Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolelei, allerede strøket 2. året på VGS en gang.


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg går 2. året allmenn vgs, går året om igjen nå pga. høyt frahver. Alt er ikke så mye anderledes dette året, jeg har mye frahver og er i tvil om jeg kommer meg igjennom året. Har noen tips å komme med og er det noe sjans for meg i samfunnet om jeg dropper ut av skolen? Jobb på rema1000 er ikke aktuelt for meg. Selv føler jeg å ha blitt presset i 11år nå til å fullføre noe jeg faktisk hater, nemlig skole. Det er ekstremt vanskelig å motivere seg til å gjøre noe som strider mot din egen lyst(m.t.p hvor mange år jeg har allerede gjort det). Det må være en annen vei? Jeg er dritt lei og sliter med å komme meg på skolen.

 

Jeg kan bla. nevne noen av mine interesser:

Jeg er sterk fysisk/psykisk, liker ting som har med kropp/muskler/skjellet/kosthold og trening generelt. Annet liker jeg å presse meg selv fysisk/psykisk, har tanken å søke fallskjermjeger i militæret, muligens spesialjeger etter. Kan dette være en mulighet for meg? Om ja; hva kan jeg gjøre etterpå? Du blir "retired" i ~35 årsalderen og må finne deg noe annet, fordi du er ikke fysisk istand til å gjennomføre det som kreves av deg mer. Om jeg realiserer denne drømmen, hva har jeg mulighet til etterpå?

 

Jeg tar imot alt av tips i henhold til det jeg har skrevet, tusen takk for din tid.

MVH Nilsso.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dei fleste jobbsituasjonar vil mangel på utdanning hindre deg i å nå spesielt høgt, så eg anbefaler deg å fullføre VGS.

 

Miltitæret kan jo absolutt vere ein moglegheit ford deg. Dersom du vil fortsette etter du er 35 år er det jo muligheter som høgere befal, militæret er alltid ute etter folk som vil tilbringe heile livet sitt der.

 

Ellers er det jo ikkje mangel på jobber som ikkje krever noko spesiell utdanning, jobbe på båt f.eks, men vær advart, det blir fryktelig kjedelig i lengden.

Lenke til kommentar
Annet liker jeg å presse meg selv fysisk/psykisk,

Kansje prøve å presse deg gjennom skolen?

Presse seg til noe man ikke har lyst til? Min skole motivasjon er lik null. Det eneste som presser meg er tanken på at jeg ikke har noe annet valg.

 

Jeg tror vi alle er flinke til å presse oss selv psykisk, så lenge vi ikke trenger å presse oss til noe vi ikke har lyst til.

 

-.-"

Lenke til kommentar

Enig i at du burde prøve å presse deg (som du sier du liker) til å fullføre. Motivasjon er jo grunnlaget for alt vi foretar oss, og det å være god å presse seg vil jo absolutt være å klare å fullføre noe man har lite motivasjon til å gjøre i utgangspunktet.

 

Om du uansett senere finner ut at du ikke klarer å fullføre VGS er det ingenting i veien for en karriere i forsvaret. Der kreves bare samarbeidsevne, lojalitet osv. Du kan klatre deg oppover fra befalsskolen, eller bli vanlig soldat/grenader. Om du vil ha lang fartstid i forsvaret burde du nok gå befalsskolen. Fra førstegangstjenesten har jeg ett inntrykk av forsvaret: mye gammeldags (mentalitet). "Respekten" bygges på frykt, ikke gjensidig tillit. Mye utstyr som er bra i teorien, men som ikke duger i praksis (primusen er et klassisk eksempel). Det sløses _enormt_ mye ressurser, særlig drivstoff (la 10-12 lastebiler stå og gå på tomgang annenhver time på øvelser så de til en hver tid skal være lettstartet(!!?)) Kanskje du kan gjøre noe med dèt ^^

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er nødvendig med vidregående. Det er mange jobber hvor vgs ikke er noe absolutt krav. Det finnes jobber hvor du kan bygge deg opp innenifra, og gjøre en kariere innen en bedrift. Jobber som dette kan være McDonalds. Jeg har selv jobbet der i flere år. Restaurant sjefen, har riktig nokk fullført vgs. Men utdannelsen har han fått innad i McDonalds systemet.

