Gå til innhold

BK: Påskebilde - Krokus

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

post-189380-1239635451_thumb.jpg

Canon EOS 1000D. Optikk: Tamron 70-300mm

Blender: f/5.6. Lukkerhastighet: 1/200s

edit: Endret størrelse på bildet

Endret av youwish
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fint utsnitt og flott fokus, synes du har valgt helt rett blender her, den setter blomsten i fokus og kaster bakgrunnen passelig ut av fokus. Men, jeg syntes du burde valgt en litt mørkere eksponering. Kanskje litt kortere lukkertid... Men, det kan du jo evt. redigere, er bildet i RAW-format?

Skrevet

Selv om du ikke tok det i RAW, så kan du fint redigere bildet, som f.eks. mørke det. Noe jeg tror ville vært lurt her. Jeg selv hadde nok lagt på en vignettering også, men det er meg.

Tom

PS. Husk at vi ikke liker så store bilder i bildekritikken.

Skrevet
Hva mener du med vignettering ?

Vignettering er egentlig en feil ved objektiver som gjør at hjørnene blir mørkere ved store blenderåpning. (Litt info fra wikipedia). Det er noen av oss som synes at det er en fin effekt som vi liker å bruke på bildene våre. Her er et eksempel fra meg.

Tom

Skrevet
Hva mener du med vignettering ?

Du kan legge til vignett i et bildebehandlingsprogram. Da blir det som en ramme i sirkelform rundt bildet der yttertkantene blir gradvis mørkere innover i bildet.

Skrevet
Er du snill og ordner på bildestørrelsen din?

Nå har jeg endret størrelsen på bildet. Noen som vet en guide om hvordan man lager vignettering i photoshop ? : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...