Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermen vibrerer voldsomt


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har noen problemer med en eldre maskin. Skjermen vibrerer voldsomt på den. Hvis jeg stiller Hz til f.eks 60Hz gynger bildet og det er nesten til å bli sjøsyk av det. Setter jeg opp Hz til f.eks 85Hz blir bildet roligere men vibrerer mye mye raskere. Jeg har nå prøvd 2 forskjellige skjermer (begge er CRT) og jeg har også byttet kabel samt skjermkort. Ingenting hjelper.

 

Etterhvert som jeg bruker maskinen blir også vibreringen mer og mer intens.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er skjermen vi snakker om CRT den også?

Har du prøvd "Degauss"?

Har du prøvd å sjekke max hz på skjermen og stille den til det?

 

Takk for svar. Ja skjermene er CRT. Har prøvd degauss på begge 2. Den ene skjermen er egentlig en ganske heftig crt, og takler 100Hz i 1600x1200 oppløsning den gir minst vibrering men man kan helt tydelig se at skrift blir diffust for så å blir klart igjen i en kontinuerlig syklus. Setter jeg ned Hz blir bildet verre og verre jo lengre ned jeg setter den. Begge skjermene er identiske på samme gitt Hz.

 

Har aldri vært borti dette før og spesiellt siden jeg har også byttet kabel og skjermkort. Må vel sitte noen guru'er på TG som komme med noen kloke svar her?

 

Eneste jeg sitter igjen med som jeg kan tenke meg er defekt hovedkortet, ujevn spenning fra PSU, eller noe som gir mye støy inne i maskinen.

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Hei.

 

Har vært borte i det samme på en CRT. Trodde skjermen var ødelagt, men det viste seg å være varmekablene i gulvet som forstyrret. Når kablene slo inn fikk jeg en forferdelig vibrering i bildet. Det var sånn jeg fant ut hva det var.

 

Ville sjekket om det er noe elektromagnetisk rundt maskinen som forårsaker dette. Eventuellt prøvd å flytte maskina til et annet rom for å se om det bedrer seg.

Lenke til kommentar

Kan være det er glupt å blåse den rein, er godt mulig at bilderøret er skittent, da kan det bli litt vibrering.

 

Gikk fra crt for en stund siden pga mye flimring, men har CRT skjermen til server pc skjerm, funker helt fint, men det er ikke noe særlig flimring lenger, blåste den rein så ga den "happyface" :p

Lenke til kommentar

Hmmm.. Skal sjekke opp det med elektriske forstyrrelser. Maskinen står i et bryggeri og vet de har fått inn en del nye tanker. Men de er ikke akkurat elektriske.

 

Er ikke varmekabler der heller. Tror jeg skal ta å teste maskinen et annet sted i bygget der for å se hva som skjer.

 

Støv har ikke noe å si i dette tilfelle. Da det er samme problem på 2 forskjellige skjermer

Endret av Revox
Lenke til kommentar
Hmmm.. Skal sjekke opp det med elektriske forstyrrelser. Maskinen står i et bryggeri og vet de har fått inn en del nye tanker. Men de er ikke akkurat elektriske.

 

Er ikke varmekabler der heller. Tror jeg skal ta å teste maskinen et annet sted i bygget der for å se hva som skjer.

 

Støv har ikke noe å si i dette tilfelle. Da det er samme problem på 2 forskjellige skjermer

kan det være noen varmekabler i de nye tankene? Sånne tanker skal vel holde temmelige konstant temperatur?

Endret av Chrichton
Lenke til kommentar
Hmmm.. Skal sjekke opp det med elektriske forstyrrelser. Maskinen står i et bryggeri og vet de har fått inn en del nye tanker. Men de er ikke akkurat elektriske.

 

Er ikke varmekabler der heller. Tror jeg skal ta å teste maskinen et annet sted i bygget der for å se hva som skjer.

 

Støv har ikke noe å si i dette tilfelle. Da det er samme problem på 2 forskjellige skjermer

kan det være noen varmekabler i de nye tankene? Sånne tanker skal vel holde temmelige konstant temperatur?

