Gå til innhold

[Løst]Hvem får skylden når salgsmelding ikke er skrevet under av en myndig person?


Cupcake

Anbefalte innlegg

På fredag solgte jeg scooteren min til en gutt på 16. Han hadde ikke lappen, og sa han ikke skulle kjøre scooteren før han forhåpentligvis fikk den om noen uker. Jeg sa jeg kunne levere alle papirene på biltilsynet på mandag (i dag), siden han ikke hadde mulighet til å komme seg dit. Da jeg kom på skolen i dag, så jeg den gamle scooteren min stå der og tenkte at det får være hans problem når han kjører uten vognkort (jeg har begge delene siden han uansett ikke skulle kjøre den) og førerkort. Jeg har også sagt opp forsikringen. Da jeg var innom biltilsynet i dag viste det seg at foreldrene hans måtte skrive under som medeiere siden han ikke var myndig. Jeg fikk derfor ikke levert inn papirere for omregistrering, og scooteren står fortsatt registrert på faren min.

 

Jeg er derfor litt redd for at hvis noe skulle skje med gutten som kjøpte den eller scooteren, kan pappa få skylda og eventuelt måtte betale for skade/bot osv?

 

Edit: litt stavefeil her og der

Endret av Cupcake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av vergemålsloven at en mindreårig kan kjøpe og selge for egen regning (med "egne" midler) etter det fylte femtende år. At foreldrenes underskrift mangler er formalia som viser at de ikke ønsker å gå fra avtalen, jf vgml § 36.

 

Sagt på en annen måte: Mopeden er fremdeles hans ansvar når han har undertegnet salgsmeldingen.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar krikkert! Du var akkuratt den personen jeg lette etter :)

 

Nå har jeg uansett får kontakt med bestemoren til kjøper (han bor hos henne), og etter noen språkbarrierer fikk jeg forklart at hun måtte underskrive salgsmelding før jeg fikk levert papirene hos biltilsynet. Jeg drar derfor bort til henne nå, og så får jeg forhåpentlig vis levert inn alt på biltilsynet i morgen tidlig.

Lenke til kommentar

Sjekket litt mer på dette: Lovavdelingen i Justisdepartementet har uttalt at det er i forbindelse med (om)registreringen at vergens underskrift er nødvendig, dette fordi registrering av motorvogn fører med seg en rekke økonomiske plikter som det er naturlig å kreve samtykke fra verge for.

 

Det er altså ikke selve /salget/ av moped som krever vergens underskrift (det er en vanlig kjøpekontrakt som følger de alminnelige reglene som følger av vergemålsloven og kjøps-/forbrukerkjøpsloven), men registreringen hos Vegvesenet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...