Gå til innhold

P4 2,4ghz FSB533 med Abit BH7 skal klokkes. Trenger råd...


It's me

Anbefalte innlegg

Systemet mitt står i signaturen.

 

Har en Zalman kjøler med vifteregulering.

 

Jeg har satt på agp/pci lock.

 

Litt optimistisk satte jeg på 160mhz og så fikk jeg en melding av windows at det var en fil som manglet og at jeg måtte sette inn windows cd og velge "reparer".

 

Satte så ned til 155mhz, og da fungerte det topp (har øket volt med 5%).

 

Har ikke satt høyere enda, men skal gjøre det nå. Har noen noen tips for å forhindre samme problem som jeg fikk tidligere?

 

Har ikke verdens beste overklokkingsram. Hva skal jeg sette den på slik at den ikke blir en stopper for klokkingen? 4:5 eller 1:1?

 

Tar gjerne imot tips, råd og hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett først ram på 1:1, så kan du konsentrere deg om den etterpå. Hva ligger cpu på? Personlig liker jeg ikke at den ligger over 55 grader på min p4. Klokk til du treffer "veggen", prøv høyere spenning og gjør det samme. Fortsett til du når maks temp eller maks spenning du vil risikere å kjøre med. Det er vel litt uvisst om hva som er ansett som trygg spenning... Men mellom 1,65 og 1,7 er vel rimelig "trygt" med bra kjøling.

 

Til slutt så setter du opp spenning på rammen og ser hvor høyt du kan kjøre den. Selv kjørte jeg 163MHz fsb, 1,62v cpucore, 4:5 på ram med 2,75V (ddr2700 noname ram fra komplett som viste seg å være twinmos). Ikke noen vannvittig overklokking, men det var absolutt 100% stabilt, helt til jeg flasha biosen og alt gikk til skogen...

 

Det er slik jeg gjorde det ihvertfall

 

Edit: Glemte å si at jeg har eksakt samme oppsett som deg

Lenke til kommentar

Har hat min oppi 3gig, men er nå nede i 2,8 og 2,7. Siden den frøys bare i spilla. Tror det hele er PWM temp som blir ganske så høy. CPU temp er fin.

 

Hva er PWM temp eller other som den blir kalt i Hardware doctor programmet? Det stod at det enten var CPU nr2 eller en annet ting. Ikke at det hjelper meg, men er det Selve hovedkortet.

 

Har jo lest at man bør ta på ny kjølepasta på den.

Lenke til kommentar
Sett rammen på 1:1 og test hva du kan klokke max, etter på stiller du ram dividerne på ett eller annet slik at rammen bare er litt klokka..Still mer volt eller ikke klokk så mye så er du kvit problemene med å måtte reparere windows

 

Hvordan stiller jeg slik at den blir mindre klokket (ram'en)?

 

Kan jo bare velge mellom 3:4, 4:5, 1:1 og SPF(eller noe sånt).

 

Nå kjører den stabilt med FSB160, divder 1:1 som gir en klokkfrekvens på 2,89ghz. Idle temp er 44. System tempt 19. Har økt dimm volt'en med 2 hakk og 3 hakk (15%) på cpu. Merkelig nok er cpu temp ca den samme som med default.

Lenke til kommentar

Hva er PWM?

 

Når jeg setter FSB165 så får jeg melding om at systemet har fått en feil og kan starte som vanlig, sist fungerende innstillinger, sikkerhetsmodus osv, men velger jeg et valg så restarter maskinen.

 

Kan det være ram'en som ikke takler 165mhz? Det er jo tross alt ikke hardcore klokkeram. Twinmos DDR2700 cl2.5.

 

Kan jeg på noen måte få ram'en til å gå på en lavere hastighet for å kunne klokke mer? Tviler litt på at cpu stopper på 2,9ghz.

 

Håper noen flinke overklokkere kan hjelpe meg. Håper på å iallfall nå 3ghz grensen.

Lenke til kommentar

Den PWM tempen er northbridge. Den ble sinnsykt høy hos meg! Kom opp i 70 grader. Satte en 80mm vifte oppå skjermkortet til å blåse inn på ribba, så ble alt så meget bedre =)

 

Tror ikke det er minnet som stopper deg, Its'me. Kjører den på 1:1 så skal den jo takle 166 MHz standard. Eller står kanskje cas på 2? Da kan det være den som stopper deg. Prøv de tregeste innstillingen og sjekk om du merker forskjell. En annen ting du kanske bør tenke på er kjøling på northbridge, syntes 70 grader var veldig mye, selv om det i og for seg var stabilt...

Lenke til kommentar

PWM ligger på ca 30grader og system på 18. Cpu derimot ligger på 45 +/-

 

Maskinen står ganske åpen i rommet skjønner du. Bygde den i går og har ikke giddet å skru alt skikkelig på plass, men jeg får se det possitive. Det gir skikkelige deilige temperaturer.

 

hva er northbrigde? Den kjøleribben på hovedkortet litt under cpu og litt over skjermkort?

