Gå til innhold

BK: Første forsøk på studiofoto..


Anbefalte innlegg

Syntes det var en flott idé med antrekk og tilbehør - sånt er spennende å begynne med! (Har enda selv til gode å ta mitt første studiobilde..)

Kunne bedt damen stå litt rettere med ryggen og nakken - sammen med buen på kåpen virker det litt framoverlent..

 

Men - konseptet og antrekket var veldig spennende! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@ DFN: Vet ikke helt hva du er ute etter, men jeg føler jeg har fått de tilbakemeldingene jeg var ute etter..

 

 

Det som er positivt er at det kan vell egentlig bare gå en vei nå :!: .

 

Nei si det du, orker ikke å dra denne tråden enda mer ut i suppa, er åpenbart at poenget mitt ikke når frem uansett ;)

 

Om du er interessert i studio og portrettfotografering er det ikke dumt å lese seg litt opp. Litt søking på amazon.co.uk vil gi deg treff på bøker om bruk av flash, lysteknikk og portrettfotografering i studio. Ellers kan du finne mye bra informasjon, tips og tricks på nettet. Et godt sted å starte er Strobist.

 

strobist.blogspot.com

Strobist Group på Flicr

 

Strobist er et community konsentrert om lysteknikk, spesielt med tanke på vanlige, små blitz-enheter, spesielt i off-camera konfigurasjoner. Her kan man plukke opp mye. mye kunnskap om alt mulig rart vedrørende dette.

 

Videre har du den geniale Joe McNally som har mange interessante bloggposts på bloggen sin. Mannen er et geni hva lysteknikk og portrettfotografering angår og verd å studere for enhvert med interesse for dette. Han har også skrevet to bøker, "The Moment It Clicks" og "Hot Shoe Diaries". Spesielt sistnevnte inneholder et vell av informasjon og mange eksempler på hva en kan få til.

 

Lykke til med nye studioforsøk. Det skortert ikke på utstyret ditt iallfall! :)

Lenke til kommentar
Strobist er et community konsentrert om lysteknikk, spesielt med tanke på vanlige, små blitz-enheter, spesielt i off-camera konfigurasjoner. Her kan man plukke opp mye. mye kunnskap om alt mulig rart vedrørende dette.

Tydelig at du misliker kommentarer på språk, men må påpeke at blits på norsk skrives med "s". Og blitsenheter er selvfølgelig i ett ord. :p

 

Men On-topic er jeg veldig enig at man burde sjekke ut Strobist-sidene. Veldig mye bra informasjon og inspirasjon. :)

Lenke til kommentar

Til trådstarter har jeg noen råd/tips. Først og fremst: Tren før du går i studio! Bruk arbeidslamper eller lommelykter eller hva du har, få en venn/venninne til å drapere seg litt og kjør testserier hjemme før du jobber i studio neste gang. Nå veit du omtrent de fysiske rammene der - det skulle du fått vite på forhånd. Test, med utgangspunkt i 24-70-zoomen - da er det lettest å variere: Vinkler, utsnitt, avstander etc. Og kjør serier med ulike blendere/lukkertider, så du ser hva som trengs. Til treninga kan du kjøre med M og auto-ISO, sette passe lukkertider og blendere og la kameraet ta ut passende ISO. Pixel-gransk testopptaka for å finne svakhetene i teknikken din. Kjør nye treningsøkter der du skrittvis zoomer deg inn på måten du vil jobbe på i studio. Prøv gjerne ulike objektiver også.

 

Etter hvert som teknikken sitter bedre, begynner du å konsentrere deg mer om hva du ønsker å si. Hvilke historier skal fortelles? Hvilket uttrykk er du ute etter? God kommunikasjon med modellen(e) er vesentlig her. Etter hvert som du utarbeider noen bildeideer, kan du tenke på mulige realiseringer - hva slags eksponering, utsnitt osv. Ofte lønner det seg å prøve seg endel fram, og jo mer du har grunnteknikken inne og hovedideene klart for deg, desto lettere og tryggere vil det være å variere og improvisere.

 

Først når du har klare ideer om uttrykket, kan du for alvor begynne å tenke på lyssetting, bakgrunn etc - og mye at vitsen med et studio, er at her kan en prøve seg fram med sånt på kontrollerte måter. Jeg synes at med disse siste faktorene, kan en gjerne eksperimentere litt vilt om en føler for det. Men det viktigste på dette feltet er kanskje at du lærer av andres erfaringer/teknikk - slik som flere har tipsa om.

