Gå til innhold

Diskusjon rundt Pakistan


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pakistan - hele landet er opprettet pga. islam. I say no more.

 

At ISAF ikke kan eller vil gå inn i Pakistan er jo et stort hinder for hele operasjonen mot Taliban og Al-Qaida.

 

Religionen er vel det som binder de ulike etniske gruppene, vekk fra undertrykkelsen og konfliktene i det gamle India (britisk koloni).

 

Pakistanske militæret jobber med saken, blir litt fortvilet når vi har så svake politiske ledere (i Pakistan), statsministeren er korrupt. Militæret kjører nok enda en militærkupp for å få landet på rett for nok en gang..

 

PS: Pakistan er i trøbbel pga presset fra USA i å få Pakistan til å alliere seg med USA, jeg forbyr den dagen dette skjedde...

Endret av evilleader360
Lenke til kommentar

Jeg personlig føler at Pakistan fortjener dette. Afghanistann ble ødelagt takket være Pakistan, USA og Saudi-Arabia. USA ga penger til Pakistan for å ta imot afghanske flyktinger og ''krige'' mot terrorismen, isteden delte de pengene i 10, der afghanske flyktinger fikk 1/10 og Taliban fikk 4/10 og resten tok de selv, grunnen til at den pakistanske regjeringen ga penger til Talibanerne var at AFG ikke skulle vellykkes, Og ga Taliban penger til å bli sterkere og sterkere for å krige mot USA, sånn at Pakistan kunne få penger over lang tid!

 

Pakistan fortjener dette på det sterkeste, diskuterer gjerne!

Lenke til kommentar
Pakistan - hele landet er opprettet pga. islam. I say no more.

 

At ISAF ikke kan eller vil gå inn i Pakistan er jo et stort hinder for hele operasjonen mot Taliban og Al-Qaida.

 

Religionen er vel det som binder de ulike etniske gruppene, vekk fra undertrykkelsen og konfliktene i det gamle India (britisk koloni).

 

Pakistanske militæret jobber med saken, blir litt fortvilet når vi har så svake politiske ledere (i Pakistan), statsministeren er korrupt. Militæret kjører nok enda en militærkupp for å få landet på rett for nok en gang..

 

PS: Pakistan er i trøbbel pga presset fra USA i å få Pakistan til å alliere seg med USA, jeg forbyr den dagen dette skjedde...

 

Pakistan ble opprettet fordi Jinnah mente at den nyopprettede staten, fri fra britisk imperialisme ikke kunne ivareta mulimske interesser og Nehru m.m. ga etter og vi så den største mennskeforflytningen noensinne da millioner av Muslimer trakk nord-vest. Pakistan tok feil, muslimer har det helt greit i India.

Lenke til kommentar
Jeg personlig føler at Pakistan fortjener dette. Afghanistann ble ødelagt takket være Pakistan, USA og Saudi-Arabia. USA ga penger til Pakistan for å ta imot afghanske flyktinger og ''krige'' mot terrorismen, isteden delte de pengene i 10, der afghanske flyktinger fikk 1/10 og Taliban fikk 4/10 og resten tok de selv, grunnen til at den pakistanske regjeringen ga penger til Talibanerne var at AFG ikke skulle vellykkes, Og ga Taliban penger til å bli sterkere og sterkere for å krige mot USA, sånn at Pakistan kunne få penger over lang tid!

 

Pakistan fortjener dette på det sterkeste, diskuterer gjerne!

 

er du en afghaner eller?

Lenke til kommentar
Pakistan - hele landet er opprettet pga. islam. I say no more.

 

At ISAF ikke kan eller vil gå inn i Pakistan er jo et stort hinder for hele operasjonen mot Taliban og Al-Qaida.

 

Religionen er vel det som binder de ulike etniske gruppene, vekk fra undertrykkelsen og konfliktene i det gamle India (britisk koloni).

 

Pakistanske militæret jobber med saken, blir litt fortvilet når vi har så svake politiske ledere (i Pakistan), statsministeren er korrupt. Militæret kjører nok enda en militærkupp for å få landet på rett for nok en gang..

 

PS: Pakistan er i trøbbel pga presset fra USA i å få Pakistan til å alliere seg med USA, jeg forbyr den dagen dette skjedde...

 

Pakistan ble opprettet fordi Jinnah mente at den nyopprettede staten, fri fra britisk imperialisme ikke kunne ivareta mulimske interesser og Nehru m.m. ga etter og vi så den største mennskeforflytningen noensinne da millioner av Muslimer trakk nord-vest. Pakistan tok feil, muslimer har det helt greit i India.

