Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lambdasonde Audi A4 2,0 2002


Jon-d

Anbefalte innlegg

Har visst nok en defekt lambdasonde, og vurderer å gjøre noe med det. Virker som om bilen går greit nok, så varsellampa har lyst en stund...

 

Ser Biltema har billige sonder til 399, og har lest om mange audi eiere som synes den funker helt fint. Noen som vet hvilken type jeg trenger til bilen min? De har lambdasonder med 1, 2, 3 eller 4 kabler.

 

Noen som også vet om det er mye pes å montere? Leste om en som sa det var gjort på en halvtime, men det var en annen modell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den sitter som regel rett før katalysator, og er skrudd inn som en skrue. Noen biler har en etter katalysator også.

 

Det er vel fort gjort å bare se hvilken du trenger ved å ta en titt.

 

Som regel raskt og bytte, men siden det sitter i en del som bli meget varm, kan det være brent fast og litt slit å få løs. Kobberpasta er å anbefale å innsette gjengene på en ny.

Lenke til kommentar

På de uten turbo pleier det og være kurant. Fjærn luftfilterboksen så skal den stå midt i dagen. Har sett lambdasonden sitte på 300 forskjellige plasser på de der så er ikke helt sikker. Det kan være trangt.

 

Sliter du med og få på noe verktøy bare knus hele soden og bruk skralle. Da må du seff ha en ny sone klar.

 

Du må se hvor mange ledninger som er på den gamle. Jeg vil tippe 4. Sjekk at ledningene har riktig farge som den nye du kjøper. Du har sikkert 2 hvite, 1 grå og 1 svart. Typisk Vag og da kan du bruke en Biltema sonde.

 

Uansett hvor og hva du kjøper bare sørg for at det er like mange ledninger og at de har samme farge. Du kan skjøte dem bare ved og tvinne ledningene hvis du mener det er en holdbar løsning :p Pleier og følge med kabelsko og isolering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...