Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

TP-kabler og kategorier - Hva er forskjellen?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg må kjøpe et nytt sett med TP-kabler, ikke spør hvorfor. :p

 

Spørsmålet mitt til dere er: Hva er forskjellen mellom de forskjellige kategoriene?

Jeg har kikket litt på komplett.no (i og med at det er en fint utgangspunkt å få informasjon fra) og funnet frem til at de selger TP-kabler i forskjellige kategorier. Lurer isåfall hva som er froskjellen mellom kat. 4, 5 og 5e?

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er generelt.. Og sier ikke noe om støy på kabel eller ved større lengder, men gir allikevel en pekepinn på hastighet.. Jeg kunne tatt med antall tvininger per cm, men regner det som unyttig info i denne sammenheng! :o

 

 

10 Mbits nettverk:

Kategori 3: 16 MHz

Kategori 4: 20 MHz

 

10/100 Mbits nettverk

Kategori 5: 100 MHz

 

10/100/1000 Mbits nettverk

Kategori 5e: 125 MHz

Kategori 6: 250 MHz

Kategori 7: 600 MHz

 

 

Hver kategori har også en viss forringelse per 100 meter. TP kabler tåler heller ikke så mye "støy"... Det har også med lengden på kabelen å gjøre..

 

Så har du da UTP, STP(skjermet, tåler mer støy) eller FTP og muligens S-FTP ( disse er enda mer skjermet)

 

Cat 7 finnes vel bare i STP så vidt jeg vet

Lenke til kommentar
Dette er generelt.. Og sier ikke noe om støy på kabel eller ved større lengder, men gir allikevel en pekepinn på hastighet.. Jeg kunne tatt med antall tvininger per cm, men regner det som unyttig info i denne sammenheng! :o

 

 

10 Mbits nettverk:

Kategori 3: 16 MHz båndbredde

Kategori 4: 20 MHz båndbredde

 

10/100 Mbits nettverk

Kategori 5: 100 MHz båndbredde

 

10/100/1000 Mbits nettverk

Kategori 5e: 125 MHz båndbredde

Kategori 6: 250 MHz båndbredde

Kategori 7: 600 MHz båndbredde

 

 

Hver kategori har også en viss forringelse per 100 meter. TP kabler tåler heller ikke så mye "støy"... Det har også med lengden på kabelen å gjøre..

 

Så har du da UTP eller STP(skjermet, tåler mer støy)

 

Cat 7 finnes vel bare i STP så vidt jeg vet

 

frekvensene kan variere selv innen et kateogri, har sett Kat 6 som det står 500MHz på.

Lenke til kommentar
Dette er generelt.. Og sier ikke noe om støy på kabel eller ved større lengder, men gir allikevel en pekepinn på hastighet.. Jeg kunne tatt med antall tvininger per cm, men regner det som unyttig info i denne sammenheng! :o

 

 

10 Mbits nettverk:

Kategori 3: 16 MHz båndbredde

Kategori 4: 20 MHz båndbredde

 

10/100 Mbits nettverk

Kategori 5: 100 MHz båndbredde

 

10/100/1000 Mbits nettverk

Kategori 5e: 125 MHz båndbredde

Kategori 6: 250 MHz båndbredde

Kategori 7: 600 MHz båndbredde

 

 

Hver kategori har også en viss forringelse per 100 meter. TP kabler tåler heller ikke så mye "støy"... Det har også med lengden på kabelen å gjøre..

 

Så har du da UTP eller STP(skjermet, tåler mer støy)

 

Cat 7 finnes vel bare i STP så vidt jeg vet

 

 

Mhz brukes ikke for å måle båndbredde men frekvensen kabel kan tåle innenfor gitte rammer for ateunation, crosstalk og interferens.

Cat 5 er generelt det som holder for aller fleste formål og det har meget lav pris samt brukbar tilatt lengde på 90 meter fra kontant til kontakt.

Båndbredde tilgjengelig på CAt 5 kabler er for tida 200 Mbps (full duplex 100 Mbps) og 1 Gbps.

Gå for Cat 5 og 100 Mbps full duplex utstyr og vent til gigabitutstyret detter ned i prisen eller ihvertfall til du har PCer som kan dra nytte av den båndbredden.

Når det gjelder støy og STP styrunna STP da det kan ofte forverre situasjoner hvis det ikke er riktig installert. I bruken tåler UTP veldig mye støy.

