Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HJELP! Er harddisken ødelagt? (acer aspire one d150)


Anbefalte innlegg

Nå er jeg visst i skikkelig trøbbel, og tenker ”hvorfor i all verden måtte jeg gjøre dette”.

 

Har en (laptop) Acer Aspire One D150 (med windows xp home) hvor jeg ville dele disken og brukte norton partition magic som jeg har brukt flere ganger før uten problemer.

 

Alt gikk helt bra inntil maskinen ble rebootet. Jeg fikk denne lyseblå windows-skjermen med hvit skrift som viste prossessen som reduserte partisjon C:\ og opprettet en ny. Da maskinen på nytt rebootet, gikk det galt.

 

Fikk følgende melding med grå skrift på svart skjerm:

 

Intel UNDI. PXE-2.1 (build 082)

Copyright © 1997-2008 Intel Corporation

For Atheros PCIE Ethernet Comtroller v1.0.0.13(2008/10/15)

 

Check cable connetion..!

PXE-M0F: Exiting Intel PXE ROM.

No bootble device – Insert boot disk and press any key.

 

Maskinen ville ikke starte for denne meldingen kom uansett hvor mange ganger jeg prøvde.

Så bootet jeg fra en minnepinne med acronis true image, for å legge tilbake et image jeg har tatt tidligere. Da acronis true image sjekket partisjon C, fikk jeg denne feilmeldingen:

 

Failed to read from the sector 1,953,251,755 of the harddisk 1.

 

Da jeg prøvde acers egen systemgjenoppretting ved hjelp av ALT+F10, skjedde ikke annet enn den svarte skjermen med grå skrift.

 

Til slutt prøvde jeg å kjøre gjenoppretting fra gjenopprettingsDVDene jeg lagde med eRecovery Managment, men gleden var kortvarig.

Programmet kjørte fra DVD og la inn image på partisjon C. Men da jeg fikk beskjed om at gjenopprettingen var ferdig og systemet skulle starte på nytt, kom jeg atter en gang til den svarte skjermen.

 

Hva har skjedd?

Er harddisken skadet og jeg ikke har annet å gjøre enn å sende maskinen inn, eller finnes det noe løsning?

 

HJELP!!

...kjenner jeg får hodepine :-(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som om det er noe krøll med partisjons tabellen på disken din.

Dette er ikke noe jeg har så veldig mye peiling på, men hjelp vil du nok få etterhvert :)

 

En siste utvei som kan funke, er om du laster ned f.eks ultimate boot cd, og kjører DBAN (program som brukes til å slette harddisker helt), for så å prøve med recovery platene igjen.

Men som sagt, ville tatt dette som siste utvei, da du vil miste recovery funksjonen som ligger på harddisken, og den kan jo være kjekk å ha ;)

Men om du har en disk klone, som inneholder begge partisjonene, så burde det gå greit med DBAN metoden.

For da vil du jo kunne legge tilbake begge partisjonene :)

 

*edit*

Den feil mld du får opp, er at maskinen prøver å starte fra nettverk.

Så du kan jo stikke inn i bios og sjekke boot rekkefølgen, kanskje det er den det har blitt noe rart med?

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Virker som om det er noe krøll med partisjons tabellen på disken din.

Dette er ikke noe jeg har så veldig mye peiling på, men hjelp vil du nok få etterhvert :)

 

En siste utvei som kan funke, er om du laster ned f.eks ultimate boot cd, og kjører DBAN (program som brukes til å slette harddisker helt), for så å prøve med recovery platene igjen.

Men som sagt, ville tatt dette som siste utvei, da du vil miste recovery funksjonen som ligger på harddisken, og den kan jo være kjekk å ha ;)

Men om du har en disk klone, som inneholder begge partisjonene, så burde det gå greit med DBAN metoden.

For da vil du jo kunne legge tilbake begge partisjonene :)

 

*edit*

Den feil mld du får opp, er at maskinen prøver å starte fra nettverk.

Så du kan jo stikke inn i bios og sjekke boot rekkefølgen, kanskje det er den det har blitt noe rart med?

 

Jeg har tenkt mye frem og tilbake, og jeg har sjekket både den ene og andre rekkefølgen i bios. Recoveryprogrammet vil ikke starte fra disken når jeg trykker alt+f10, dette måtte jeg kjøre fra dcden jeg lagde første dagen. Alt gikk greit, og det ble ikke rapportert noen feil med disken underveis. Men da maskinen var ferdig og skulle starte på nytt, altså før windows starter og fullfører installasjonen, fikk jeg samme feilmeldingen tilbake.

 

Jeg kan altså boote fra andre medier, men disken finnes liksom ikke. Det var kun acronis true image som rapporterte om feil med sektor.

 

Jeg har lagd imager av disken underveis, så jeg har på den måten ikke mistet noe data. Disse har jeg på en ekstern usb-harddisk.

 

Siste løsningen jeg ser er å legge inn et av imagene mine på en tom usb-harddisk, men vil maskinen kunne starte fra den??

Vil jeg da med windows kunne formatere harddisken??

