Gå til innhold

Surroundanlegg eller to høytallere?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe lyd til stuen (sikkert når skattepengene kommer), det jeg lurer mest på er om jeg skal gå for et surround anlegg eller to høytallere (en på hver side av tv'en/stereoen). For at dere skal kunne hjelpe meg mest mulig kan jeg spesifisere noen ønsker og krav:

 

- Musikk gjengivelse (enten fra CD eller musikk-dvd) er aller viktigst, filmlyd er prioritert under dette

- En stor fordel om høytallerene klarer å levere god/detaljrik lyd, selv om det ikke spilles høyt. Bor i borretslag og kan derfor ikke skru på maks volum hele dagen. Derfor viktig at de gir en god opplevelse selv med lav lyd.

- Høytallerene vil innen musikk brukes mest til rock. Eksempel på band som vil bli spillt mest: Beatles, Oasis, Stone Roses, Wombats, Rolling Stones, Springsteen, Metallica, Arctic Monkeys, The Who, Cash, Dylan, Led Zep, Verve, Kinks, U2 osv osv..

- Kunne gli fint inn i en stue og ikke ta ALTFOR mye plass (det er ikke noe ungkarsbolig!! som min samboer så fint sa)

 

Bør jeg gå for en surround løsning eller betaler jeg da mye for god filmlyd, som svekker musikklyden?

 

Fint med eksempler, med linker. Også ønskelig med tips til forsterker som kan drive høytalerene.

 

Når det gjelder pris, ønsker jeg "value for money" og siden jeg er ganske økonomisk bevisst så kommer det ikke til å brennes av flere titallstusen :)

 

På forhånd takk for tips!

Endret av oasisuk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har eg surround men mitt anlegg blir først og fremst brukt til film. Viss musikk var det viktigste ville eg helt klart kjøpt stereo (selv om musikk i 7 kanals stereo kan være VELDIG morro :p). Du får helt klart mer for pengene ved kjøp av stereo.

 

Tror eg hadde gått for B&W til musikk, men det hadde vært greit med et budsjett viss eg skal komme med et forslag. :)

Lenke til kommentar

Stereo!

 

Små stativhøyttalere og så kraftig forsterker du har råd til er en bra oppskrift på bra lyd også på lavt volum. Dali Royal Menuet kan du kanskje få tak i brukt, de er dessverre gått ut av produksjon, men er utrolig gode til prisen.

En billig cd\dvd-spiller og Cambrigde DAC til 2600kr tror jeg gir veldig bra lyd for pengene. Sørg for at forsterkeren har pre-out eller subwooferutgang i tilfelle du finner ut at du vil ha litt mer bass.

Lenke til kommentar

Til den prisen kan du bare glemme surround hvis du er ute etter litt kvalitet. 10 000,- holder til et ok stereoanlegg, men ikke mer enn det.

 

Alternativet er å kjøpe en surroundreceiver og to høyttalere, forså og bygge det videre ut etterhvert som du får spart opp penger. Bakhøyttalere, senterkanal og subwoofer blir fort en 10 000,- ekstra.

Endret av phax
Lenke til kommentar

Joda, man får surroundanlegg til den prisen men når hovedfokus er musikkgjengivelse og god/detaljrik lyd så ville jeg nok puttet alle pengene i et 2-kanals oppsett her.

 

Et surroundanlegg tar også mere plass så kan hende fruen ikke blir så glad for det. ;)

 

Kjøper du f.eks den HK970 forsterkeren til 3000,- kunne SA 1550 vært ett alternativ til høyttalere. Slank og diskret i tillegg til at de spiller veldig bra.

Lenke til kommentar

Hei Oasisuk! Jeg er i omtrent samme situasjon som deg, hvor musikk er viktigere enn film – men valuta for pengene, design og ikke minst god lyd på "normalt" volum.

 

Jeg har valgt å kjøpe B&W DM685 til 5296,-. (Les test i Lyd&Bilde)Disse er kjent for å gi utrolig mye lyd til prisen, være ganske lettdrevne og fungerer utmerket godt til oppgradering dersom du om noen år vil ha surround setter du ganske enkelt denne bak.

 

Til forsterker har jeg fått tak i en Cambridge 640A v.2 som er blitt anbefalt veldig varmt til disse høyttalerne. Den er nesten umulig å få tak i, men hold øynene åpne for Hifiklubbens lagersalg! Evt. kan du se på 540A. Da har du og råd til en matchende CD-spiller 540C. Dette sprekker budsjettet ditt litt, men tror ikke det er noe du kommer til å angre på.

 

Håper det var til hjelp! Her får du garantert MYE og god lyd for pengene.

Endret av sparks
Lenke til kommentar
Små stativhøyttalere og så kraftig forsterker du har råd til er en bra oppskrift på bra lyd også på lavt volum.

 

Store og lettdrevne høyttaler med små forsterkere fungerer også godt. Men det passer ikke med trådstarters ønsker.

 

Som en del andre, hadde jeg valgt stereo, særlig med et budsjett på ca 10K. Hvis bruksområdet er hovedsaklig musikk, ser jeg ingen grunn til å bruke pengene på noen ekstra kanaler som bare brukes av og til. Ta deg en tur innom Roald Mikkelsen i Bergen. Han selger vanligvis mye dyrt utstyr, men har også rimeligere alternativ. Dessuten har han ofte inne brukte godbiter.

 

Frode

Lenke til kommentar

Takk for mange gode tips, ser ut til at jeg velger stereo i første omgang. Fine B&W høytallere, men tror jeg vil gå for noen typiske gulvhøytallere. Synst det ikke var så vakkert med de stativene, men betviler ikke at lyden er knall. Forsatt åpen for tips, men da i utgangspunktet til stereo høytallere og forsterker (kansje greitt med surround forsterker, i tilfelle utvidelse).

Lenke til kommentar
Hei Oasisuk! Jeg er i omtrent samme situasjon som deg, hvor musikk er viktigere enn film – men valuta for pengene, design og ikke minst god lyd på "normalt" volum.

 

Jeg har valgt å kjøpe B&W DM685 til 5296,-. (Les test i Lyd&Bilde)Disse er kjent for å gi utrolig mye lyd til prisen, være ganske lettdrevne og fungerer utmerket godt til oppgradering dersom du om noen år vil ha surround setter du ganske enkelt denne bak.

 

Til forsterker har jeg fått tak i en Cambridge 640A v.2 som er blitt anbefalt veldig varmt til disse høyttalerne. Den er nesten umulig å få tak i, men hold øynene åpne for Hifiklubbens lagersalg! Evt. kan du se på 540A. Da har du og råd til en matchende CD-spiller 540C. Dette sprekker budsjettet ditt litt, men tror ikke det er noe du kommer til å angre på.

 

Håper det var til hjelp! Her får du garantert MYE og god lyd for pengene.

 

Støtter dette forslaget fult ut. En tonalt godt balansert og vellåtende kombinasjon.

 

EDIT:

Og vil du ha gulvstående høyttalere vil også Dali Concept 6 være et alternativ på den forsterker/spiller-komboen, om enn noe svakere tonalt balansert. Ville tatt meg en tur på HiFi Klubben og spurt om en demo, trur ikke du blir skuffet.

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...