Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstart fra feil partisjon.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Planen var at jeg skulle dual boote windows xp og windows 7, dermed delte jeg opp hardisken i to partisjoner, en med det opprinnelige opperativsystemet windows XP, og en tom partisjon.

 

Det gikk forsovet greit, problemet er at når jeg starter opp PC'en nå, så får jeg følgende melding: "ntldr is missing".

 

Jeg er ganske sikker på at problemet er at når jeg starter opp maskinen, så velger maskinen å boote fra den tomme hardisken, naturlig nok går jo ikke det. Jeg får tilgang til den vanlige hardisken ved å bruke en live-cd, og så starte Windows XP.

 

Dette er jo en tungvindt løsning, og jeg har prøvd å gå inn i BIOS får å endre boot-rekkefølge, men jeg kan ikke velge rekkefølge på harddiskene, bare rekkefølgen på hardisk, cd, usb osv...

 

Svaret ligger kanskje i boot.ini filen, men jeg redd får å prøve meg fram der. Er det noen som vet hvordan jeg skal få løst dette problemet? Skal nevnes at jeg ikke har den Windows XP cd'en, så reinnstalasjon er ikke akktuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du selv sier, så ligger svaret mest sannsynligvis i boot.ini. Da må du komme deg inn i boot.ini med en editor for å forandre på disk og partisjon som XP skal boote fra.

 

Normalt vil det stå noe ala:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

 

Her betyr dette at XP er installert på disk 0 (disken blir nummerert fra 0 og oppover) og på den første partisjonen.

Hvilken partisjon har du XP installert på da?

By the way, du kan ikke forandre partisjoner som boot "disk" i bios, kun hvilken hard disk du vil boote fra.

 

Og hvis du tar sjansen, så finner du en god guide på hvordan fikse på boot.ini her:

http://vlaurie.com/computers2/Articles/bootini.htm

 

Dette gjør du fra XP.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Har tilgang til boot.ini, og har prøvd med (0),(1) og (2), men ingenting virker. Windows xp er innstalert på standar hardisken Local C:, vanligvis burde ikke den være (1)? Tror ikke det er nummeret jeg skal endre på, men noe annet :blush: , men fuglane vet hva det er for noe :dontgetit:

 

EDIT: Slik ser min boot.ini ut:

 

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect

 

Er det noe feil ved den?

Endret av bendiknb
Lenke til kommentar

Nei, boot.ini filen din ser helt fin ut, så la den være. Problemet ditt er at du mangler ntldr og muligens ntdetect.com filene. Muligens er MBR rotet til da du partisjonerte hard disken.

 

Hadde du hatt XP Cden, hadde det vært enkelt å fikse. Men mulig det er en annen løsning. Se om du ikke finner en mappe som heter i386 et eller annet sted på hard disken din. Eventuelt kan du bruke Windows Utforsker og lete etter ntldr filen og også ntdetect.com filen.

 

Finner du disse filene, kopier dem over til C:

 

Siste mulighet er å låne en XP CD og kopiere filene fra den, bør være XP Home versjonen.

Lenke til kommentar
... men jeg kan ikke velge rekkefølge på harddiskene, bare rekkefølgen på hardisk, cd, usb osv...

Det er jo en meny til, hvor man kan velge rekkefølgen på diskene.

 

Jo hårek, en BIOS har vanligvis det, men slik jeg forstår det så har han kun en hard disk som er delt opp i to partisjoner, og jeg kan ikke huske å ha vært borti en BIOS hvor du kan velge hvilken partisjon du kan boote fra.

 

Tror nok at MBR er rotet til litt, så hadde han hatt en XP CD, kunne han ha brukt recovery console og fikset MBR med fixboot eller fixmbr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...