Lenke til kommentar
Dette er generelt.. Og sier ikke noe om støy på kabel eller ved større lengder, men gir allikevel en pekepinn på hastighet.. Jeg kunne tatt med antall tvininger per cm, men regner det som unyttig info i denne sammenheng! :o

 

 

10 Mbits nettverk:

Kategori 3: 16 MHz båndbredde

Kategori 4: 20 MHz båndbredde

 

10/100 Mbits nettverk

Kategori 5: 100 MHz båndbredde

 

10/100/1000 Mbits nettverk

Kategori 5e: 125 MHz båndbredde

Kategori 6: 250 MHz båndbredde

Kategori 7: 600 MHz båndbredde

 

 

Hver kategori har også en viss forringelse per 100 meter. TP kabler tåler heller ikke så mye "støy"... Det har også med lengden på kabelen å gjøre..

 

Så har du da UTP eller STP(skjermet, tåler mer støy)

 

Cat 7 finnes vel bare i STP så vidt jeg vet

 

 

Mhz brukes ikke for å måle båndbredde men frekvensen kabel kan tåle innenfor gitte rammer for ateunation, crosstalk og interferens.

Cat 5 er generelt det som holder for aller fleste formål og det har meget lav pris samt brukbar tilatt lengde på 90 meter fra kontant til kontakt.

Båndbredde tilgjengelig på CAt 5 kabler er for tida 200 Mbps (full duplex 100 Mbps) og 1 Gbps.

Gå for Cat 5 og 100 Mbps full duplex utstyr og vent til gigabitutstyret detter ned i prisen eller ihvertfall til du har PCer som kan dra nytte av den båndbredden.

Når det gjelder støy og STP styrunna STP da det kan ofte forverre situasjoner hvis det ikke er riktig installert. I bruken tåler UTP veldig mye støy.

 

bestillte akkurat 500meter med Kat 6. instalasjonskabel, kosta 20øre mer pr. m. enn kat 5e..... :shrug: da var ikke valget så vansklig.

 

 

det med skjermede kabler, nå er ikke jeg noen expert på dette området, men skal du ikke ha rimlig mye støy før man trenger å vurdere skjermet kabel ellers koster vel de og litt mer.

Lenke til kommentar

grunnen til skjerming er jo ikke alltid grunnet støyende omgivelser.

i rom der det kreves null støy (spesialrom på sykehus, test labber mm.)

er det greit å bruke cat7. sist jeg sjekket (ca 2 år siden) var ikke

cat6 og cat7 en ferdig standard, så produsenter diktet litt og laget noe

som kunne bli solgt som en cat6 og cat7 kabel. men dette har sikker

forandret seg nå.

 

til vanlig bruk (100megabit) anbefales cat5e. dette er en videreutvikling

av cat5 standarden, men det kunne vel alle gjettet.

Lenke til kommentar

Skjermet kabel eller light versjon med kun folie brukes først og fremst for å forebygge kabelavlyttingen. Vanlig uskjermet kable stråler og det er veldig lett å snappe opp informasjon som går gjennom det.

Ved bruk av skjermet kabel må du også bruke skjermet utstyr, dvs kontakter, pattch kabler osv hvis du skal ha det problemfritt. Da blir det mye dyrere enn uskjermet løsning. I tilegg skal jordinga av skjermen utføres ordentlig ellers fungerer skjerminga som antenne og tiltrekker støy. Jeg har vært borti skjermet nettverk som er utført etter forskriftene men allikevel ble det mye tull med det. Per i dag er det bare Forsvaret, banker og Posten som forlanger skjerminga. Ihvertfall de jeg vet om.

Det er også ønskelig å bruke skjermede kabler i store patch områder der mange kabler ligger tett innpå hverandre og forårsaker mye crosstalk.

Ellers har jeg aldri sett noen produksjonsnettverk med kun UTP som har problemer med støy.

Lenke til kommentar

vel, på for eksempel Haukeland Sykehus brukes skjermete kabler

nær MR maskiner. dette er i teorien store magneter. jeg er ikke

enig i at skjerming blir brukt til å unngå lytting. da er det bare for

den som vil lytte å skjere bort lauminiums kappen, og lytte ivei.

skal du ungå lytting, må du bruke fiber. disse kablene er umulig å

avlytte om du ikke fysisk kutter de for så å sette ditt lytteapperat

imellom. dette er mye vanskeligere enn lytting med catX. dessuten

vil jo forbindelsen mellom de du skal avlytte være nede en stund mens du

gjør deg klar til lyttingen.