Lenke til kommentar
Hei slet med det samme selv harddisken har en skjultt partition med gjenopprettingsinformasjon, jeg la en xphome cd på usb pinne og reinstallerte xp.

Din aspire one blir mye kjappere for all bloatware er da borte. serienummeret vil fortsatt virke.

jeg fikk ikke kjørt gjennoppretting fra denne sjulte partisjonen, men måtte bruke DVDene jeg lagde med eRecovery Managment. Da gjennopprettingen foregikk, fikk jeg ingen feilmeldinger om at det er noe galt med disken. Det var det kun acronis true image som sa noe om da jeg prøvde å legge tilbake et image.

Skal nå prøve å kjøre recovery igjen fra DVDene, men det er kanskje bare bortkastet tid.

Å kjøre recovery fra den sjulte partisjonen skal være mulig ved å trykke alt+f10, men det funker ikke. får bare samme feilmelding som beskrevet i første innlegg.

Lenke til kommentar
...Siste løsningen jeg ser er å legge inn et av imagene mine på en tom usb-harddisk, men vil maskinen kunne starte fra den?

Nei, Windows kan ikke starte fra USB.

 

Hvor stor disk har du? "sector 1,953,251,755" antyder at den er 1000 GB.

 

Kan du se disken i BIOS? Det er normalt slik at BIOS skal liste opp disk og DVD enheter.

Hvis disken din er forsvunnet så er det sannsynlig at den er defekt. Da kan du kjøpe en ny og legge tilbake image.

Lenke til kommentar
...Siste løsningen jeg ser er å legge inn et av imagene mine på en tom usb-harddisk, men vil maskinen kunne starte fra den?

Nei, Windows kan ikke starte fra USB.

 

Hvor stor disk har du? "sector 1,953,251,755" antyder at den er 1000 GB.

 

Kan du se disken i BIOS? Det er normalt slik at BIOS skal liste opp disk og DVD enheter.

Hvis disken din er forsvunnet så er det sannsynlig at den er defekt. Da kan du kjøpe en ny og legge tilbake image.

disken er på 160 GB, og sitter i en acer aspire one D150. Maskinen er bare noen dager gammel, men det er norton partition magic som har klussa det til for meg. Vet ikke om slik reperasjon dekkes av garanti, siden jeg selv har vært inne å kjørt risikable probrammer?

 

PS! Jo jeg ser disken i BIOS... om jeg ikke tar feil.

Nå prøver jeg atter en gang å kjøre recovery fra DVDene, så får vi se. Men jeg frykter jeg må inn med alternativet i post nr 2 her i denne tråden.

Endret av eugenie
Lenke til kommentar
En siste utvei som kan funke, er om du laster ned f.eks ultimate boot cd, og kjører DBAN (program som brukes til å slette harddisker helt), for så å prøve med recovery platene igjen.

Har du en link til hvor jeg laster ned dette programmet?

har nettopp kjørt recovery igjen, og jeg sitter fortsatt med samme problem.

 

Men som sagt, ville tatt dette som siste utvei, da du vil miste recovery funksjonen som ligger på harddisken, og den kan jo være kjekk å ha ;)

Nå kan det nesten være det samme, for den får jeg ikke benyttet meg av uansett. Får kun kjørt den fra DVD, uten at det hjelper

 

Men om du har en disk klone, som inneholder begge partisjonene, så burde det gå greit med DBAN metoden.

For da vil du jo kunne legge tilbake begge partisjonene :)

Jeg har dem bare som imager lagd med acronis true image, og kan legge dem tilbake, men vet ikke hvordan jeg gjør partisjonen sjult, eller om den skal settes som aktiv, primær eller logisk.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke at noe er skadet, og du har mye på lager, både acronis image og DVD recovery.

 

Du har minnepinne med acronis sier du.

 

Har du mulighet å lese sector 0 (mbr) og vise oss her? Eventuelt med Partition magic, eller annet program?

Jeg kan godt ta bilder av skjermen og vise dere, men litt usikker på hvordan jeg legger inn bilder her.

Jeg er ikke så veldig teknisk av meg, mulig jeg roter litt i blinde, men når det først har gått galt, så hva kan bli værre.

 

Jeg sitter og leker med acronis og vil prøve å ignorere sektorfeilen og allikevel legge inn et image. Men disken ser litt annerledes ut enn det jeg kan huske den. Det står at den er 914 GB, så jeg tror nok det er noe galt med sektorinndelingen, eller noe sånt. Det var det med at når det først har gått galt :-)

 

Jeg er villig til å prøve alt, for jeg skulle gjerne hatt maskinen med når jeg reiser bort på torsdag :-)

Endret av eugenie
Lenke til kommentar

Bilde kan du laste opp med å velge ...Vedlegg (først velger du bilde fra Velg...(da skal du kunne velge bilde det gjelder som du har lagret på maskinen du sitter og skriver. Så velger du Last opp, og når du ser at vedlegg har kommet i felten ....administrere vedlegg..(klikk på + tegn) så vil bilde komme opp. 

 

Bruk deretter ...Forhåndsvise innlegg...slik at du ser hvordan der ser ut, før du Svarer.

