Gå til innhold

Olympus e-520 eller e-620?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Eg har tenkt til å kjøpe speilreflekskamera lenge, men har måtte vente til etter konfirm,asjonen. Den er på søndag. For nokre veker sidan var eg Japan Photo og prøvde mange kamera, og eg følte at e-520 låg veldig godt i handa, i motsetning til dei fleste andre (i den prisklassen) som var nokså fæle.

 

Så, når eg kom heim, fant eg ut at e-620 skulle komme, og blei nyskjerrig. Er det nokon som vie tkor store forskjellane på desse kamera er? Har hørt at grepet er mindre; er det stor forskjell?

 

Er e-620 verdt 3000 kr meir enn e-520? Kva for eg for dei ekstra pengane?

 

Har og høyrt at søkaren skal vere større på e-620, og det er kanskje det eg tenkjer emst på. Synst søkaren på 520 var litt liten. Men er forskjellen eigentleg synleg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her ser du alle forskjeller (bla litt ned): http://www.dpreview.com/previews/olympuse620/

 

Det er egentlig autofokuspunkter du skal bry deg om. 3 stk er lite, og du finner det fort utrolig kjipt. 7 er langt bedre :)

 

Åå. Har høyrt at det var fleire, men visste ikkje at det var så viktig. Er det noko eg kjem til å merke som nybegynnar? Er det veldig dumt å ha tre når ein får utvikla seg litt? :)

Lenke til kommentar

Ja, det er knotete. Kanskje noen vil si noe annet. Men tenk på proffkameraene som har 51! Det er ikke uten grunn.

 

Men det er virkelig kjekt å ha et kryss med punkter, enn tre på rad i midten. Det er ofte et hinder.

 

I tillegg er skjermen vribar, noe som er kjekt når du bruker liveview. Veldig kjekt faktisk.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg uenig i "det er viktig med mange fokuspunkter"-påstanden. Jeg har hatt flere speilreflekskameraer med få og mange fokuspunkter, men jeg bruker så godt som alltid kun senterpunktet. Kun da har du full kontroll på hvor fokus blir. Å overlate til kameraet å velge hvor i bildet fokus skal ligge kan bli svært galt av og til.

Lenke til kommentar
Jeg må si meg uenig i "det er viktig med mange fokuspunkter"-påstanden. Jeg har hatt flere speilreflekskameraer med få og mange fokuspunkter, men jeg bruker så godt som alltid kun senterpunktet. Kun da har du full kontroll på hvor fokus blir. Å overlate til kameraet å velge hvor i bildet fokus skal ligge kan bli svært galt av og til.
Du velger selv hvilket punkt som skal brukes. Problemet du får med bare senterpunktet (focus and recompose), er at du kan forandre fokusavstanden en liten tanke, og det kan f.eks. medføre uskarpe øyne i portrettet. Det er størst når avstanden er kort, man bruker blenderåpning og/eller brennvidden er lang, fordi da er dybdeskarphetsfeltet smalest.
Lenke til kommentar

Jeg selv bruker kun midtre fokuspunkt, også når jeg har hatt muligheten til å bruke 7 eller 9. Skal det være noe vits med flere fokuspunkter, så bør det være mange, slik som min EOS-3 eller som de større Nikon punktene. Dvs 45 eller fler.

 

Jeg selv ville allikevel godt for E-620 da den har vippbar skjerm, noe som gjør live-view til et virkelig nyttig redskap. Den nye 12MP sensoren til Olympus ser også ut til å håndtere høylys noe bedre enn den forrige generasjonen; noe som er verdt å ta med.

 

Tom

Lenke til kommentar

E-520 er eit svært godt kamera. Med E-620 får du i tillegg ein utvippbar skjerm, fleire fokuspunkt, større søkar og "art filters". Utvippbar skjerm vil du ha stor glede av, det har eg hatt etter ein månad med E-3. Fleire fokuspunkt er nyttig i visse samanhengar, sjølv om det er rett at mange stort sett bruker midtpunktet. Større søkar er alltid eit pluss, men forskjellen er kanskje ikkje så stor. På E-520 kjøpte eg ei søkarforstørring som gir 20% større søkarbilete. Art filter er det fleire brukarar av m.a. E-30 som rapporterer som overraskande artig og nyttig å bruke.

 

Med konfirmasjonen rett rundt hjørnet har du sannsynlegvis råd til E-620, og da ville eg ikkje stussa.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svara! :)

 

Høyrest ut som det er ein del fordelar med e-620. Kanskje eg skal gå for det. Men er vridbar skjerm så nyttig? Og kor stor er eigentleg søkerforskejllen?

