Gå til innhold

Forskjell mellom 32 bit og 64 bit?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er usikker på hva forskjellen er, annet enn at CPUen kan aksesere mer RAM.

 

Det er nok noen 32-bits programmer som ikke er så glad i 64-bit, ihvertfall så trur jeg det var sånn, hvertfall med mine år med 64-bits bruk har jeg ikke vært borti problemer som skyldes antall bits.

 

Jeg vil tro det lønner seg, det skal vist være en del kjappere, ikke at jeg har lest no særlig med tester.

Det vil i hvertfall lønne seg den dagen du skal ha mer RAM.

Lenke til kommentar

64-bit er i teorien et mye bedre system, prosessoren jobber med flere bits om gangen, noe som er mye mer effektivt, men i praksis er det temmelig likt.

 

Noen win32-programmer funker som sagt ikke så godt å emulere.

 

Jeg kjører XP professional x64, det er på grunn av at jeg har mer en 4GB med systemminne, x86 (32-bit) støtter ikke mer enn 4GB med systemminne, så da får du ikke brukt skjermminnet eller RAM skikkelig. :)

Endret av Blomsterbob
Lenke til kommentar

EN Intel x86 prosessor har noe som kalles registre. disse brukes for å holde på informasjon (korttidsminnet) til prosessoren. Det er hovedsaklig fire av disse (det er flere, men de har spesielle funksjoner, som instruksjonspeker, stack peker osv.)

disse kalles a, b, c og d. på et 16-bit instruksjonssett, er de ax, bx, cx og dx. I 32-bit kalles de eax, ebx, ecx og edx. i 64-bit kalles de ra, rb, rc og rd. Størrelsen på disse er lik antall bit prosessoren er. Disse brukes for å regne ut tall (for eksempel for å summere to tall, add)

For 64-bit tall i 32-bit så bruker en flere instruksjoner på samme operasjonen.

i 64-bit bruker du bare 64-bit registrene istedet.

 

det er ikke mulig å addressere minne utenfor størrelsen på registrene, og en begrensning dette fører til er at 4 GB RAM er maks under et 32-bit instruksjonssett.

 

Skal du adressere et 32-bit heltall i 32-bit, bruker du en 32-bit adresse som for eksempel ligger på stack fra ESP registeret.

 

mov eax, [DWORD PTR] esp;

 

ESP er 32-bit, og det er derfor ikke mulig å adressere noe lenger enn det.

 

Under 64-bit derimot, er ESP erstattet med en 64-bit versjon.

 

64-bit programmer er mye raskere enn 32-bit på enkelte oppgaver. Under en .NET test jeg laget. ble 64-bit konsekvent dobbelt så raskt under regneoperasjoner.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...