Gå til innhold

In vitro kjøtt - ja eller nei?


Anbefalte innlegg

Jeg er faktisk overrasket over at jeg må forklare hva som er sykt med det.

 

Sorry, men du er ikke i kirka nå. Standpunkter må begrunnes.

 

Fordi det er kannibalisme...

 

Og hva er galt med det? Hvem skader du?

 

Og hva skjer når folk finner ut at menneskekjøtt smaker best, og vil prøve ut the real deal?det finnes allerede mennesker som spiser menneskekjøtt som en delikatesse. Reis til visse steder i østen så kan du prøve selv.

 

Haha, er du paranoid! Vis meg sannsynlighetsberegningene for at DET vil skje! Dette kunstige kjøttet smaker dessuten ikke likt som ekte kjøtt.

 

OT: Hvor i Østen?

 

Unødvendig lidellse er en uting. Sauen har det fint, men slaktegrisen bør utryddes, det samme bør belgisk blå.

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående det med populasjon så_må_vi ikkje holde bestanden nede på eit bærekraftig nivå, det klarer naturen fint sjølv ;) korleis trur du ellers dyra på jorda overlevde i alle åra før vi menneske starta med jakt.

Dessutan kjem det meste av verdas kjøttproduksjon frå jordbruk, ikkje jakt. Dette betyr at matproduksjon i liten grad er med på å halde bestanden nede. Eg vil heller tru at matproduksjon/kjøttproduksjon øydelegg for "naturlege" dyr i og med at vi ryddar stadig større areal av det naturlege landet og gjer det om til jorbruk.

Lenke til kommentar

Jeg må vel si at tanken på det er litt latterlig syk, men tja, hvorfor ikke? Er det mer umoralsk å skape mat uten å skade noen enn å slakte dyr i et gigantisk omfang?

 

Når vi kommer til det punktet i utviklingen vår virker det bare rimelig at vi påtar oss det ansvaret å skjerme dyrene fra vår unaturlige vokst. Vi er på et sted som en art som ikke er kompitabel med resten av naturen, vi er nærmest skadedyr på jordas økosystem. Skal vi fortsette å kjempe i mot jorda eller skal vi heve oss over det slik at vi ikke skaper mere ødeleggelse enn det vi må?

Lenke til kommentar

Populasjonsargumentet er en dåres argument. Det kan i beste fall brukes motsatt vei som et argument MOT kjøttspising fordi det skaper matmangel.

 

Jeg må vel si at tanken på det er litt latterlig syk, men tja, hvorfor ikke? Er det mer umoralsk å skape mat uten å skade noen enn å slakte dyr i et gigantisk omfang?

 

Som du sier er det en syk tanke fordi den er unormal og ekstrem - ikke fordi den er umoralsk. Å kutte strupen på en ku er langt mer umoralskt enn å ta en celle fra et menneske og dyrke kjøtt på den. De som er uenige klarer bare ikke å frigjøre seg fra tillærte vedtatte sannheter som henger igjen fra oppveksten.

Endret av roberteh
Flettet to innlegg fra samme bruker.
Lenke til kommentar
Jeg må vel si at tanken på det er litt latterlig syk, men tja, hvorfor ikke? Er det mer umoralsk å skape mat uten å skade noen enn å slakte dyr i et gigantisk omfang?

 

Som du sier er det en syk tanke fordi den er unormal og ekstrem - ikke fordi den er umoralsk. Å kutte strupen på en ku er langt mer umoralskt enn å ta en celle fra et menneske og dyrke kjøtt på den.

 

 

Det handler egentlig kun om korleis du tenkjer. Men eg ville aldri ha spist menneskekjøtt og eg er heilt einig med det Master_Chef sa i forrige innlegget sitt om menneskekjøtt.

Lenke til kommentar

Trenger vel ikke begrunne at jeg er overraska? Jeg er forresten ateist, og har ingen religiøse baktanker om kannibalisme. Jeg er ikke paranoid, har ingen adresser du kan reise til for å bli servert mennesker, men jeg har sett bilder av retter servert på restaurant med menneskekjøtt på tallerken. Grunnen til at jeg vet det er menneskekjøtt er at det ble servert lemmer, og ikke bare en ugjenkennelig klump med kjøtt. Det er ganske forstyrrende bilder, så vil ikke oppgi kilder. (ikke PM heller)

Hvor naiv er du? Tror du virkelig ikke folk spiser hverandre? Med alt det syke som skjer i verden så tror du ikke dette skjer? Du virker jo klar til å spise mennesker selv! Det er ikke sikkert personene er drept, dødsårsaken kan selvfølgelig være naturlig. Ville det vært ok for deg?

 

OK. Hvis du ikke ser noen haker med å spise dette kjøttet fra laben, så er det bare slik. Jeg skal ikke overbevise deg om at det er sykt. Farene ved kannibalisme er ikke stort annet enn at folk vil begynne å gå etter ordentlig menneskekjøtt. Det alene er etter min mening grunn nok til å forby kannibalisme.

Lenke til kommentar
Hvor naiv er du?

 

Hvor paranoid er du?

 

Tror du virkelig ikke folk spiser hverandre?

 

Svært, svært få. Men ingenting er vel bedre enn at de som faktisk gjør det, får et mer etisk alternativ?

 

Du virker jo klar til å spise mennesker selv!

 

Kilde?

 

Det er ikke sikkert personene er drept, dødsårsaken kan selvfølgelig være naturlig. Ville det vært ok for deg?

 

Hvis avdøde ønsker det selv. Ikke at JEG ville spist det. Jeg finner tanken på å spise menneskekjøtt frastøtende, men siden jeg ikke er sosialist, mener jeg ikke at det er et argument for forbud.