 

Høyrer det er ein del uenigheit i det med fokuspunkta, men eg har ikkje så mykje peiling på det så trur ikkje eg skal blande meg inn i det :p Takk for at de deler alle meininga de har! :)

Lenke til kommentar
Tusen takk for alle svara! :)

 

Høyrest ut som det er ein del fordelar med e-620. Kanskje eg skal gå for det. Men er vridbar skjerm så nyttig? Og kor stor er eigentleg søkerforskejllen?

 

Høyrer det er ein del uenigheit i det med fokuspunkta, men eg har ikkje så mykje peiling på det så trur ikkje eg skal blande meg inn i det :p Takk for at de deler alle meininga de har! :)

 

Uenigheten stammer nok litt fra hva slags bilder folk tar. Jeg bruker alltid bare midterste fokuspunkt selv, og kunne ikke tenke meg å overlate til kameraet å velge mellom punkter som dekker hele søkeren, men der hvor dette blir en begrensning for meg er når jeg skal ha litt raske bilder innendørs i dårlig lys og ikke har blits på (som har fokuslys). I de tilfellene skulle jeg gjerne hatt en hel haug med fokuspunkter i en klynge i midten av søkeren for økt treffsikkerhet og hastighet når det kniper.

Lenke til kommentar

Som påpekt over her så har man bedre kontroll med kun senterpunktet så lenge man vet hva man driver med og i hvilke situasjoner det går bra, og i hvilke situasjoner man må spesifisere et annet punkt.

 

Til trådstarters spørsmål vil jeg anbefale e-620 hvis du har råd til det. Om det har bedre bildekvalitet enn 520 er jeg usikker på, men det har større søker (ganske så viktig spør du meg), utvippbar skjerm (jeg ser liten vits i live-view hvis dette ikke er en mulighet) og en bedre live-view løsning. Men, når e-620 kommer inn på markedet for fullt vil nok prisen på 520 falle enda mer og da ligger det an til å få veldigveldig mye kamera for pengene der.

Lenke til kommentar
Uenigheten stammer nok litt fra hva slags bilder folk tar. Jeg bruker alltid bare midterste fokuspunkt selv, og kunne ikke tenke meg å overlate til kameraet å velge mellom punkter som dekker hele søkeren,
Nå er det ikke nødvendigvis snakk om å overlate valget til kameraet, men å manuelt velge et annet fokusfunkt enn det midterste... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Tusen takk for alle svara! :)

 

Høyrest ut som det er ein del fordelar med e-620. Kanskje eg skal gå for det. Men er vridbar skjerm så nyttig? Og kor stor er eigentleg søkerforskejllen?

 

Høyrer det er ein del uenigheit i det med fokuspunkta, men eg har ikkje så mykje peiling på det så trur ikkje eg skal blande meg inn i det :p Takk for at de deler alle meininga de har! :)

 

Uenigheten stammer nok litt fra hva slags bilder folk tar. Jeg bruker alltid bare midterste fokuspunkt selv, og kunne ikke tenke meg å overlate til kameraet å velge mellom punkter som dekker hele søkeren, men der hvor dette blir en begrensning for meg er når jeg skal ha litt raske bilder innendørs i dårlig lys og ikke har blits på (som har fokuslys). I de tilfellene skulle jeg gjerne hatt en hel haug med fokuspunkter i en klynge i midten av søkeren for økt treffsikkerhet og hastighet når det kniper.

 

Så motivet ditt er alltid i midten av søkeren?

Lenke til kommentar

Ikke lest alt i alle postene her, men her er mine tanker;

 

E-520 er et godt kamera, og egentlig et trygt valg. .., når det er sagt, E-620 er et bedre kamera, basert på føgende punkter:

 

* Flere fokuspunkter (ikke superviktig, men fortsatt verd noen kroner ekstra:)

* Bedre autofokus i lavt lys; ikke like bra som på E-3 og E-30, men bedre enn E-5xx og E-4xx seriene (dette er viktigere enn flere punkter).

* Større søker. Ikke mye større, men litt. Dette er veldig greit å ha.

* Mulighet for batterigrep. 4xx og 5xx serien har ikke mulighet for batterigrep. Kanskje ikke det første du kjøper, men det er meget praktisk å ha muligheten for senere julegaver etc... :)

* Vridbar skjerm; Meget greit når en bruker liveView. Særlig med fotografering i snodige vinkler og slikt.

