Gå til innhold

Feedback (ekko) - hvordan unngå?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har et webkamera og en typisk pc mikrofon. Når jeg bruker saken får jeg selvfølgelig feedback i høytalerne fordi mikrofonen er no billig dritt.

 

Jeg har også et headset - og bruker jeg det, får jeg selvfølgelig ikke feedback.

 

Uansett så er spørsmålet mitt:

- Hva kan jeg gjøre for å unngå ekko/feedback i høytalerne, må jeg kjøpe en flue (mikrofon) eller en retningsorientert kanon (fortsatt mikrofon) - eller finnes det noen programmer som jeg kan bruke (for eksempel et program som muter høytalerne når jeg bruker mikrofonen?

 

Noen forslag?

 

Jeg bruker følgende maskin:

IBM T20/Win2k SP3, Logitech QuickCam Messenger. (mikrofonen er innebygget på maskinen - så det er ikke så veldig rart at jeg får feedback ... )

 

mvh

Nite

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med å mute mikken- kanskje det er noe i det. Skjønner ikke helt logikken- men hvis du muter mikken i Windows- da går det fremdeles an å høre deg- bare litt svakere.

 

Kan det ganske enkelt være at opptaksvolumet blir så lavt at du ikke få feedback- eller har M$ gitt oss en gratis enkel kanseleringsfunksjon?

 

Jeg vet det finnes programmer som automatisk muter høytalerne når du snakker- og motsatt med mikken når det kommer lyd...

Lenke til kommentar

Hei,

 

prøvde litt fram og tilbake-

 

du har en kontroll for "Playback" og en for "Recording." Uansett skjedde det ikke noe når jeg stillte på disse innstillingene ... fikk fremdeles hyling i høytalerene.

 

vet ikke helt hva som skulle hjelpe ... ? :roll:

 

har noen av dere virkelig brukt denne metoden for å få vekk støyen?

 

- nite

Lenke til kommentar

Hei!

Du kan se om du finner noe form for software der du kan dempe lyden i det frekvensområdet som det "Feed-er" i. (En såkalt feedbackdestroyer)

Om ikke kan du prøve å sette mic-en lengre fra høyttalerne.

En annen mulighet er å kjøpe en mer retningsbestemt mic.

 

Lykke til. :)

Endret av Galskap
Lenke til kommentar

Ja, det hørtes mer ut som en løsning :)

 

En retningsorientert mikrofon blir nok for dyr ... men det hjelper nok å sette mikken lengre vekk fra høytalerne ... hadde det ikke vært for at jeg kjører en bærbar med innebygget høytalere og mikrofon hehe ...

 

menmen, skal forsøke litt forskjellig så ser vi hva som funker

 

mvh

-nite

Lenke til kommentar

Whøh whøh :) Du måååå gjøre leksene dine gutt! (skal nå innrømme at jeg ikke har lest det selv- MEN så har jo jeg jobbet en stund med temaet) det er ihvertfall unskyldningen min ;)

 

Jeg er nok mest interessert i en billig løsning :o)

Lenke til kommentar

Joa, sant nok- men jeg gjorde de samme innstillingene på han sin maskin- og det samme skjedde fremdeles ...

 

Treigingen fikk uansett tak i et headset- så da var jo kvaliteten nærmest upåklagelig- bortsett fra noe knattring.

 

Jeg forstod det uansett slik at når du muter mikrofonen på avspilling vil det i praksis si at mikken muter seg selv automatisk i det det spilles av lyd- og at den skrur seg på når det ikke er lyd.

 

Grunnen til at jeg allikevel fikk feedback- vet jeg ikke. Kanskje pga. en feil i mikken hans?

Lenke til kommentar
Jeg forstod det uansett slik at når du muter mikrofonen på avspilling vil det i praksis si at mikken muter seg selv automatisk i det det spilles av lyd- og at den skrur seg på når det ikke er lyd.

En mutet mic er en "død" mic. Den tar ikke opp lyd uansett hvor høyt du skriker i den. :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...