 

I dette første tilfellet var det vel omtrent ingen ting som satt som det skulle - og hvorfor skulle det nå det? Først må en ha noe å fortelle, dernest klare ideer om hvordan det er effektivt å fortelle det, så ferdigheter til å gjennomføre, og - til sist - ytre rammer som det kan gjennomføres i. Utgangspunktet her med karnevalsmaske synes jeg er fint - men hva skal bildet handle om? Og - nesten uansett hva du ellers gjør: Du må som regel ha svært gode grunner for ikke å gjøre øynene skikkelig skarpe!

Endret av Simon Aldra
Siterer slettet innlegg.
Lenke til kommentar

Haha, det her tok jo litt av.

Eit lite tips på toppen her er at når du er heilt fersk i studio kan det lønne seg og begynne litt enkelt. Øv deg på å ta enkle reine headshots med f.eks 2 lamper og når du har begynt å få dreisen på headshots og etterkvart heilfigur. (Heilfigur er vaskelegare av den enkle grunn at det blir meir kropp og lemmer å posere riktig samtidig.) Tenk på å fylle flater og ikkje dybde, pass i første omgang på hender (fingrar), bein og hake når du poserer modellen. Når du har kontroll på slikt vert det lettare å finne ut kva som fungerer og ikkje i gitte settings. Etter kvart når ein har fått dreisen på det kan ein begynne å tenke på meir avanserte greier som du har prøvd på her. Lykke til vidare i studio! =)

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hva jeg skal si..

Vel - ignorer gnålet om utstyret. Fortsett å eksperimentere med bilder i studio! Det er en morsom og spennende genre. Har ikke selv prøvd meg i studio enda, men kommer til å poste når jeg gjør. Og, amatør som jeg er, kommer jeg så til å ignorere eventuelle kommentarer om at jeg burde tatt bedre bilder når jeg har så fint L-glass.

Det er også mange interessante tilbakemeldinger her. :)

 

Edit: Grats med 1111111111 poster! ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Vet ikke helt hva jeg skal si..

 

Du trenger ikke å si noe som helst til de som bare snakker om utstyret ditt. Det virker ut bare som om de er misunnlige og skulle ønske de hadde det samme. Folk må få lov til å kjøpe seg nøyaktig hva de vil uten at de skal bli "rakket" ned på. Hele denne tråden skulle vært en tilbakemelding på hva han kunne gjøre med bilde, og ikke hva slags utstyr han "skulle hatt".

 

Fokusen sitter dessverre ikke helt topp, det blir litt for upersonlig. Det kan hende at du egentlig ville skyte helfigur uten at jeg veit om dette. Et closeup med ansikt og et litt lekende uttrykk med maska kunne vært veldig bra.

 

Et lite tips: Nullstill kamera alltid før noen som helst shoot så du slipper å plutselig oppdage at du har iso 400 og f2.8. Sett "standard" innstillinger og jobb utifra dette. Hvis du trenge å justere noe så gjør du det, men etter du er ferdig på det stedet sett kameraet tilbake til "standardinstillingen". Fungerer iallfall for meg :). Men man kan jo alltid bli stressendes i ukjente miljøer ;)

Lenke til kommentar
Haha, det her tok jo litt av.

Eit lite tips på toppen her er at når du er heilt fersk i studio kan det lønne seg og begynne litt enkelt. Øv deg på å ta enkle reine headshots med f.eks 2 lamper og når du har begynt å få dreisen på headshots og etterkvart heilfigur. (Heilfigur er vaskelegare av den enkle grunn at det blir meir kropp og lemmer å posere riktig samtidig.) Tenk på å fylle flater og ikkje dybde, pass i første omgang på hender (fingrar), bein og hake når du poserer modellen. Når du har kontroll på slikt vert det lettare å finne ut kva som fungerer og ikkje i gitte settings. Etter kvart når ein har fått dreisen på det kan ein begynne å tenke på meir avanserte greier som du har prøvd på her. Lykke til vidare i studio! =)

Dette synes jeg er veldig bra råd! Et hovedproblem, er at sånt tar tid å få inn - derfor jeg foreslo å øve på mange av detaljene hjemme først - en har mer enn nok å passe på i studio uansett. Hvis en f.eks har med seg 3-5 "mentale forelegg", dvs bildeideer som en allerede har test litt ut, hjemmefra, så kan en også lære mye mer av studioseansen. Til å begynne med, kan f.eks 3 av dem være headshot-varianter og 2 ulike grader av helfigur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...