Gå til innhold

Kameravalg: Nikon D90 eller Canon EOS 500D?


Anbefalte innlegg

Bare nevner at Nikon D5000, D300 og D90 har nøyaktig samme sensor

 

Dette stemmer ikke. I følge Nikon Norge er D5000 utstyrt med en noe modifisert og oppdatert versjon av sensoren, i forhold til d300, og vil derfor ha ørlite granne bedre bildekvalitet. I praksis er nok forskjellen svært liten, og sannsynligvis mer enn oppveid av D300s mange andre funksjoner og muligheter, så alt i alt er nok D300 likevel det beste kameraet av de to, om en ikke har spesielt behov for D5000 filmopptak eller vridbare skjerm.

 

Vil også bare tilføye at D90 har ikke identisk sensor som D300, dog den er veldig lik. (På noen tester yter D90 bedre enn D300).

 

Til trådstarter, så kan jeg si at du umulig kan velge feil, siden begge kameraene er gode kjøp. Men hvis du ikke veit om du trenger D90, hadde jeg heller vurdert D5000 istedenfor. D90 har mange finesser, men det er langt ifra sikkert om du noen gang får bruk for de.

 

Det som tenner meg med Canon 500D er mulighet for å jekke opp isoen til 12800. D90 klarer "bare" 6400.

 

Videofunksjonen til D90 er kjekk, thats it. At D90 har "videomulighet" bør ikke være noe som helst argument for å velge det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...