 

Evnt. Hvis du jobber et par å nå. Så kan du ta vgs som kvelds kurs. Dette er en mulighet. Jeg syntes det er dumt å presse seg til noe som du ikke vil. :)

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det er nødvendig med vidregående. Det er mange jobber hvor vgs ikke er noe absolutt krav. Det finnes jobber hvor du kan bygge deg opp innenifra, og gjøre en kariere innen en bedrift. Jobber som dette kan være McDonalds. Jeg har selv jobbet der i flere år. Restaurant sjefen, har riktig nokk fullført vgs. Men utdannelsen har han fått innad i McDonalds systemet.

Sjefen min på Rema 1000 butikken jeg jobber på er 24 og har aldri fullført vgs så er selfølgelig mulig, men vanskelig er det.

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg går 2. året allmenn vgs, går året om igjen nå pga. høyt frahver. Alt er ikke så mye anderledes dette året, jeg har mye frahver og er i tvil om jeg kommer meg igjennom året. Har noen tips å komme med og er det noe sjans for meg i samfunnet om jeg dropper ut av skolen? Jobb på rema1000 er ikke aktuelt for meg. Selv føler jeg å ha blitt presset i 11år nå til å fullføre noe jeg faktisk hater, nemlig skole. Det er ekstremt vanskelig å motivere seg til å gjøre noe som strider mot din egen lyst(m.t.p hvor mange år jeg har allerede gjort det). Det må være en annen vei? Jeg er dritt lei og sliter med å komme meg på skolen.

 

Jeg kan bla. nevne noen av mine interesser:

Jeg er sterk fysisk/psykisk, liker ting som har med kropp/muskler/skjellet/kosthold og trening generelt. Annet liker jeg å presse meg selv fysisk/psykisk, har tanken å søke fallskjermjeger i militæret, muligens spesialjeger etter. Kan dette være en mulighet for meg? Om ja; hva kan jeg gjøre etterpå? Du blir "retired" i ~35 årsalderen og må finne deg noe annet, fordi du er ikke fysisk istand til å gjennomføre det som kreves av deg mer. Om jeg realiserer denne drømmen, hva har jeg mulighet til etterpå?

 

Jeg tar imot alt av tips i henhold til det jeg har skrevet, tusen takk for din tid.

MVH Nilsso.

 

Skal du søke på spesialjeger, kystjeger, fallskjermjeger, marinejeger -så må du regne med at det blir noe av det tøffeste du noen gang har vært med på. Motivasjon og evne til å opprettholde mot og vilje tross at du er så sliten at du lurer på om du klarer å gå/løpe 100 meter til, er det Forsvaret kommer til å teste. Og da er det ikke slik at du kan velge det du synes er morsomt og velge bort alt det du ikke liker. Hvis du finner ting i skolen meningsløst, kommer du ikke til å finne begrunnelser for hvorfor du må opp kl. 03.00 for å pusse sko og stille skapet ditt til inspeksjon ute på oppstillingsplass. "Hvorfor" er ikke noe du har krav på å få svar på.

 

Antallet søkere som vil inn på spesialjegerutdanningene er høyt, og du må konkurrere med mange. Kravene for å komme inn på 1. opptak er et minimum av det du bør være i stand til. Kommer du deg inn, kan du først og fremst glemme fenomenet "fritid". Det er veldig lite skyting, det er mest løping, gåing, bæring av utstyr, kart og kompass, GPS-tjeneste, mars-tjeneste.

 

Hvis man tiltrekkes av alt blinget du gjerne ser fra soldater i Afghanistan så er det ikke det som er i fokus under grunnutdannelsen i 1. gangstjenesten. Der er det mest felttjenste osv. Regn med å være mye ute. Mens soldater under 1. gangstjenesten har 30-45 feltdøgn normalt, må du påregne mye, mye mer f.eks. på fallskjermjeger eller kystjeger. Da er du ute, sover ute, fryser ute, spiser ute, ligger ute uansett vær.

