Gå til innhold

[Løst]CD-rommen funker ikke.. Hjelp..

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Har en HP Pavillion dv9740eo, kan igrunn lite om specsa på denne maskinen, men uansett... Slå av pc'en via startmenyen da jeg skulle på påskeferie, og når jeg kom hjem, og skulle starte opp maskinen, fikk jeg blåskjerm med noe hvit skrift på. Stod masse rart der som ikke ga mening for meg, så jeg trykte på av/på-knappen og slo pc'en av og på igjen.. Så kom det opp at jeg måtte scanne pc'en for den hadde et problem.. Valgte det alternativet, men det tok så lang tid, så jeg slo den av og på igjen, og da kom ikke dette alternativet opp. Da stod det bare: Starte opp i sikkerhetsmodus og Starte opp windows på vanlig måte.

Jeg valgte vanlig måte. Etter den omsider hadde startet opp, skulle jeg putte inn en CD-plate for å kopiere musikk. Det skjedde ingenting når jeg la inn plata.. Cd-rommen bråka som den bruker når den leser plater, men kom ikke opp noe autokjør-meny, så jeg gikk inn på Min Datamaskin for å trykke på cd-rom-stasjonen.. Men den var ikke der..

Gikk så inn i enhetsbehandling, og da var cd-rommen uthevet. Er også et utropstegn der... Når jeg høyreklikker på den og velger engenskaper -> Generelt står det som følger i "Enhetsstatus":

Kan ikke laste inn enhetsdriveren for denne maskinvaren. Driveren kan være skadet, eller den mangler. (Kode 39)

Klikk Søk etter løsninger for å sende data om denne enheten til Microsoft og finne ut om en løsning finnes.

Har valgt søk etter løsninger mange ganger, prøvd å oppdatere driveren, avinstalere osv uten hell.. Kommer bare opp at den nyeste driveren er innstallert når jeg oppdaterer driveren, og når jeg avinstallerer for så å installere igjen, kommer det opp at det mislyktes... Hva er galt?!?! :(

Går ikke an å trykke på "Rull Driver Tilbake" forresten..

Endret av esbandos
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

vist du ha navnet på CCD/DVD-romen kan du søke på google: " <navnet på enheten> driver "

så ser du om du finner noe. funker for meg :)

vist du ikke vet navnet på CD/DVD-romen:

oppå drevet er det et klistremerke.

der kan du finne en strekkode, eller en annen form for nummer/kode. søker du på dette i google finner du akkurat din CD/DVD-rom.

det er ikke sikkert du finner noe med ehel "strekkoden". da fjerner du noe av det som er på slutten og søker igjenn(ta vekk litt og litt til du får et treff)

når du har funnet din CD/DVD-rom (navnet) så bruker du dette i første punkt. (det samme gjeler her, vist navnet er langt. fjern litt og litt)

dette er bare vist du ikke finner driveren på hjemmesiden til produsenten.

selv bruker jeg denne metoden på det meste av gammel hardware, jeg finner slengende og ikke vet hva er :p

edit: har du navnet på produsent/drev så er det ikke nødvendig å stresse med alt det over. bare legg til orde "driver" i søket på google, så pleier man å finne det meste.

personlig har jeg ikke måttet instaler driver på CD/DVD-drev før. (automatisk instalasjon?)

håper det hjelper. sikker mange enklere måter, men du hadde ikke fått svar så jeg gjorde så godt jeg kunne^^

Kan ikke laste inn enhetsdriveren for denne maskinvaren. Driveren kan være skadet, eller den mangler. (Kode 39)

Klikk Søk etter løsninger for å sende data om denne enheten til Microsoft og finne ut om en løsning finnes.

dette er håpløst. er overskaet hver gang det faktisk fungerer :p

Endret av 2ball(s)
Skrevet

Tusen takk for raskt svar. Står ingen form for hverken navn eller s/n på cd-rommen i det hele tatt, men når jeg går inn i enhentsbehandling, får jeg frem hva den heter: TSSTcorp CDDVDW TS-L632N ATA Device

Har søkt på google, men finner ingen form for hverken hjemmesider eller drivere.. :(

Skrevet

Husk å sette emne som løst da det hjelper våre forum brukere og gjester.

Btw, viste ikke om det upper and lower?

Skrevet

Avinstalerte cd-rommen fra enhetsbehandling, samt sletta upper eller var det lowerfilters.. Var bare en av de jeg fant, og fikk sletta.. Så restarta jeg, og alt var slik det skulle.. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...