 

Men, acronis du har, er det en versjon som vi ka laste ned og installere, slik at vi ser den samme bilde som deg, og dermed lettere å snakke om det samme ting?

 

 

 

hårek: har du brukt acronis du? er det noe redigerings muligheter der? dvs slik han har det? i pinne?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Men, acronis du har, er det en versjon som vi ka laste ned og installere, slik at vi ser den samme bilde som deg, og dermed lettere å snakke om det samme ting?

 

Det blir det nok litt værre med, tror jeg. Jeg bruker acronis true image home versjon 10, og den kjøpte jeg for 2-3 år siden. Den er nok utgått, men jeg kan alltids vise dere tilsvarende skjermbilder fra en maskin hvor alt funker. Blir litt mye bilder, men...

Lenke til kommentar

Neida, bare vise bilde fra sector 0 du.

 

Noe i tllegg til det:

 

Den erecovery dvd plate: har du mange alternativer når det gjelder å gjenopprette?

 

Hvis ja, hva velger du. Fordi at den klarer å legge tilbake i C:\ men ikke klarer å starte opp, kan være veldig godt utgangspunkt, faktisk.

Lenke til kommentar

her er bilder av hvordan det ser ut i scronis true image

 

disker og partisjoner scannes:

post-185601-1240748516_thumb.jpg

 

resultatet Lokal disk C er den som er i maskinen

post-185601-1240748570_thumb.jpg

 

Jeg velger et image og gjennopprette fra

post-185601-1240748579_thumb.jpg

 

velger i imaget hvilken partisjon som skal gjenopprettes

post-185601-1240748590_thumb.jpg

 

så skal jeg velge plasseringen, og her ser det noe rart ut

jeg velger allikevel none ©

post-185601-1240748600_thumb.jpg

burde sett noe sånn ut (tatt fra den stasjonære maskinen)

post-185601-1240749336_thumb.jpg

 

post-185601-1240748609_thumb.jpg

 

her viser det at partisjonen vil bli 107 GB mens den før var 143

post-185601-1240748618_thumb.jpg

 

\dersom jeg hadde kjørt prossessen, ville dette blitt gjort, men her avbrøt jeg!

post-185601-1240748626_thumb.jpg

 

mens det burde se slik ut: (også tatt fra den stasjonære maskinen)

post-185601-1240749393_thumb.jpg

Endret av eugenie
Lenke til kommentar

Det var ikke det jeg hade tenkt når jeg sier sector 0, men det var bra at du fikk alle bildene fordi:

 

-Velg ---MBR alternativet på Bilde nr 4., og eventuelt si hva du får etterpå.

 

Jeg ser at du og har andre image alternativer, så det kan ikke skade noe her.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Det var ikke det jeg hade tenkt når jeg sier sector 0, men det var bra at du fikk alle bildene fordi:

 

-Velg ---MBR alternativet på Bilde nr 4., og eventuelt si hva du får etterpå.

 

Jeg ser at du og har andre image alternativer, så det kan ikke skade noe her.

Skal gjøre det litt senere. Nå prøver jeg for skøy skyld og legge inn imaget på en tom usb-disk og skal prøve å boote maskinen fra den. Går det ikke så går det ikke.

 

Mulig innlevering blir siste utvei, eller at jeg lar noen som vet hva de holder på med, gjør dette.

Siden jeg bruker programmer acer ikke står ansvarlig for, og gjør ting på "egenhånd", må jeg betale dyrt for å få acers serviceverksted til å ordne det?

da jeg delte disken på min A150, gikk det som smurt, så jeg hadde ikke forestilt meg hvilke problemer det ville by på.

Lenke til kommentar
Så fint,klikk på proceed.

Hvis proceed er OK, så kan du restarte og i acronis igjen.

Vises partitioner slik som sist? Undersøke først.

Ehe, men det står jo ingenting om hva som legges hvor og hvor mye plass det tar?

 

Og nå prøvde jeg dette med imaget på 149 GB med selve C-partisjonen. Jeg skal vel egentlig legge tilbake den sjulte systempartisjonen... eller ??

 

2 spørsmål til.

Hvor ligger egentlig BIOS?

kan jeg risikere å ødelegge den?

Lenke til kommentar

Restore mbr på disk 1 på det tidspunkt du har fått en god image. Med mbr, håper jeg at de menner og partitions table, er er sikkert at de gjør.

 

Som du da ser fra blilde nr 2 (alle første bildene) så blir det mbr fra den MD-150 image, recovery data på ca 5GB som vil bli plassert på en C:\partition på ca 143GB.

 

Disken er allikevel på 149.1. De andre partitioner på disken , vil enten komme opp, hvis ikke data er moved, men så vil du kunne restorere de andre og, hvis du har tatt image fra dem.

 

Når det gjelder Bios og om data maskin går bananas, så blir det slik:

 

Maskinen går ikke bananas. Om det gjør det, så får du overført kost pris for den, jeg betaler porto for at du sender det til meg  og i tillegg garanterer å spise den opp---offentlig.

 

Føler du deg bedre nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...