 

Regn med at de holder et forferdelig liv med deg. Det eneste de er ute etter de første ukene og månedene, er å teste hvor lenge du klarer å være sliten, stresset, trøtt, våt, kald, psykisk stabil og fortsatt være villig å gå 3 mil til for å gjøre det du skulle, eller ikke vet hva du skal siden ting har en tendens til å endres stadig vekk. Regn med å miste helgeperm på kort varsel en fredag eller fem. Du vil testes hele tiden, og de vil hele tida så tvil hos deg. Noen kaller det drit, men mangler du motivasjon og/eller er en usikker person knekker de deg temmelig fort. De kommer til å kjefte, gi deg nye utmattende oppgaver hver gang du er i ferd med å lykkes og tror du er ferdig.

 

90% ryker ut her. DU gjør en tabbe dersom du regner deg selv inn blant de 10% som klarer det... Er du en person som syter og klager, og kaster inn håndkleet når ting ikke går så bra og helst satser på det som du liker så bør du endre adferd. Og holdning. Det samme gjelder om du har problemer med autoriteter. Kjøp deg gode joggesko. Og en ryggsekk som tåler vekt (de koster litt) -og last ned treningsprogrammet til f.eks. Kystjegerne hos www.mil.no. Du må være i form når du møter opp, for det er svært mange andre...

 

FSK, marinejegerkommandoen, Kystjegerkommandoen er som kjent en del i utenlandstjeneste. Hvis du lurer på hva det innebærer så er det mye utetjeneste her også. Patrulje, ligge OP, skarpskyttertjeneste, FAC oppdrag osv. er det du kan vente deg der. Alt det fysiske slitet, kulde, varme og ventingen man ikke får i data-verdenen finnes der så det holder..!! Og det er alvor, ikke CS, BF2, eller COD.

 

Hvis du har lyst å prøve opptak, så bør du være i veldig god form. Du bør klare 3000m under 12min, 40 push-ups, 60 sit-ups, 10 hang-ups. Bare for å sagt det, så regnes push-ups kun hvis brystkassen er i kontakt med en hånda til en instruktør på bakken under brystet, sit-ups helt opp og helt ned, hang-ups med overtak uten knekk i armer og haka skal være over stanga. Det er kravene til å komme videre. Kommer du videre begynner de neste månedene med helvete... Tren, jogg, 3000m og langkjøring. Tren med ryggsekk med vekt. Slik at knærne dine er trent til å tåle belastningen. Det er mage som plages med knærne under og etter militæret, spesielt de som har løping og bæring.

 

Vær kompis med de andre i troppen og laget, positiv og hyggelig. Man liker sjelden alle, men her må du kunne samarbeide godt med dem. Gjør det du melding om. Ikke diskuter, men spør hvis du ikke skjønner hva du skal gjøre og deretter gjør du det! Klarer du ikke det du beordres til, prøv en gang til, eller så lenge du ikke får melding om noe annet.

 

Lykke til.

Endret av bjornh
Lenke til kommentar

Takk for innlegget ditt bjornh, setter pris på slike innlegg. Jeg er i god gang og vet allerede en god del om tjenesten. Ligger følgende på minstekravene:

3000m : 11:27

5000m : ikke testet

push-ups : 46

Sit-ups : 32

Hangups : 13

Rygghev : 23

7km 22kg sekk : inne på 1 time. Har bare prøvd 1 gang og gikk ikke 100%.

 

Min typiske uke(går ikke i detaljene. Om du vil ha detaljer; send pm.):

Mandag - jogging + sirkeltrening(treningsstudio)

Tirsdag - kravmaga

Onsdag - jogging + sirkeltrening(treningsstudio)

Torsdag - kravmaga

Fredag - jogging + sirkeltrening(treningsstudio)

Lørdag - fri

Søndag - Fjelltur med sekk

 

Går for tiden med 20-25kg i sekken og skal øke progresivt til 35kg fram mot sommeren 2010. Derimot er dette bare tall og du kan ha vanvittige prestasjoner, men tilslutt er det viljen/motivasjonen du må ha på plass for å klare å bli blandt de 20-30 aspirantene som kommer igjennom nåløyet.