 

Nei de er gjærings tanker. De holder romtemperatur. Dessuten er de såvitt jeg vet ikke tatt ibruk enda. De står i etasjen under og noen meter bort. Eneste jeg la merke til er at det stod en industri blåseovn under der nede også men den var ikke aktiv på dette tidspunktet.

 

Men det er et ganske stort gammelt sikringsskap på andre siden av veggen ved der maskinen står. Men det har alltid vært der og maskinen har sikkert stått der i 3-4 år uten problemer.

 

Det skapet består av gamle glass sikringer etc men det brukes ikke til å drifte bryggeriet så det går ikke så temmelig mye strøm igjennom der. Dog det kan jo være at kontinuerlig eksponering til elektromagnetisme fra det har forårsakt en skade på maskinen. Men man ville vel tro at slike skap ikke gir fra seg så mye slikt når de er beregnet for husbruk?

 

Med mindre begge skjermene er identisk full av støv!

 

Måtte bare:p

 

Hehe det ville isåfall ha vært en godkjent søknad til amazing stories.

Lenke til kommentar

Tviler på at langvarig eksponering av slik stråling har noe å si. Regner med det andre skjermkortet du testet med ikke har ligget på samme plass.

 

Står skjerm og pc koblet til jordede stikkontakter?

 

Støy er et pussig fenomen.

Om det sitter røreverk på gjæringstankene kan dette føre til støy. Dårlig gjording av tankene kan gjøre at de fungerer som en slags antenne, og sender støy lengre unna videre til pc'n.

 

Det hørtes ut som vibrasjonene ble kraftigere jo nærmere 50Hz'en bildesignalet kom. Det kan tyde på at det er en jordfeil ute å går en plass.

 

Jordfeil = feilkilde nr.1

Skulle vært forbudt med jording av anlegg :p

Lenke til kommentar

Hmm.. Vil det hjelpe å koble den til ugjordet stikk kanskje?

 

Tankene har ingen elektrisitet tilkoblet så kan ikke skjønne hvordan de skal kunne lage noe krøll

 

Stemmer delvis at det blir verre ved jo lenger ned man kommer i Hz. Men det er rett å slett fordi bildet oppdaterer seg tregere. Jo raskere bildet oppdaterer seg jo vanskeligere blir det å se. Men selv ved 100Hz er det klart tydelig. Ved 50Hz står hele bildet å hopper

 

Støyen er nok den samme men øyet oppfatter det annerledes ved forskjellige Hz.

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Siden du sa det var et gammelt sikringsskap på andre siden av veggen tenkte jeg at den kanskje var koblet til et ujordet stikk.

 

Du kan jo teste, ved å teipe over jordpinnene, om det hjelper å fjerne jordingen. Men jeg tror ikke det skal ha noe å si.

 

Er det noen store frekvens-styrte drifter i nærheten av pc'n?

 

Det skader ikke å la elektro-folket få vite om det. Kan jo f.eks være en skade på el.anlegget som fører til støyen. Men tviler på at de bryr seg, så lenge alt er oppe å går.

Lenke til kommentar

Er 2 forskjellige nett i det bygget. Er en diger tavle som står i etasjen under men da i andre enden av bygget som drifter alt bryggeri utstyret. Den er ikke koblet sammen med resten av strømnettet.

 

Det sikrings skapet som står på motsatt side av veggen brukes for det meste til pc'ene, lys og noe varme. Jeg vil tippe stikkene er jordet men har ærlig talt ikke sett etter. Dette er et veldig gammelt bygg så kan tenkes de ikke er det. Men det er ikke så fryktelig lenge siden det ble gjort noe med det elektriske der hvor pc'ene står. Alt ble lagt i en skinne på veggen. Mener det er jordet der altså. Neste steg må bli å teste skjermene på maskinen som står 2 meter lengre bort, samt se om jeg kan komme meg utenom jordinga.

Lenke til kommentar

Angående jordinga, så var poenget at de burde jordes.

Du kan prøve uten jording, men jeg tror ikke det hjelper.

Så det er nok ikke noe poeng i å flykte fra den :p

 

Men ja, flytt på hele sulamitten for å se om problemet er likt andre steder. Greit å finne ut om det er strømnettet, pc'n eller støy som er problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...