Gå til innhold

Lydserver blir kraftig oppdatert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har egentlig aldri hatt noen store problemer med at flere programmer spiller lyd samtidig i ALSA. Noen få (gjerne litt eldre) programmer, og hvis jeg ikke husker feil, FlashPlugin versjon 7, "låste" devicen /dev/dsp direkte, og satte kjepper i hjulene for det meste av lyd.. men programmer som bruker ALSA skikkelig fungerer da fint om hverandre.

 

PulseAudio gir muligheten til å justere volum mellom de enkelte programmene, noe som jo er ganske nyttig. (Ikke så praktisk med ALSA, hvor volumdemping i spillet du spiller kan føre til at musikken i bakgrunnen også blir dempet.. pga. at begge justerer på samme "mixer device")

 

Men tar heller svakhetene til ALSA fremfor en lydserver med skurring og skipping i lyden..

Lenke til kommentar
Kan de ikke bare fikse ALSA istedenfor å dille med PA?

Njei. Det er visstnok en policy at ALSA skal være low-level grensesnitt til hardware, og ikke noe mer. Og jeg forstår jo godt at man vil holde koden i ALSA (og dermed også funksjonaliteten) nede, fordi det kjører jo tross alt hovedsaklig (helt?) i kernel-space. Og når man da ønsker ekstra funksjonalitet, ja da må man inn med et ekstra lag med software. Og siden det er skapt (ikke bare av PA), så er det tydeligvis noen som mener vi har behovet for slikt.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor godt det funker aa "streame" lyden til en annen PC som kjörer PulseAudio?

Begynner aa bli virkelig lei at laptopen maa være koblet via kabel, saa vurderer aa finne noe billig skrap og koble den til anlegget.

 

Billig skrap med s/pdif lydkort og ekstent dac er faktisk en super lydkilde for et hvert hjem.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor godt det funker aa "streame" lyden til en annen PC som kjörer PulseAudio?

Begynner aa bli virkelig lei at laptopen maa være koblet via kabel, saa vurderer aa finne noe billig skrap og koble den til anlegget.

 

Billig skrap med s/pdif lydkort og ekstent dac er faktisk en super lydkilde for et hvert hjem.

Enig. Bruker selv et billig eksternt usb-lydkort med toslink-output for å overføre digitale audiosignaler fra min dockede laptop til surround/hi-fi-receiveren. Resultatet? Høykvalitets audio output :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...