Gå til innhold

Uskarpe bilder - 400D + Tamron 17-50mm XR DiII F/2.8


Anbefalte innlegg

Dette er ikke iso 800, men iso 100. Husker ikke helt om jeg croppa, gå utifra en 80% crop + nedskalering. Bildet ble ikke tatt med RAW.

 

Jeg mente det papirbildet der lightroom sier ISO 800. Å ta bilder med JPEG og ISO 800 er en sikker oppskrift på å miste detaljer, for alle JPEG-motorene er tunet for å gjøre det bra på støy-tester. Å gjøre det bra på støy-tester betyr at man fjerner detaljer - og dette gjør at bildet fremstår som uskarpt i en 100%-crop..

 

Uansett - neste steg for deg er å gjennomføre en test for bakfokusering/frontfokusering. Når det er på plass, så kan vi være sikrere på hva som er problemet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde et liknende problem med samme objektiv på et eos 30D. I tillegg til bilder litt utenfor fokus var mitt problem at objektivet slet med å finne fokus. Objektivet jobbet mye før det endelig låste fokus. Dro til Japanfoto hvor jeg hadde kjøpt det og fikk det testet. Samme problem med å treffe fokus der, så da fikk jeg et nytt. Det nye har ingen problemer. Låser fokus når det skal og har verken front- eller bakfokus.

 

Basert på min erfating med de to versjonene av objektivet som jeg har hatt, så er et godt eksemplar av objektivet så bra at du ikke vil mistenke feil ved det. Mistenker du at det er en feil så er det sannsynligvis det.

 

Kanskje en ide kan være å prøve et annet objektiv på butikk og så ta mange bilder med det, og deretter ta ca samme bilder med ditt. Så kan du sammenligne selv hjemme om det er noen forskjeller.

Lenke til kommentar
Dette er ikke iso 800, men iso 100. Husker ikke helt om jeg croppa, gå utifra en 80% crop + nedskalering. Bildet ble ikke tatt med RAW.

 

Jeg mente det papirbildet der lightroom sier ISO 800. Å ta bilder med JPEG og ISO 800 er en sikker oppskrift på å miste detaljer, for alle JPEG-motorene er tunet for å gjøre det bra på støy-tester. Å gjøre det bra på støy-tester betyr at man fjerner detaljer - og dette gjør at bildet fremstår som uskarpt i en 100%-crop..

 

Uansett - neste steg for deg er å gjennomføre en test for bakfokusering/frontfokusering. Når det er på plass, så kan vi være sikrere på hva som er problemet..

 

Skjønner fremdeles ikke helt hva du mener... Det bilde jeg har lastet opp er iso100, og detaljene står vel postet under... Du ser ikke på lukkerhastigheten (1/800)? Kan være jeg som bommer her altså...

 

Jeg sjekket for/bakfokus her i går, og fant ut at når jeg siktet på midten (brukte et ark jeg printet ut, linken er på forige side), at jeg var et par tall unna midten (0), det var skarpere litt lenger bak. Det er snakk om en cm eller to i en vinkel på 60 grader ca.

Lenke til kommentar

Det virker som om du ikke helt har truffet fokus på "interessesenteret" i motivet som er innholdet i koppen og flasketuten.

Kanskje buksebenet er skarpere, men det kan hende det bare virker sånn fordi der er det mer detalj struktur/kontraster.

 

Et ganske "umulig" motiv med den lyse bakgrunnen som stjeler lyset fra den relativt mørke koppen + at noen mettede rødfarger kan ofte virke "uskarpe", samme med overmetted blått.

 

Midtre fokuspunkt burde ligget på skummet nede i koppen, samme med blenderåpning.

 

Tviler på at det er noe feil på utstyret men vanskelig å si uten å ha sett flere bilder.

Hadde du tatt bildet i RAW så hadde det vært så mye du kunne gjort for å "redde" bildet.

Denne versjonen er litt liten så det er vanskelig å demonstrere, men jeg gjorde et forsøk hvor jeg har overdrevet litt.

Det viktigste jeg gjorde var å defokusere buksebenet, og sammen med litt Levels/farge og litt skjerping på koppen og flasketuten "virker" senter for interesse litt skarpere.