Lenke til kommentar

Jeg sier at det er min mening ford jeg vet ikke hvordan lovene rundt kannibalisme er. Jeg synes allikevel det er meget relevant at akseptert kannibalisme vil ha uungåelige skyggesider, og at det ikke er noe som helst poeng i å forfølge menneskekjøtt når du kan lage dyrekjøtt i stedet for. Hvorfor skal du spise et menneske når du kan spise et dyr? Det er perverst! Det er ingenting naturlig som sier at vi skal spise våre egne, når vi har nok med andre arter.

Endret av Master_Chef
Lenke til kommentar

Jeg sitter og vipper her litt akkurat med menneskekjøtt, laberatoriekjøtt er jeg fullstendig for, dog det er noe sykt.

 

Det at vi finner kannibalisme frastøtende er biologisk. Dette kan ha opphav i at, f.eks, det hjelper oss å eksistere som et fellesskap. Hvis vi blir frastøtt av tanken på å spise hverandre er det større sjans for at vi ikke dreper hverandre og lager helvete. Hvis vi åpner for akseptanse rundt kannibalisme kan dette tross alt ha en gateway effekt. Man oversteger en grense.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal du spise et menneske når du kan spise et dyr? Det er perverst!

 

Hvorfor drepe et dyr når du kan spise kunstig kjøtt? Så lenge kjøttet er kunstig, er det vel moralsk sett samme faen hvilken art det er fra?

 

Det er ingenting naturlig som sier at vi skal spise våre egne, når vi har nok med andre arter.

 

Det er ingen lov som hindrer oss. Du sier det jo selv:

 

Tror du virkelig ikke folk spiser hverandre? Med alt det syke som skjer i verden så tror du ikke dette skjer?
Endret av thai-mat
Lenke til kommentar

Nei, du ser ikke poenget: Hvis laben sier at du kan få en boks med kjøtt, hvorfor skal de da la folk velge menneskekjøtt-varianten framfor dyre-varianten? Begge variantene vil jo være framstilt i en lab! Moralsk sett er det ikke samme faen hva kjøttet kommer fra. Dyre-varianten vil være å fortsette i det samme sporet vårt, menneske-varianten vil si at du aksepterer kannibalisme og de konsekvensene som kommer av det. tenk LITT framover i tid. Hva faen skal stoppe barnebarna dine fra å spise virkelige mennesker hvis besteforeldrene spiste kunstige mennesker i sin tid?

Jeg har aldri sagt at kannibalisme er lov, jeg har sagt at det forekommer i shady hjørner av verden på samme måte som at folk blir frastjålet transplantasjonsorganer. Det er jo ulovlig!

Lenke til kommentar

Jeg regner da vel med at folk fortsatt ønsker brød, smør osv..? Eneste forskjellen blir jo at vi fjerner en industri som baserer seg på slakting av forsvarsløse dyr (nei, jeg er ikke med i PETA) mot en som baserer seg på vitenskap, framgang og ikke skader noen...

Lenke til kommentar
Nei, du ser ikke poenget: Hvis laben sier at du kan få en boks med kjøtt, hvorfor skal de da la folk velge menneskekjøtt-varianten framfor dyre-varianten?

 

La meg gjette - du er sosialist og mot personlig frihet?

 

Hvis dyrekjøtt kan fremstilles kunstig, hvorfor la folk velge ekte kjøtt?

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke ta så altfor stor del i denne diskusjonen, da jeg må tisse litt nå. Vil allikevel påpeke dette - og be om en bekreftelse på det samtidig.

 

I menneskekjøtt er det et stoff som gjør at man brekker seg eller blir dårlig når det spises av andre mennesker. Dette er selvforsvarsmekanismen som tillater oss å leve så sosialt som vi hittil har gjort. Dette så jeg på et program om kannibaler for veldig mange år siden, men tror det var omtrent slik. Disse stoffene klarer vi helt sikkert å manipulere bort i kunstig kjøtt. Dette kvalmende stoffet er det eneste argumentet som taler mot, jeg kan tenke meg, det er ikke særlig gøy å være kvalm.

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

Thai-mat:

 

La meg gjette - du er en potensiell seriemorder fordi du er i stand til å rettferdiggjøre alt med en kald og kynisk tankegang? Ser du hvor presis og konstruktiv slik debattering er?

 

Jeg har jo sagt at vi kan ha kunstig mat som et tillegg. Det kan sikkert bli bra uhjelp, og fantastisk for de som ikke vil ha ekte kjøtt. Jeg ser allikevel ingen grunn til å legge ned kjøttindustrien. Vil det forresten si at vi skal legge ned fiskeindustrien også, i tillegg til en haug andre primærnæringer?

Endret av Master_Chef
Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig ikke vi vil se dette kunstig kjøtt i Norge med det første - det er knapt nok marked for våre spesial-kjøtt allerede (elg, reinsdyr, hjort, hest & hval) - noe særlig marked for utenlandske spesialkjøtt (Antilope, Løve, Elefant, etc) tror jeg ikke det er. 1 butikk i de mellomstore byene, en hådnfull i Oslo.

 

Noe marked for kjøtt produsert av mennesklige stamceller tviler jeg sterkt på at vi har marked for i Norge, utover et initielt "sjokk-salg" hvis vi endret lovverket til å godta det.

 

 

Dette blir anderledes for kjøttprodukter dog, som pølser, frossenpizza'er etc - disse er det jo tross alt så mye rart i allerede at jeg hadde ikke vært overrasket over å finne syntetisk kjøtt i dem heller :D

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...