Gå til innhold

Trenger harddisk recovery program.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ikke et enkelt tema. Det er mange typer krasj, så det hadde vært greit å vite symptomene.

Er disken så ødelagt at du ikke får kontakt med den så har du ingen mulighet for å få tak i filene selv.

HW.no hadde nettopp en artikkel om dette. http://www.hardware.no/artikler/gjenoppret...v_filer/26848/2

 

Disken er ikke fysisk ødelagt. Det som har skjedd er at disken stod i en QNap NAS boks, som plutselig krasjet, config filen etc alt gikk i dass. Og når jeg restartet serveren så tror jeg at den prøvde å formatere disken. Disken kommer ikke opp som en bokstav disk i Windows, men du finner den ved å bruke recovery programmer, men jeg har ikke funnet et program som finner de filene som jeg helst vil redde, tviler på at filene er borte.

Lenke til kommentar
Da er det vel snakk om Linux filsystem, og det kan kanskje være tvilsomt om du finner noe Windows program som kan gjøre noe.

Spør på Linux kategorien.

 

Finner filer, men ikke akkurat de som jeg vil ha, driver og prøver ut forskjellige programmer. Ser ut som EASEUS Data Recovery Wizard finner en del filer nå, men jeg må vente i 2-3 timer før programmet er ferdig med å skanne hd'en.

 

Men uansett så kan jeg jo legge inn en post i Linux avdelingen.

 

Vet ikke hvordan fil systemet i Qnap boksene er satt opp. Ville tro det er NFS o.l filsystem. Filene er jo lesbare i windows via NAS boksen, tviler vel på at NAS boksen konverterer filene på direkten når jeg henter den til windows pc.

Men jeg er ikke ekspert på dette.

Lenke til kommentar

NAS bokser kjører som regel Linux, og disken bruker dermed et av flere mulige Linux filsystem. Windows kan ikke lese slike disker.

At Windows (og etthvert annet OS) kan lese filene er en funksjon av nettverket, helt uavhengig av filsystem.

NFS er ikke et filsystem, det er en nettverksprotokoll. NTFS derimot, er et Microsoft filsystem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...