 

"Pop-art" filter hadde jeg gitt en lang ... noe i. Dette er noe jeg anser som fjas og tullete..., men sikkert gøy for noen da. Ikke avskriv det helt basert på mine flåsete uttalelser, men jeg tror ikke du skal gå helt bananas pga. denne funksjonen.

 

Alt i alt; Anbefaler begge, men E-620 har absolutt noen fine fordeler. Du får se etter konfirmasjonen hva prisene ligger på da. :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

[..] Jeg bruker alltid bare midterste fokuspunkt selv, og kunne ikke tenke meg å overlate til kameraet å velge mellom punkter som dekker hele søkeren [...]

Så motivet ditt er alltid i midten av søkeren?

En litt dum kommentar der...?

Selv har jeg over 30.000 eksponeringer med et E-500 på samvittigheten, og hadde selv lite og ingen problemer med at det kun var 3 fokuspunkter. Jeg har nå 11 med mitt E-3, men jeg ser ikke på mitt E-500 med avsky for det om. Det fungerte meget bra.

Jeg og liker absolutt best å velge fokuspunkt selv, og ikke overlate denslags kritiske avgjørelser til kameraet. Motivet er ikke alltid i midten, men det er det som fungerer for han..., og jeg forstår hvorfor. En fantasillion fokuspunkter er ikke nødvendigvis bra.

 

Diskusjonen rundt fokuspunkter er ofte litt "min er større enn din". 3 kan i 98% av tilfellene være nok. ... og meget hendig å velge mellom ettersom en kun da har 4 valg i motsetning til "alle", "grupper" som igjen leder til "hvilken gruppe" eller "et" som da etterfølges av "hvilket". .... oi... der var motivet borte gitt... eller modellen var lei trykkinga til fotografen. Keep it simple! (er ofte det beste).

Lenke til kommentar
Så motivet ditt er alltid i midten av søkeren?

I mitt tilfelle, nei. Men da jeg ikke er opptatt av supertynn DOF, så fungerer fokus og rekomponer teknikken helt fint.

 

Ettersom jeg bruker venstre øye, så er det vanskelig (bortimot umulig) å betjene skift fokuspunkt mens jeg ser i søkeren. Skal jeg ta kamera vekk fra øye og velge fokuspunkt, så har motivet dratt sin vei for lenge siden. Er motivet statisk, så passer det bedre å bruke live-view og manuell fokus. På E-30 og E-3 så kan man sett C-AF og da skal kamera kompensere når man rekomponerer. Vet ikke om det virker på de andre Olympus modellen

 

Jeg selv har erfaring med EOS 3 som har 45 fokuspunkter og øyestyrt valg av fokuspunkt. Det er faktisk noe som fungerer, og som jeg skulle ønske flere produsenter utviklet videre.

 

Tom

Lenke til kommentar

[..] Jeg bruker alltid bare midterste fokuspunkt selv, og kunne ikke tenke meg å overlate til kameraet å velge mellom punkter som dekker hele søkeren [...]

Så motivet ditt er alltid i midten av søkeren?

En litt dum kommentar der...?

Selv har jeg over 30.000 eksponeringer med et E-500 på samvittigheten, og hadde selv lite og ingen problemer med at det kun var 3 fokuspunkter. Jeg har nå 11 med mitt E-3, men jeg ser ikke på mitt E-500 med avsky for det om. Det fungerte meget bra.

Jeg og liker absolutt best å velge fokuspunkt selv, og ikke overlate denslags kritiske avgjørelser til kameraet. Motivet er ikke alltid i midten, men det er det som fungerer for han..., og jeg forstår hvorfor. En fantasillion fokuspunkter er ikke nødvendigvis bra.

 

Diskusjonen rundt fokuspunkter er ofte litt "min er større enn din". 3 kan i 98% av tilfellene være nok. ... og meget hendig å velge mellom ettersom en kun da har 4 valg i motsetning til "alle", "grupper" som igjen leder til "hvilken gruppe" eller "et" som da etterfølges av "hvilket". .... oi... der var motivet borte gitt... eller modellen var lei trykkinga til fotografen. Keep it simple! (er ofte det beste).

 

 

Nei, overhodet ikke når det er snakk om å velge det ene kameraet over det andre. Nå snakker vi jo om hva trådstarter skal velge, og ikke hva som passer for enkelte her.

 

Jo flere fokuspunkter, jo bedre. Det har bare vært slik at billigmodellene har hatt få.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...