Lenke til kommentar
Hmmmm...

 

Man trenger vel ikke mer enn Kat. 5e for hjemmenettverk?

 

kan fint klare deg med kat 5.

 

Men når bla kat 6 ikke koster mye mer ser jeg ikke helt poenget, ulempen er at den er vansklig å få tak i i metervare....

En liten ting til erjo at man må ha alt av kabler, kontakter og patchepanel i kat 6 for å dra nytte av det.

Lenke til kommentar

...

Cat 5 er generelt det som holder for aller fleste formål og det har meget lav pris samt brukbar tilatt lengde på 90 meter fra kontant til kontakt.

Båndbredde tilgjengelig på CAt 5 kabler er for tida  200 Mbps (full duplex 100 Mbps) og 1 Gbps.

 

End 2 end er 100m, men horisontalkabling er 90m ettersom man skal ha 10 meter til rådighet mellom nettverskenhetene og i patchepanel. Oppdelingen der er vel 3m patch og 6m fra host til vegg.

 

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar

skal du ungå lytting, må du bruke fiber. disse kablene er umulig å

avlytte om du ikke fysisk kutter de for så å sette ditt lytteapperat

imellom. dette er mye vanskeligere enn lytting med catX. dessuten

vil jo forbindelsen mellom de du skal avlytte være nede en stund mens du  

gjør deg klar til lyttingen.

 

Feil.

 

Fiber er faktisk ganske lett å avlytte da det bare er å komme seg ned på glasset og lage en bøy. Lys vil som kjent stråle fremover i en rett linje og lager man en bøy på et glassfiber vil noe av lyset stråle ut av glasset. Har man det rette utstyret så vil man da kunne fange opp trafikken som foregår. Dette er ikke bare teoretisk, men noe som blir utført daglig av de som jobber med installasjoner av fiberoptiske nettverk.

 

Skal man unngå avlytting krypterer man sambandet.

 

 

--

Jørn O.Nilsen

Lenke til kommentar

skal du ungå lytting, må du bruke fiber. disse kablene er umulig å

avlytte om du ikke fysisk kutter de for så å sette ditt lytteapperat

imellom. dette er mye vanskeligere enn lytting med catX. dessuten

vil jo forbindelsen mellom de du skal avlytte være nede en stund mens du  

gjør deg klar til lyttingen.

 

Feil.

 

Fiber er faktisk ganske lett å avlytte da det bare er å komme seg ned på glasset og lage en bøy. Lys vil som kjent stråle fremover i en rett linje og lager man en bøy på et glassfiber vil noe av lyset stråle ut av glasset. Har man det rette utstyret så vil man da kunne fange opp trafikken som foregår. Dette er ikke bare teoretisk, men noe som blir utført daglig av de som jobber med installasjoner av fiberoptiske nettverk.

 

Skal man unngå avlytting krypterer man sambandet.

 

 

--

Jørn O.Nilsen

 

Dette er feil! En fiberkabel som blir brukt til å transportere data er skjermet og om man bryter skjermingen så stopper overføringen!

 

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar

 

Dette er feil! En fiberkabel som blir brukt til å transportere data er skjermet og om man bryter skjermingen så stopper overføringen!

 

-Chief- :woot:

 

Interessant Chief...

 

Kan du forklare meg hvordan denne skjermingen fungerer, hvordan den er oppbygd, hvilken bakgrunn du har for å komme med den bastante påstanden så gir jeg meg...

 

men inntil videre...

 

Jeg bruker i mitt arbeide ett aparat som er såpass snedig utviklet at den faktisk ser igjennom plastkappen hvilken retning lyset går i fiberet (og da snakker jeg om opptil 3mm tykke patchesnorer hvor man har fiberet på 125mikrometer inni. Dette apparatet lager en liten krapp bøy på fiberet og detekterer med hjelp av sensorer hvilken vei lyset går.

 

Tror vel egentlig jeg nøyer meg med dette og stopper her og ser frem til ditt neste innlegg hvor du faktisk forklarer hvordan dette EGENTLIG virker.

 

--

Jørn O.Nilsen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...