Gå til innhold

LogFile indicates unclean shutdown


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om dette er rette sted å spørre, men jeg antar linux-folk har mer peiling på sånt enn hva jeg har. Nå har det seg slik at pcen har slått seg vrang, og jeg installerte Ubuntu, først og fremst for å få tak i filene mine. I det jeg forsøkte å gå inn på dem fikk jeg beskjeden:

 

$LogFile indicates unclean shutdown (0, 0) Failed to mount ’/dev/sda2’: Operation not supported Mount is denied because NTFS is marked to be in use. Choose an action: Choice 1: If you have Windows then disconnect the external devices by clicking on the ‘Safely Remove Hardware’ icon in the Windows taskbar then shutdown Windows cleanly. Choice 2: If you don’t have Windows then you can use the ‘force’ option for your own responsibility. For example type on the command line: mount –t nfts-3g /dev/sda /media/Vista –o force Or add the option to the relevant row in the /etc/fstab file: /dev/sda2 /media/Vista nfts-3g force 0 0

 

Hva skal jeg gjøre nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skal jeg gjøre nå?

 

Eh, gjøre et valg? Jeg merker jeg har lyst til å prøve å forklare her, men det hadde bare blitt det samme som allerede står der. Er du usikker på om du har windows? For det vet neppe vi noe om ...

 

Evt kan du jo ta den med til en prest. Unclean, uncleaaaan! This disk is an abomination in the eyes of Jeezy Crizzie!

 

Edit: Behøver sikkert ikke quote hele posten når det er første svaret ...

Endret av h3st
Lenke til kommentar
Med SDA1 fikk jeg samme beskjed som med SDA, med SDA2 fikk jeg beskjeden
fuse: failed to access mountpoint /media/vista: No such file or directory

Det står jo klart og tydelig at mappen /media/vista ikke eksisterer. Opprett den, feks med:

sudo mkdir /media/vista

Forresten, det meste i *nix verdenen er case sensitive. SDA1 != sda1

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Du kan sette opp partisjonene under installasjon, akkurat som i windows. Er anbefalt å ha /home på en egen partisjon, da det er der du vil ha alle filene dine. Etter installasjon kan du legge til gparted fra pakkebrønnen, eller kopier (ctrl+shift+v) dette inn i terminalen

sudo apt-get install gparted

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...