 

Min motivasjon i skolen har ingenting med min treningsmotivasjon å gjøre. Jeg kommer til å finne motivasjon til å pusse sko kl. 03:00 om natta, fordi en belønning venter på meg i slutten av tunnellen nemlig å bli FJ / FSK. Jeg føler ikke at jeg har noe utbytte av å gå på skole, greit at jeg har lært å lese/skrive+++, men for tiden føler jeg at alt jeg lærer på allmenn er bortkastet, jeg vil begynne å ta veien mot jobben jeg skal ha resten av livet. De lærer oss så mye greier vi ikke har nytte for og de fleste i samfunnet ender opp med en kjedelig kontorjobb uansett. Mulig innlegget mitt ble litt rotete.

Endret av nilsso
Lenke til kommentar

Hvorfor det er viktig å kunne tåle sekk og en økning av bæreevnen: knær, rygg selvsagt og muskulaturen for øvrig. Du vil sannsynligvis ende opp med 70-80kg ekstra å bære på under deler av tjenesten, og da bør du klare å gå med det! Det er trenings- og en tilvennings sak. Det er ubehaget ved å gå rundt sånn også. 35Kg er ikke mer enn du har på kroppen med våpen, skuddvest, ammo, vann og en del andre ting (skuddvest og ammo veier mer enn folk tror -man har nemlig mye ammo med seg ute internasjonalt). ALT det andre man trenger hvis man skal gå, må bæres. Telt, mat, vann, klær, diverse utstyr for ulike ting som kikkerter, nattutstyr, primus, mer ammo, 1. hjelpsutstyr osv. osv. Jegere er mye til fots, og skal klare seg alene mange dager i slengen. Derfor er god grunntrening, seighet og utholdenhet veldig, veldig viktig.

 

Vær obs på at du bør ha grunntrening og/eller et passe mykt underlag hvis du løper med sekk og at sekken helst bør sitte bra (noe mye militært utstyr ofte ikke gjør. Derfor: bruk skikkelige joggesko med god støtte. Skaff gode såler umiddelbart når du får feltstøvlene slik at du unngår beinhinnebetennelser og skader i ankler og knær. Det er UHYGGELIG viktig at sko passer for å unngå skader.

 

Krav-Maga / annen kampsport er bra trening, men det er ikke det som sikrer deg plass inn i det hele tatt. Men fysikken er vel å bra å ta med seg. Judo og bryting pleier å være veldig bra trening sett i forhold til å makse ut melkesyre.

 

Lær deg å drikke vann. Mye og ofte. Det er en kjernekomponent i forhold til å holde ytelsen oppe. Du nektes sjelden vann i Forsvaret. Det er løsninga på alt: drikk vann!

 

Fakta er at gode jegere i spesialstyrkene har en fysikk som ikke er stort dårligere enn elite-idrettsutøvere. Derfor, opptaket er i sommer, og derfor bør du ligge på 20-25 timer trening i uka, gjerne to økter om dagen morgen og ettermiddag, men variert, slik at ikke kroppen brytes ned. Spenst, styrke, utholdenhet er viktig.

Lenke til kommentar

Er klar over at ikke kravmaga gir meg freepass akuratt. Driver med dette av egen interesse, drikker og veldig mye vann. Nektes du vann i forsvaret? Jeg har hørt at du får vann ofte, men du kan glemme å få særlig med mat i opptaksukene. Har og hørt at de alt du får er vann, salttabeletter og energidrikker på opptaket hos FJ. Det er selvfølgelig mye myter rundt det hele.

 

Har til nå gått 50km med alfa m-77 som jeg allerede har anskaffet, skal gå omkring ca. 200km før de er inngått. Går med Solesåler for øyeblikket, de har fungert sålangt veldig bra. Løping med sekk har jeg fått beskjed om å holde litt på defensiven, men greit å ha prøvd det. Løping med sekk ødelegger beina. Hvordan er din erfaring med sokk i skoene, jeg har brukt vanlig sokk i -20 - +35 og funnet at det fungerer perfekt.

Lenke til kommentar

Jeg strøk også VGS, første året, hadde firehundreogørten timer fravær (dette var før reformen). Begynte igjen på VG1, og har stått løpet ut. Slitsomt, med tanke på at man føler man har "mistet" et år, men GK-året var som et friår å regne, så jeg har vel ikke gått glipp av noe spesielt. Uansett, klarer du dette året (selv med noen fag du har strøket i), kan du ta opp igjen disse til høsten, eventuelt hele VG3 som privatist (men da må du spre fagene både høst og vår).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...