordre hos en nettbutikk?

Tenker da på iforhold til å unngå at butikker ikke tar hensyn til en kansellering og sender varene likevel?

Man kan jo alltids bruke angreretten hvis de likevel sender ut, men da må man betale porto og i dette tilfelle har de tatt så lang tid på å sende ordren at en refundering penger blir nok ikke så lett. Og frakten tilsvarer 1/3 av verdien på varene så litt irriterende hvis denne må betales.

 

Det gjelder en norsk nettbutikk. Bestillte varene for snart to uker siden og siden da har den stått som "til behandling", jeg sendte en mail samme dag som la inn ordren anngående noe i salgsvilkårene deres men har ikke fått svar på denne. Sendte også en mail etter en uke anngående hvor lang tid det kan forventes før varene blir sendt. Alle varene har vært på lager i hele perioden ifølge statusen i nettbutikken. Har dessuten gått så lang tid at reservasjonen på kredittkortet er blitt automatisk slettet, men dette kan de kanskje reservere på nytt på egenhånd? Evt kan de vel sende en faktura.

 

Her er alt som står vedrørende avbestilling på sidene deres: "Ordre blir prosessert veldig raskt. Noen ganger er varen sendt bare minutter etter at vi mottok den, så vennligst vær sikker på at du trenger varene før du bestiller. Avbestillinger må skje via post@*.no"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av angrerettsloven § 23 at varen skal leveres innen rimelig tid, senest 30 dager etter bestilling. Det må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle hva som er 'rimelig tid', noen vurderingspunkter her er hva leverandøren selv oppgir (er dette noe som må bestilles?, har vi det på lager?, etc), hva slags type vare det er (spesialtilpasset?). Bestemmelsen sikter ikke mot avbestilling, men er relevant å informere om. :)

 

Avbestilling er regulert i forbrukerkjøpsloven § 41. Regelen går ut på at du kan fritt avbestille før levering har skjedd. Etter § 7 skjer levering når du har overtatt varen. Selger kan kreve erstatning for tap han får som følge av at varen blir avbestilt, eller kreve avbestillingsgebyr hvis dette er avtalt; men kan ikke kreve at du betaler kjøpesummen.

 

Konklusjonsmessig kan man si at du bør oppgi mer konkret informasjon.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Har selv hatt denne problemstillingen med Datakjeden.

Den eneste måten å gå tilbake på en bestilling er å sende en email, altså ingen "slett denne ordren før vi behandler den" knapp på kundesidene.

 

Så lenge de ikke anser en nettbestilling, hvor man henter varen i butikk som en netthandel, kommer jeg heller ikke til å akseptere salgsbetingelsene deres som sier at en ordebekreftelse er en bindende avtale (som den jo er...)

Lenke til kommentar
Så lenge de ikke anser en nettbestilling, hvor man henter varen i butikk som en netthandel, kommer jeg heller ikke til å akseptere salgsbetingelsene deres som sier at en ordebekreftelse er en bindende avtale (som den jo er...)

 

For det første er dette to helt separate ting, og man har i prinsippet ikke noen rett til å ta 'hevnaksjon' på denne måten. Avtalen er for øvrig bindende før ordrebekreftelsen kommer, ordrebekreftelsen har bare en deskriptiv virkning (å konstatere hva avtalen går ut på). Den skaper ikke en bindende avtale.

 

For øvrig kan du jo alltids bare drite langt i hva de har sagt der, beklager språket. Hvis bindende salgsavtale er inngått utenfor fast utsalgssted gjelder angrerettsloven. Om varen skal hentes eller leveres er et rent teknisk spørsmål som ikke har noe med selve salgsavtalen å gjøre. Noen burde gi en del selskaper litt rettsbelæring...

Lenke til kommentar
Det følger av angrerettsloven § 23 at varen skal leveres innen rimelig tid, senest 30 dager etter bestilling. Det må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle hva som er 'rimelig tid', noen vurderingspunkter her er hva leverandøren selv oppgir (er dette noe som må bestilles?, har vi det på lager?, etc), hva slags type vare det er (spesialtilpasset?). Bestemmelsen sikter ikke mot avbestilling, men er relevant å informere om. :)

 

Avbestilling er regulert i forbrukerkjøpsloven § 41. Regelen går ut på at du kan fritt avbestille før levering har skjedd. Etter § 7 skjer levering når du har overtatt varen. Selger kan kreve erstatning for tap han får som følge av at varen blir avbestilt, eller kreve avbestillingsgebyr hvis dette er avtalt; men kan ikke kreve at du betaler kjøpesummen.

 

Konklusjonsmessig kan man si at du bør oppgi mer konkret informasjon.

Takk for svar.

Har ikke så mye mer relevant informasjon jeg kan komme med ettersom det med at varen blir sendt etter avbestilling er en tenkt konsekvens ut i fra en jeg har lyst å gjøre. Lurte derfor på om det var noen regler som butikkene måtte forholde seg til. For jeg kan tenke meg at en del nettbutikker har elendig intern kommunikasjon mellom salgs- og pakkeavdeling, og andre sender avbestillte varer ut og satser på at kundene ikke vil bry seg med å returnere.

 

Jeg bestilte to varer for to uker siden. Begge varene har status "på lager". Har sendt to mail uten svar, den første samme dag som bestilling. Jeg hadde hatt bruk for varene nå så har lyst å kansellere og kjøpe hos noen andre. Om ikke annet bare for å vise at slik leveringstid uten informasjon ikke er akseptabelt. Eneste måten å kansellere er per mail, men det virker jo ikke som de bryr seg så mye om kunderservice og lesing av mail. Var pga dette jeg tenkte at når de endelig en gang i framtiden får fingen ut så går jeg ut i fra at de sender varene uansett om jeg har mailet en avbestillingen eller ikke.

Lenke til kommentar

Når jeg nevnte 'mer konkret informasjon' tenkte jeg på hvilken nettbutikk det er, hva slags varetype, om nettbutikken har gitt noen veiledende leveringssatser i informasjon gitt deg som kunde, slikt noe.

 

Men jeg vil si det slik at dersom det er en norsk butikk, det er en standardvare som er lagerført, og det er gått to uker uten at den er sendt, da vil jeg helle til at de har forbrutt seg mot 'innen rimelig tid'-regelen i angrerettsloven § 23 (i skjerpende retning og med vesentlig vekt på at de ikke har gitt melding i samsvar med § 24) med den følge at du kan heve kjøpsavtalen med hjemmel i forbrukerkjøpsloven § 23. Det stilles her krav til at forsinkelsen må være "vesentlig", og jeg konstaterer at brudd på lovoppstilte vilkår må anses for å være vesentlig i bestemmelsens forstand.

 

Avslutningsvis, for å oppsummere: Send melding om at du benytter din rett til å heve kjøpet som følge av forsinkelse, jf fkjl § 23 cf angrl § 23.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...