 

Cas står på 2 ja. Den skal vel kanskje stå på 2,5 den? (setter den på det nå)

Prøv de tregeste innstillingene, skrev du. Hvilke innstillinger? De som er på samme meny som der cas styres? Hvis så, hva er tregeste innstillinger der da? Det er masse tall der, men de sier meg ingenting. :oops:

Lenke til kommentar

Er det innstillingene nedenfor du mente?

 

Hva er opptimalt på disse innstillingene? (det som er skrevet i parentes er andre valg. Det som ikke er skrevet i parentes er innstillingene som brukes nå):

 

CAS Latency Time 2.5 (1.5, 2)

Act to Precharge Delay 5 (6, 7)

DRAM RAS# to CAS# Delay 2 (3)

DRAM RAS# Precharge 2 (3)

Lenke til kommentar

Veldig godt å se at andre er i samme posisjon som meg.

 

Jeg har heldigvis fått den opp på 3gig. Har kjørt noen tester og spillt en del. Fungerer fint, men synes PWM er litt høy.

 

Northbridge er vist den mellom skjermkort og CPU.

 

Da må jeg sette på en liten vifte.

 

På overklokking.no anbefalte de og bytte ut den varmeledende greia under med ekte kjølepasta. Får se hvordan det blir etter d.

 

Har snakket med en som har nokså peil nå han sier at system er Northbridge'en og at PWN kan være PSU'en.

Lenke til kommentar

Åpnet hardware doctor og så poppet det opp en melding:

 

"WARNING! Your +3.3 volt exceed the limits.

 

Ignore

Disable

Shut down

Help "

 

Default low limit er ca 3,2 eller noe, mens status er bare 3.02

Med nest høyeste vcore og nest høyeste dimm core så blir temp'en ca 5grader høyere enn defaults. Klarer den kanskje ikke å levere nok strøm?

 

Kan det være stømforsyningen min som er for dårlig?

Jeg har stømforsyningen i dette kabinettet:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...13&GrpID=6&s=pl

Lenke til kommentar
Er det innstillingene nedenfor du mente?

 

Hva er opptimalt på disse innstillingene? (det som er skrevet i parentes er andre valg. Det som ikke er skrevet i parentes er innstillingene som brukes nå):

 

CAS Latency Time                  2.5    (1.5, 2)

Act to Precharge Delay           5       (6, 7)

DRAM RAS# to CAS# Delay    2       (3)

DRAM RAS# Precharge           2       (3)

 

Sett disse instillignene på de høyeste verdiene (dvs tregeste innstillinger), så skal det ikke være minnet som stopper deg tror jeg. Angående den spenningen du har på 3,3V så er det godt mulig at den er problemet. Hørtes litt rart ut med den strømforsyninga, men det har jeg egentlig ikke peiling på.

Lenke til kommentar

Satte alt på det høyeste, men det hjalp ingenting.

 

Oppsumering:

 

Det er altså ikke ram det er noe galt med.

Agp/pci lock er på, altså ligger ikke problemet her.

Abit BH7 skal kunne klokkes langt mer enn 162mhz, altså er ikke problemet her.

 

Sitter da igjen med CPU og PSU. Cpu'en bør vel klare langt mer enn 2,9ghz, selv uten superkjøling. Om jeg setter dimmvolt og vcore på nest høyeste hakk (det er rimelig høyt) så ligger temperaturen ikke alt for høyt.

 

Da sitter jeg igjen med PSU. 360watt holder, men det kan jo være problemet at den ikke gir god nok og jevn nok effekt.

+3,3V ligger på ca 3.0, altså 0,3V under low limit. +12V ligger på 11,8. +5V ligger på ca 5. Vabat ligger på 2,9, noe som er nesten under low limit grense.

 

Noen som kan tippe hva som kan være galt? Kan jeg være uheldig å ha fått en cpu som rett og slett ikke vil klokkes mye?

Lenke til kommentar

Kanskje ikke PSU'en gir gjevn nok strøm ja. Da må du kanskje stille Vcore masse opp da ja.

 

Stresser selv også nå. Den har reboota i Sim City 4 to ganger, men ellers så utfører den benchmark og slikt.

 

Må kanskje opp til +15% da, men da kan tepen komme opp i 60* og sånn i load temp. Det liker jeg ikke. Hadde jeg kunne hat den på +10% så hadde jeg blitt glad.

Lenke til kommentar

Jeg har måttet sette svært høy volt for å klare å boote på 2,9ghz. 15% eller 20% (tror det var 20%) og 2,85 på ram'en.

 

Satte på dårligeste innstillinger på ram'en, men det hjalp meg ikke noe.

 

Ingen som har noen tips for å komme høyere?

 

 

btw, nå kjører jeg 160 på FSB (har økt volt på ram et hakk og cpu tre hakk, 15%) og kjører ram'en på en frekvens på 401,2mhz ifølge CPU-Z.

 

Twinmos DDR333 @ DDR400 :D .

Jeg bør vel være fornøyd med det?

 

CPU derimot håper jeg på å få en del høyere. :evil:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...