 

Joda, muslimene i India har det helt greit. Aldri lest om ekstreme hinduer som brenner ned moskeer og dreper muslimer? Mange muslimer blir undertrykket i India, ikke så rart at mange her ikke har fått det med seg, media i Norge tar nok ikke opp saken her.

 

Om brukeren er afghaner er ærlig talt ikke så viktig. Men det var Saudi-Arabiske madrasser som skapte det religiøse grunnlaget for Taliban i Afghanistan, nettopp i Pakistan.

 

CIA var jo med på å skape Taliban økonomisk og med våpen, Pakistans ISI stod for gerilja treningen, dermed er ikke CIA (USA) uskyldig i denne saken.

 

Dumt at mange nasjoner tenker kortsiktig, det eneste de tenkte var å kjempe mot russerne og hadde ingen strukturell plan for Afghanistan eller Taliban i etterkant...

Endret av evilleader360
Lenke til kommentar

Vel, det skjedde jo en god del annet i verden rundt 1988-90, og det var vel svært få som forutså verdensbilde som vi ser idag den gang.

 

Sivil uro har det alltid vært i India og det går begge veier. Poenget er at muslimer er politisk representert og blir ikke systematisk holdt nede slik Jinnah trodde ville skje.

Pakistan er så opptatt av å holde India på avstand at de ikke ser det kjøttetende viruset som spiser dem opp fra innsiden.

Lenke til kommentar
Vel, det skjedde jo en god del annet i verden rundt 1988-90, og det var vel svært få som forutså verdensbilde som vi ser idag den gang.

 

Sivil uro har det alltid vært i India og det går begge veier. Poenget er at muslimer er politisk representert og blir ikke systematisk holdt nede slik Jinnah trodde ville skje.

Pakistan er så opptatt av å holde India på avstand at de ikke ser det kjøttetende viruset som spiser dem opp fra innsiden.

 

De har jo sendt styrker inn i Nord nå for å dytte disse ekstremistene tilbake. Media blåser alt opp, Pakistan har en hær på 550.000, det er ikke bare å kjøre inn i Islamabad. Taliban er for liten for i det hele tatt å måle seg med den pakistanske hær.

 

Nei, sivil uro var ikke så stor før i tiden. Muslimer og hinduer levde fredelig sammen, det var britene som satt disse to partene opp mot hverandre (altså under kolonitiden). Kanskje en del av deres splitt og hersk taktikk, hvem vet. Faktumet er at disse problemene gjenspeiles selv idag, det er ikke så stor forskjell som man skulle tro mellom indere og pakistanere, vi har samme kultur, men det er religionen som skiller oss.

 

Hvorvidt muslimene er representert i det India vet jeg ikke, men det jeg vet at de blir trakassert og drept for deres religion. Vi ser på Jinnah som indere ser på sin 'Ghandi', jeg synes at det er flott at det ble to stater etter kolonitiden (senere 3 - Bangladesh). Problemet ligger i det politiske korrupte systemet, håper på en revolusjon snart hvor disse korrupte politikerne og dets system blir kastet på dør. De spiser av landets økonomi og er med på å holde vanlige borgere nede, mer tilgjengelig utdanning er nøkkelen for problemet slik at alle kunne ta nytte av utdanning og få slutt på analfabetismen!

 

Nei, det er umulig for Taliban å 'ta over' Pakistan. Landet er stort med mange innbyggere og systemet fungerer i mer eller mindre grad, ikke sammenlignbart med f.eks Sudan og Somalia. Grunnen til at Taliban klarte å ta kontroll over Afghanistan var pga at all form for 'system' i landet kollapset som et følge av krigen (Sovjetunionen).

Lenke til kommentar
Noe som overrasker meg er rett og slett at det tok EU, NATO og USA 30 år finne ut at Pakistan hjalp Taliban, CIA ekke de lizzom de High tec folka som vet alt??

 

De visste det nok, men ville kanskje ikke vise det. Den kalde krigen har skylden i hvordan situasjonen er idag. Verden ville ha vært mye fredeligere, hadde det ikke vært kommunismen og selvsagt supermaktene USA og USSR!

Lenke til kommentar
Noe som overrasker meg er rett og slett at det tok EU, NATO og USA 30 år finne ut at Pakistan hjalp Taliban, CIA ekke de lizzom de High tec folka som vet alt??

