Gå til innhold

Nazismen eller Kristendommen - hvilken er mest støtende?


  

82 stemmer

  1. 1. Synes du Kristendommen eller Nazismen er verst?

    • Kristendommen
      8
    • Nazismen
      55
    • Like ille
      19
  2. 2. Hvilket symbol finner du mest støtende?

    • Nazistenes swastika
      68
    • Kristenkorset
      14
  3. 3. Hvilket symbol finner du mest støtende?

    • Swastikaer generelt
      55
    • Kristenkorset
      27


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For å avgjøre hvem det er som bruker korset på den rette måten Ozi. Eller, hvem det er som feiltolker læren og dermed følger feil lære som ikke korset symboliserer.

 

Hvorfor skal du bestemme hvordan den kristne lære skal tolkes?

 

Hvert enkelt menneske. Fordi det ikke er objektiv vitenskap.

Lenke til kommentar

 

Skriv til engelen for menigheten i Tyatira:

Dette sier Guds Sønn, han som har øyne som flammende ild og føtter som bronse: 19 Jeg vet om dine gjerninger, din kjærlighet og din tro, din tjeneste og din utholdenhet. Ja, dine siste gjerninger overgår dine første!

20 Men dette har jeg imot deg: Du tåler denne kvinnen Jesabel, hun som kaller seg profet, men som med det hun lærer, lokker mine tjenere til å drive hor og spise avgudsoffer. 21 Jeg har gitt henne tid til å vende om, men hun vil ikke omvende seg fra sitt horeliv. 22 Se, nå kaster jeg henne på sykeseng, og de som begår ekteskapsbrudd med henne, kaster jeg ut i stor nød dersom de ikke vender om fra hennes gjerninger. 23 Og barna hennes vil jeg drepe med pest. Slik skal alle menighetene få erfare at jeg er den som gransker nyrer og hjerter, og som gjengjelder hver og en av dere etter det han har gjort. 24 Men dere andre i Tyatira, alle som ikke følger denne læren og ikke har «kjent Satans dybder», som de kaller det – til dere sier jeg: Jeg legger ikke noen ny byrde på dere. 25 Hold bare fast på det dere har, inntil jeg kommer.

 

 

Som du ser Ozi, så går det fint an å tolke Jesus i en annen rettning enn bare kjærlighet og elsk ovenfor sine fiender. Her blir det oppfordret til annet, ja Jesus selv sier han vil drepe barna til denne kvinnen.

 

Thai-Mai - Akkurat, hvert enkelt menneske. Hvordan kan da noen fortelle andre at de tolker og forstår feil?

Lenke til kommentar
Jesus bestemmer det. Dreper man en hutu som en tutsi strider man rett imot hans lære om å elske sine fiedner og om den barmhjertige samaritan.

Du vet at elsk din neste ikke strekker seg så langt som til hedningene? Du går ikke imot Jesu lære om du dreper meg.

Lenke til kommentar
Den strakk seg til samaritanerne i ligningen, elsk din fiende står det også.

Jeg vet godt hva bibelen sier om det, men hvorfor har ikke kristendommen rettet seg etter den regelen? Hvordan kan man elske sin neste når man og skal drepe sin neste eller kan eie sin neste?

Lenke til kommentar
Thai-Mai - Akkurat, hvert enkelt menneske. Hvordan kan da noen fortelle andre at de tolker og forstår feil?

 

Feil i forhold til det det var ment å bety, eller feil i forhold til hva sannheten om kristendommen er? Det mest naturlige er å anta at forfatterne mente det de skrev bokstavelig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Den strakk seg til samaritanerne i ligningen, elsk din fiende står det også.

 

Kan man ikke drepe noen man elsker?

 

Kan man vise omtanke for noen man kommer til å drepe?

 

Kan det være at det Jesus mente var at du ikke skulle bære nag eller forårsake unødvendig lidelse når du slakter fienden med sverd, slik guds engler i følge bibelen pleide å gjøre i ny og ne?

 

Igjen.

Tolkning.

 

Og...

Nazi-swastikaen byr meg mer i mot enn swastikaen.

 

Jeg vet for mye om swastikaen til å mislike den.

Nazi-swastikaen er faktisk nesten unik, selv om det finnes et japansk symbol som er speilvendt, så er nesten alle andre swastikaer andre retninger og med andre vingler og former.

 

Det kristne korset symboliserer, for meg, korstogene og slakt av ikke-kristne under kristningen av norge.

Jesus, dersom jesus ble avstraffet, ble mest sansynlig IKKE festet til noe kors uansett men en stokk.

 

Dessuten ville han hatt kort hår og sett pakistansk ut, ikke hvit og ikke med langt hår.'

Det var mote for kort hår i romerriket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...