 

I flatt dødt lys på motiv senter som her er det veldig viktig at fokus er "spot on", men alikavel nesten umulig å få motivsenter til å "gnistre". Men det er derfor Foto er både håndverk og en kunst å få bra resultater innen de begrensninger som er innbakt i veldig mange motivers lys/kontrast. Det er ikke alltid et foto virker skarpt selv om det er det fordi lys/kontrast er fraværende.

 

post-157018-1239823697_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg tror det er mye riktig i det du sier her, arthon. Jeg mener også selv at det er jeg som sitter med problemet her, ikke objektivet, det er i alle fall magefølelsen.

 

Kan jeg spørre deg om hvordan du valgte å "defokusere" boksebenet og "skarpe opp" det interessante? Har du brukt LR eller PS? Jeg har begynt å lære meg litt av LR, og den har en slags brush tool sak som kan brukes til noe av det du har gjort, selv om jeg ikke helt vet hvordan.

 

Jeg tror det er mye riktig i det du sier her, arthon. Jeg mener også selv at det er jeg som sitter med problemet her, ikke objektivet, det er i alle fall magefølelsen.

 

Kan jeg spørre deg om hvordan du valgte å "defokusere" boksebenet og "skarpe opp" det interessante? Har du brukt LR eller PS? Jeg har begynt å lære meg litt av LR, og den har en slags brush tool sak som kan brukes til noe av det du har gjort, selv om jeg ikke helt vet hvordan.

Lenke til kommentar
Jeg sjekket for/bakfokus her i går, og fant ut at når jeg siktet på midten (brukte et ark jeg printet ut, linken er på forige side), at jeg var et par tall unna midten (0), det var skarpere litt lenger bak. Det er snakk om en cm eller to i en vinkel på 60 grader ca.

 

Ah. Bra jobba! Da vet vi at det er en feil her.

 

Neste steg blir å pønske ut om det er kamera eller objektiv som tuller det til. Har du et annet objektiv? Gjenta med det objektivet og se om det også bommer.

 

Om det andre objektivet også bommer, så er det kamera som har et problem. Om det andre objektivet treffer, så er det Tamron'en din som har et problem. Det er bare å ta en tur i butikken der du kjøpte utstyret (husk kvittering) og levere inn for justering. :)

 

 

Edit: Siktet til dette bildet.

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar

To problemer: Jeg tar aldri vare på kviteringer, og objektivet er kjøpt i USA, online (jeg bodde i usa tidligere). Tror nok jeg bare kan glemme å få noe igjen. Hva koster det å justere objektiv om man må betale for alt selv? Og hva koster det evt. kun å sjekke OM det må justeres (regner med fotobutikker sjekker det litt bedre enn hva jeg har mulighet til...)?

Lenke til kommentar
Dette er ikke iso 800, men iso 100. Husker ikke helt om jeg croppa, gå utifra en 80% crop + nedskalering. Bildet ble ikke tatt med RAW.

 

Jeg mente det papirbildet der lightroom sier ISO 800. Å ta bilder med JPEG og ISO 800 er en sikker oppskrift på å miste detaljer, for alle JPEG-motorene er tunet for å gjøre det bra på støy-tester. Å gjøre det bra på støy-tester betyr at man fjerner detaljer - og dette gjør at bildet fremstår som uskarpt i en 100%-crop..

 

Uansett - neste steg for deg er å gjennomføre en test for bakfokusering/frontfokusering. Når det er på plass, så kan vi være sikrere på hva som er problemet..

 

Skjønner fremdeles ikke helt hva du mener... Det bilde jeg har lastet opp er iso100, og detaljene står vel postet under... Du ser ikke på lukkerhastigheten (1/800)? Kan være jeg som bommer her altså...

 

Jeg sjekket for/bakfokus her i går, og fant ut at når jeg siktet på midten (brukte et ark jeg printet ut, linken er på forige side), at jeg var et par tall unna midten (0), det var skarpere litt lenger bak. Det er snakk om en cm eller to i en vinkel på 60 grader ca.

 

Må man ikke bruke 45-grader vinkel for å korrekt vurdere dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...