 

30 år ja? mtp at Taliban ble til på begynnelsen av 90-tallet, så finner jeg dette vanskelig for å tro :)

 

Forøvrig er dette "Taliban tar over Pakistan"-scenariet hypet opp til de grader. Det er særdeles lite trolig at Taliban vil klare å få fotfeste i andre etnisiteter enn Pashtunerne, og de utgjør ikke mer enn rundt 15% av Pakistans befolkning. Så selvom det virker som store områder på kartet, så er de lite befolket sammelignet med provinsene i sør.

 

Det er også helt korrekt at Britene satte opp Hinduer mot Muslimer og eksalterte Sikher, det var en del av deres splitt og hersk metode som alle imperier brukte for å holde orden på koloniene sine og som f.eks. Tito gjorde i Yugoslavia for å holde styr på etnisitetene der. Jeg tror også India-Pakistan-Bangladesh er en mer stabil løsning enn et "stor-India" , men Jinnah tok fortsatt feil da han spådde hvor trakkasert muslimene ville bli i India.

Lenke til kommentar
Noe som overrasker meg er rett og slett at det tok EU, NATO og USA 30 år finne ut at Pakistan hjalp Taliban, CIA ekke de lizzom de High tec folka som vet alt??

 

30 år ja? mtp at Taliban ble til på begynnelsen av 90-tallet, så finner jeg dette vanskelig for å tro :)

 

Forøvrig er dette "Taliban tar over Pakistan"-scenariet hypet opp til de grader. Det er særdeles lite trolig at Taliban vil klare å få fotfeste i andre etnisiteter enn Pashtunerne, og de utgjør ikke mer enn rundt 15% av Pakistans befolkning. Så selvom det virker som store områder på kartet, så er de lite befolket sammelignet med provinsene i sør.

 

Det er også helt korrekt at Britene satte opp Hinduer mot Muslimer og eksalterte Sikher, det var en del av deres splitt og hersk metode som alle imperier brukte for å holde orden på koloniene sine og som f.eks. Tito gjorde i Yugoslavia for å holde styr på etnisitetene der. Jeg tror også India-Pakistan-Bangladesh er en mer stabil løsning enn et "stor-India" , men Jinnah tok fortsatt feil da han spådde hvor trakkasert muslimene ville bli i India.

 

Taliban (Mujahideen) ble dannet av CIA og ISI under krigen i Afghanistan en gang på 80-tallet.

 

Hvorvidt Jinnah tok feil kan diskuteres forøvrig, men jeg er ikke akkurat noe spesielt opplyst om denne mannen (ja, jeg skammer meg). Får nok lese litt om ham når jeg får tid en eller annen gang i nærmeste fremtid.

Endret av evilleader360
Lenke til kommentar

Taliban er IKKE IKKE IKKE IKKE det samme som Mujahedin!!

 

Flere av krigsherrene fra Nord-områdene var Mujahedin f.eks. De ble heller ikke dannet av USA / ISI, de fantes allerede, men ble ikke effektive mot Sovjet før de ble trent og utstyrt med amerikansk teknologi.

 

Hvis du vil ha årleit lesestoff + en referansebok om Pakistan, så kan jeg anbefale følgende:

Pakistan: Between Mosque And Military Den er ikke noe lettlest barnebok, men relativt tung, dog veldig matnyttig.

Endret av gentrus
Lenke til kommentar

Når jeg sier Taliban mener jeg selve organisasjonen som er for jihad og 'mot' USA, Og det er sant selve taliban ble opprettet i 90-tallet, Jeg sier ikke at Taliban ble opprettet for 30 år siden men at regjeringen i Pakistan har fått penger i 30 år av USA og resten av verden.

 

Noe som overrasker meg er rett og slett at det tok EU, NATO og USA 30 år finne ut at Pakistan hjalp Taliban, CIA ekke de lizzom de High tec folka som vet alt??

 

30 år ja? mtp at Taliban ble til på begynnelsen av 90-tallet, så finner jeg dette vanskelig for å tro :)

 

Forøvrig er dette "Taliban tar over Pakistan"-scenariet hypet opp til de grader. Det er særdeles lite trolig at Taliban vil klare å få fotfeste i andre etnisiteter enn Pashtunerne, og de utgjør ikke mer enn rundt 15% av Pakistans befolkning. Så selvom det virker som store områder på kartet, så er de lite befolket sammelignet med provinsene i sør.

