Gå til innhold

MSI gir Eclipse en overhaling


Anbefalte innlegg

Etter som debatten om andre disk- og NIC-kontrollere tas opp igjen, må jeg spørre et par spørsmål jeg har ønsket å spørre lenge.

Hvor mye ekstra vil det koste produsentene å utstyre et hovedkort med "skikkelige" kontrollere sammenliknet med kontrollerene vi blir tildydt i dag? Og hvor mye forskjell vil en normal person merke sammenliknet med en entusiast, noen som trenger det i jobbsammenheng (databaser, simulering og whatnot), og en som bruker det i filsammenheng?

Med "skikkelige" kontrollere mener du da kontrollere med dedikert prosessor og RAM, eller bare selve kontrolleren av høyere kvalitet som fortsatt snylter på CPU og RAM?

For vanlige folk som bruker snurredisker, surfer litt på nettet, bruker kontorprogrammer, og spiller litt spill så vil det ikke være noen merkbar eller betydelig forskjell. Med en gang man snakker SSD eller RAID vil det være merkbar eller stor forskjell. ICHxR er greit nokk for opp til ca 3 nye SSD i RAID-0, men hardware RAID kort med dedikert prosessor og RAM vil sansynligvis yte bedre. Marvell, JMircon og nVidia kontrollere er ikke holdbart til høy ytelse i det hele tatt. AMD SB har jeg ikke sett noen tester av, men mitt 790FX kort med gammel sørbro klarer å holde unna greit nokk for mine 2 Mtron.

 

Realtek er lydkodek, ikke lydkort. Det er bare en kodek som snylter på systemets CPU og RAM, og gir IMO ikke noe særlig god lyd, men det gir lyd :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...