 

Det er også helt korrekt at Britene satte opp Hinduer mot Muslimer og eksalterte Sikher, det var en del av deres splitt og hersk metode som alle imperier brukte for å holde orden på koloniene sine og som f.eks. Tito gjorde i Yugoslavia for å holde styr på etnisitetene der. Jeg tror også India-Pakistan-Bangladesh er en mer stabil løsning enn et "stor-India" , men Jinnah tok fortsatt feil da han spådde hvor trakkasert muslimene ville bli i India.

Lenke til kommentar
Når jeg sier Taliban mener jeg selve organisasjonen som er for jihad og 'mot' USA, Og det er sant selve taliban ble opprettet i 90-tallet, Jeg sier ikke at Taliban ble opprettet for 30 år siden men at regjeringen i Pakistan har fått penger i 30 år av USA og resten av verden.

 

Noe som overrasker meg er rett og slett at det tok EU, NATO og USA 30 år finne ut at Pakistan hjalp Taliban, CIA ekke de lizzom de High tec folka som vet alt??

 

30 år ja? mtp at Taliban ble til på begynnelsen av 90-tallet, så finner jeg dette vanskelig for å tro :)

 

Forøvrig er dette "Taliban tar over Pakistan"-scenariet hypet opp til de grader. Det er særdeles lite trolig at Taliban vil klare å få fotfeste i andre etnisiteter enn Pashtunerne, og de utgjør ikke mer enn rundt 15% av Pakistans befolkning. Så selvom det virker som store områder på kartet, så er de lite befolket sammelignet med provinsene i sør.

 

Det er også helt korrekt at Britene satte opp Hinduer mot Muslimer og eksalterte Sikher, det var en del av deres splitt og hersk metode som alle imperier brukte for å holde orden på koloniene sine og som f.eks. Tito gjorde i Yugoslavia for å holde styr på etnisitetene der. Jeg tror også India-Pakistan-Bangladesh er en mer stabil løsning enn et "stor-India" , men Jinnah tok fortsatt feil da han spådde hvor trakkasert muslimene ville bli i India.

 

Skal de såkalte pengene Pakistan har fått være en byrde for Pakistan nå? Landet har brukt 35 milliarder dollar på krigen mot terrorister mens USA har gitt 11 millarder dollar som støtte. Tror du at Pakistan tjener noe som helst på bistanden? Denne politikken som USA har presset på Pakistan ført til det vi ser idag.

 

Dessuten har Pakistan tatt millioner av afghanske flyktninger, det fører til flere etniske konflikter, bl.a i Karachi. Når man først får en viss form for sikkerhet fra det krigsherjede Afghanistan må man jo ikke te seg som villdyr, bokstavelig talt ta over visse områder i deler av byen og true lokalbefolkningen.

 

Pakistan har på ingen måte tjent på dette her, disse bistandene som det er så fint snakk om spiller ikke en såpass stor rolle, Pakistan har ikke akkurat blitt et bedre eller et rikere land, det har bare ført til større problemer internt i Pakistan og nå den pakistanske Talibans oppreisning.

Lenke til kommentar

En ting er sikker og hvist og det er at Pakistan er den skyldige personen i denne trekant dramaen. Pakistan har ingen natur ressurser derimot AFG har gass og edelsteiner, det eneste de trenger er noen som kan ta det ut og selge det. Pakistan, spsielt Nawaz sharifs mål er å gjøre AFG til en del av Pakistan altså gjøre AFG til en diskrikt av Pakistan. Noe som ikke kan diskuteres pga han har sagt det selv i en intervju.

Lenke til kommentar
En ting er sikker og hvist og det er at Pakistan er den skyldige personen i denne trekant dramaen. Pakistan har ingen natur ressurser derimot AFG har gass og edelsteiner, det eneste de trenger er noen som kan ta det ut og selge det. Pakistan, spsielt Nawaz sharifs mål er å gjøre AFG til en del av Pakistan altså gjøre AFG til en diskrikt av Pakistan. Noe som ikke kan diskuteres pga han har sagt det selv i en intervju.

 

Har du kilde på dette?

 

Ville egentlig ha vært meget "kult" om AFG ble en del av Pakistan. Så mye mer å ta i..

Lenke til kommentar

Afghanistan er viktig for Pakistan pga flere faktorer, men en betydelig faktor er Pakistans geografiske mangel på dybde ift India. Det er derfor Pakistan har vært innblanda i Afghansk politikk siden deres opprettelse, de trenger landet ved en eventuell Indisk invasjon. Afghanistan på sin side mener de har krav på flere av områdene som nå tilhører Pakistan. de mener Durand-linjen er bambus og at "pashtoland" aldri skulle være delt i to slik det er nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...